anth
Vetefan
Om man tittar på de 4 grundklasserna i DnD (Fighter, Magic-User, Cleric, Thief) och deras xp-tabeller för att levla upp - har dessa varit nästan oförändrade i alla versioner under 25 års tid (1974-1999).
Här är en jämförelse hur många 1000 xp en Fighter och en Magic-User behöver i ADnD för att levla:
Ni som spelat gammel-DnD och OSR vet att fightern är lätt att spela: denne får mest hp, bäst vapen och rustningar och slåss bäst.
Medan Magic-Usern är svårast med bara 1d4 hp/level och bara en ynka spell vid level 1, men när magikern når level 5 bokstavligen exploderar den då den får börja använda fireballs och lightning bolts.
Hur kommer det sig att magikern behöver mest xp när den har som svårast vid lägre levels, Men mindre xp än krigaren vid level 5 och uppåt när den blir den mäktigaste klassen? Borde det inte vara tvärtom?
Eftersom det var så här under 25 års tid över flera DnD-versioner är det inte en bug, utan en feature. Det ska helt enkelt vara så här.
Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?
Här är en jämförelse hur många 1000 xp en Fighter och en Magic-User behöver i ADnD för att levla:
Code:
Lvl Ftr M-U
1 0 0
2 2 2,5
3 4 5
4 8 10
5 18 22,5
6 35 40
7 70 60
8 120 90
9 250 135
10 500 250
11 750 375
12 1000 750
13 1250 1125
14 1500 1500
Medan Magic-Usern är svårast med bara 1d4 hp/level och bara en ynka spell vid level 1, men när magikern når level 5 bokstavligen exploderar den då den får börja använda fireballs och lightning bolts.
Hur kommer det sig att magikern behöver mest xp när den har som svårast vid lägre levels, Men mindre xp än krigaren vid level 5 och uppåt när den blir den mäktigaste klassen? Borde det inte vara tvärtom?
Eftersom det var så här under 25 års tid över flera DnD-versioner är det inte en bug, utan en feature. Det ska helt enkelt vara så här.
Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?