Nekromanti [OSR|LotFP|B/x] Death & Dismemberment

chrull

Stockholm Kartell
Nästa regelblock: Död och avhuggna lemmar.

RAW i B/x och BECMI så är man död vid 0 hp, men i LotFP har man gjort det lite lättare för spelarna och ändrat till att man blir medvetslös vid 0 hp, dödligt sårad vid -3 (då dör man inom 1d10 minuter) och död direkt vid -4. Trots detta och regler för en minimumgräns för hur lite hp en rollperson får ha så har LotFP ett rykte om att vara "sjukt dödligt". Fånigt.

Men nu tänker jag göra det lite mindre dödligt ändå. Mest för att jag tycker att erfarna hjältar ska se ut som de faktiskt varit i strid, och inte som skinande älvor i blänkande helrustning. Alltså: Lemmar ska skördas.

Jag tänker mig att det fungerar ungefär såhär:
Går du ner på 0 eller mindre hp får du slå ett Save vs Death(eller CON-slag?) modifierat med din nuvarande HP(-2 ger +2 på slaget). Lyckas slaget är du medvetslös (0 - -4hp) eller Döende (-5 - -CON+1 hp). Vid -CON hp är du död oavsett.
Misslyckas du med slaget slår du på följande tabell, slaget modifieras av din nuvarande hp:

2d8

2-3: Last Stand: Gain d4 hp per every other level in a rush of adrenaline. The extra hp are drained after combat ends and the character falls unconscious for 2d6 turns.

4: Facial Scar +1 Charisma

5-6: Impressive scar.

7-8: Bad bruising 1d6 Constitution damage

9-10: Broken ribs 1d6 Constitution damage and +1 encumbrance until fully recovered.

11-12: Bruised joint (knee, elbow, shoulder) 1d6 Constitution damage and +2 encumbrance until fully recovered

13-14: Hand or Feet damaged. A finger or toe is cut/ripped off from d4: 1 right hand, 2 left hand, 3 right foot, 4 left foot. 2d6 Constitution damage.

15-16: Broken/crushed bone. 2d6 Constitution damage. Limb useless and +3 encumbrance until fully recovered +2d4 weeks.

17-18: Facial damage. 2d6 Constitution damage and d8: 1-2 Nose (-1 Charisma), 3-6 Ear (-1 Charisma and +1 in 6 chance of being surprised.) 7-8 Eye (-2 Ranged attacks)

19-20: Severed Limb. 2d6 Constitution damage and d4: 1 right or 2 left hand (-1d4 Strength, unable to use 2 handed weapons unless specifically made. Unable to use skills such as Climbing, First Aid, Tinkering, Sleight of hand. (-1 in the skills with a hook/prosthetic hand specifically made for this, a well made prosthetic can also give back all but one lost point in Strength)), 3 right or 4 left foot (-1d4 Dexterity +4 encumberance points, unable to use stealth or climbing (+3 encumbrance with crutch, +1 encumbrance with peg leg and -1 in the skills, a well made prosthetic can also give back all but one lost point in Dexterity)).

21: Mortally wounded, only magical healing to push you up into positive hp within 1d4 rounds can save you. 3d6 Constitution Damage.

22+ Dead.

If Constitution damage is equal to or more than your Constitution take -1 Constitution permanently.
If the source of the constitution damage was magical in nature, also take one instant mutation.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det enda liknande system jag har sätt är Werewolf: The Apocalypse system för skador och det var otroligt roligt för mina spelare att köra på (så till den milda grad att folk kastade sig in i farliga situationer för att få ärr och heder liksom). Jag skulle nog säga prova, det kanske är lite för krångligt med alla slag i dem och du vill absolut köra med det efter striden är klar snarare än i den.

Mina två ören.

God45

#PrayersForBahakan
Medan jag gillar det här så påminner det väldigt mycket om Warhammer fantasy/Dark heresy och deras crit listor är bättre än dina med resultat som är blodigare, otrevligare och roligare. Så dina resultat på listan känns lite meh i jämförelse med lårben som exploderar sim granater om man får in en sådan här träff på någon med en eld boll eller ansikten som slits av från svärd eller yxor.

Alla Dark heresy listorna finns allra längst ner på den här sidan: http://1d4chan.org/wiki/Dark_Heresy

chrull

Stockholm Kartell
Tony.Meijer;n19112 said:
Det enda liknande system jag har sätt är Werewolf: The Apocalypse system för skador och det var otroligt roligt för mina spelare att köra på (så till den milda grad att folk kastade sig in i farliga situationer för att få ärr och heder liksom). Jag skulle nog säga prova, det kanske är lite för krångligt med alla slag i dem och du vill absolut köra med det efter striden är klar snarare än i den.

Mina två ören.
Slagen kommer nog garanterat göras efter strid eller vid eventuell helning.

chrull

Stockholm Kartell
God45;n19115 said:
Medan jag gillar det här så påminner det väldigt mycket om Warhammer fantasy/Dark heresy och deras crit listor är bättre än dina med resultat som är blodigare, otrevligare och roligare. Så dina resultat på listan känns lite meh i jämförelse med lårben som exploderar sim granater om man får in en sådan här träff på någon med en eld boll eller ansikten som slits av från svärd eller yxor.

Alla Dark heresy listorna finns allra längst ner på den här sidan: http://1d4chan.org/wiki/Dark_Heresy
Jag tittade i min WHFRP-bok på critlistorna där och tyckte inte alls att de liknande min lista alls. Jag har heller inget intresse av att göra en lista för slashing, en för crushing och liknande eller en lista med massor av detaljer. "Det står på listan att min arm huggs av, det är ju skitkonstigt när jag fick skadan av ett gasmoln"-situationer undviks lätt när man bara förklarar litegrann vad som händer.

Resultatet "Broken/crushed bone" kan mycket väl beskrivas som att "lårbenet exploderar som granater" och resultatet "facial damage, nose" kan mycket väl beskrivas som att "ansiktet slits av". Sådan kreativtet passar dock bättre improviserad vid spelbordet än i 20(!) olika tabeller som man gjort i Dark Heresey.