chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Något jag har funderat på länge men inte fått ihop än är att jag vill ha regler för permanenta skador. Exakt när man får en permanent skada är inte klart än, men det kan röra sig om farliga krittar, när du går ner under 0 hp eller liknande. Vad som spelar någon roll är att jag behöver lite tips på hur man hanterar skadorna regelmässigt.
Viktigt är att jag inte vill att de permanenta skadorna ska vara ett alldeles för stort minus. Jag vill att skadorna ska någon slags regelmässig impact men fortfarande inte göra rollpersonen värdelös i strid eller liknande. Bara för att någon blir av med foten, ögat, örat, eller tre fingrar så ska inte spelaren känna att rollpersonen är värdelös och istället önska att den dog. Istället ska det ge lite personlighet till rollpersonen. Lite som en schysst sliten jeansjacka.
Så hur hanterar man det här på ett bra sätt?
Jag har funderat på att se till att alla skador också ger en eventuell positiv effekt:
Ett förlorat öga sänker din Dex med ett men ökar din Cha lika mycket. Ögonlapp innebär respekt!
En förlorad hand gör att du inte längre kan hålla i ett svärd med den handen, men kroken du ersätter den med kan ju ha +1 på att träffa och göra 1d4 skada...
Eller?
Viktigt är att jag inte vill att de permanenta skadorna ska vara ett alldeles för stort minus. Jag vill att skadorna ska någon slags regelmässig impact men fortfarande inte göra rollpersonen värdelös i strid eller liknande. Bara för att någon blir av med foten, ögat, örat, eller tre fingrar så ska inte spelaren känna att rollpersonen är värdelös och istället önska att den dog. Istället ska det ge lite personlighet till rollpersonen. Lite som en schysst sliten jeansjacka.
Så hur hanterar man det här på ett bra sätt?
Jag har funderat på att se till att alla skador också ger en eventuell positiv effekt:
Ett förlorat öga sänker din Dex med ett men ökar din Cha lika mycket. Ögonlapp innebär respekt!
En förlorad hand gör att du inte längre kan hålla i ett svärd med den handen, men kroken du ersätter den med kan ju ha +1 på att träffa och göra 1d4 skada...
Eller?