Nekromanti [OSR] Magic-User Xp-table

anth

Vetefan
Om man tittar på de 4 grundklasserna i DnD (Fighter, Magic-User, Cleric, Thief) och deras xp-tabeller för att levla upp - har dessa varit nästan oförändrade i alla versioner under 25 års tid (1974-1999).

Här är en jämförelse hur många 1000 xp en Fighter och en Magic-User behöver i ADnD för att levla:
Code:
Lvl  Ftr  M-U
1      0    0
2      2    2,5
3      4    5
4      8   10
5     18   22,5
6     35   40
7     70   60
8    120   90
9    250  135
10   500  250
11   750  375
12  1000  750
13  1250 1125
14  1500 1500
Ni som spelat gammel-DnD och OSR vet att fightern är lätt att spela: denne får mest hp, bäst vapen och rustningar och slåss bäst.
Medan Magic-Usern är svårast med bara 1d4 hp/level och bara en ynka spell vid level 1, men när magikern når level 5 bokstavligen exploderar den då den får börja använda fireballs och lightning bolts.

Hur kommer det sig att magikern behöver mest xp när den har som svårast vid lägre levels, Men mindre xp än krigaren vid level 5 och uppåt när den blir den mäktigaste klassen? Borde det inte vara tvärtom?
Eftersom det var så här under 25 års tid över flera DnD-versioner är det inte en bug, utan en feature. Det ska helt enkelt vara så här.
Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n283684 said:
Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?
Kan det ha varit ett försök att "simulera" den tilltänkta "verkligheten" i spelet? Att mäktiga magiker skall vara sällsynta, men i gengäld väldigt, väldigt mäktiga?

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker att det är för att balansera spelupplevelsen under hela kampanjen. Ja, det är hårt att bli bra som en Wizard men när du lyckats är du fucking Tarzan i Djungeln. På samma sätt som tjuven är den bärsta klassen under många levlar men snabbt levlar förbi dem. Fighter är bäst tidigt, men blir sedan sämre med tiden.

erikt

Hero
Exakt varför XP tabellerna ser ut som de gör får nog förbli spekulation. Min gissning i det här fallet är att det är för att M-Us skall hinna ikapp Fighters.
Det kan mycket väl vara så att Gary Gygax hade lite andra idéer om hur mäktiga klasser var på en viss level än vad vi har idag.

Några saker som är värt att komma ihåg när man diskuterar tidig D&D
1) Till skillnad på hur vi ser det idag så var level 10 en hög-level karaktär på den tiden. Få nådde någonsin så högt, och för varje level så blev det allt långsammare att stiga ytterligare. (Primär källa till XP var 1GP=1XP, och om funna skatter stannar på ungefär samma nivå efter ett tag, så.....)
2) Magiker börjar bli lite mäktigare från level 5, men bara för att de når level 5 innebär det inte att de automatiskt lär sig Fireball. Det är rätt slumpmässigt vilka spells de hittar och kan lära sig. Vissa magiker lyckas aldrig lära sig Fireball eller Lightning Bolt.
3) En M-U med "rätt" spells memorerade kan vara mycket kraftfull. En med "fel" spells memorerade är inte alls särskilt mäktig. Det tar också tid att memorera spells, så för längre äventyr är det inte säkert att en M-U har möjlighet att åter-memorera alla sina spells. En Fighter däremot behöver inte alls förbereda sig på samma sätt för att kunna slåss.

luddwig

Lawful evil
erikt;n283846 said:
Till skillnad på hur vi ser det idag så var level 10 en hög-level karaktär på den tiden.
Är inte level 10 fortfarande högt?

erikt

Hero
luddwig;n283848 said:
Är inte level 10 fortfarande högt?
Beror på hur man ser det :wink:
För gammel-D&D, så är det naturligtvis fortfarande lika högt.
För nyare versioner av D&D så är det snarare mid-level.

luddwig

Lawful evil
erikt;n283849 said:
För nyare versioner av D&D så är det snarare mid-level.
Jaså. Det hade jag ingen koll på. Senast jag spenade DnD var när 3.0 var nytt och då kom vi kanske till level 5, och för mig som sedan spelat en del OSR känns allt över level 3 som extremt högt, kompetent och episkt.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n283690 said:
Kan det ha varit ett försök att "simulera" den tilltänkta "verkligheten" i spelet? Att mäktiga magiker skall vara sällsynta, men i gengäld väldigt, väldigt mäktiga?
God45;n283701 said:
Jag tänker att det är för att balansera spelupplevelsen under hela kampanjen. Ja, det är hårt att bli bra som en Wizard men när du lyckats är du fucking Tarzan i Djungeln.
Tackar.
Jag köper att idén är att förstärka känslan av att det är jättesvårt att bli magiker, men när man väl överlevt början åker man racerbil uppåt.