Nekromanti [OSR/LotFP] Permanent skada

chrull

Stockholm Kartell
Något jag har funderat på länge men inte fått ihop än är att jag vill ha regler för permanenta skador. Exakt när man får en permanent skada är inte klart än, men det kan röra sig om farliga krittar, när du går ner under 0 hp eller liknande. Vad som spelar någon roll är att jag behöver lite tips på hur man hanterar skadorna regelmässigt.

Viktigt är att jag inte vill att de permanenta skadorna ska vara ett alldeles för stort minus. Jag vill att skadorna ska någon slags regelmässig impact men fortfarande inte göra rollpersonen värdelös i strid eller liknande. Bara för att någon blir av med foten, ögat, örat, eller tre fingrar så ska inte spelaren känna att rollpersonen är värdelös och istället önska att den dog. Istället ska det ge lite personlighet till rollpersonen. Lite som en schysst sliten jeansjacka.

Så hur hanterar man det här på ett bra sätt?

Jag har funderat på att se till att alla skador också ger en eventuell positiv effekt:
Ett förlorat öga sänker din Dex med ett men ökar din Cha lika mycket. Ögonlapp innebär respekt!
En förlorad hand gör att du inte längre kan hålla i ett svärd med den handen, men kroken du ersätter den med kan ju ha +1 på att träffa och göra 1d4 skada...

Eller?

anth

Vetefan
Lämpligtvis tar man en permanent skada istället för att dö.
Exakt hur det fungerar beror ju på vilka dödsregler man använder.

Istället för en slumplista med permanenta skador vill jag i det här fallet hellre se att spelledare och spelare snackar ihop sig om skadan - eftersom det är ett så pass stort ingrepp i rollpersonens liv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, jag tror det bästa är att låta spelaren välja en sån här skada istället för att dö. Och då just välja i samråd med SL.

chrull

Stockholm Kartell
Men jag är inte intresserad av hur man avgör vilken skada det blir eller när det blir en sådan här skada. Jag ville ha exempel på skador :D

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah. Du menar så. Min första tanke i så fall är att om man saknar en lem exempelvis så borde ens AC öka eftersom det helt enkelt finns mindre av en att träffa: ''Oj, du högg mig i träbenet, jag bryr mig inte så länge du inte repar lacken. Och i så fall högre AC-bonus ju mer som saknas. Framtida skador borde också ha en chans att ätas upp av existerande skador, dvs du blev av med ett ben igen, lyckligtvis var det träbenet som rök.