Nekromanti OSR med OGL samt 3.0 + 3.5 för egen produktion.

Cara250

Veteran
Hej!

Har ni något bra tips på:

1. ett retroclone D&D som har en OGL med SRD där man kan producera sitt eget spel/supplement?
Jag har sett att det finns: O.S.R.I.C., Labyrinth Lord, Swords and Wizardry, men vet inte hur många som använder dem idag.

2. vad som är bäst att använda för egen spelproduktion/kampanjproduktion av D&D 3.0 resp. 3.5? Visst finns OGL och SRD för dem? Jag äger D&D 3.0: PHB, DMG och MM.
Huvudpoängen är att man eventuellt måste ge en viss del av eventuell vinst på spelproduktion/supplementproduktion vid senare versioner av D&D om man använder licens/OGL kan det
stämma?

Ha det bra och tack för ev. info,

Cara250

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om jag förstått allting rätt (vilket jag antagligen inte har) så får man göra lite olika saker på lite olika sätt.

OGL innebär att du är fri att skriva ditt eget spel som är fullt kompatibelt med, eller innehåller reglerna från Dungeons & Dragons, MEN du får för den sakens skulle inte kalla det för dungeons and dragons, eller säga att det är menat för dungeons and dragons. Däremot kan du slänga dig med lite mindre uppenbara referenser som exempelvis "kompatibelt med 5th edition" eller så.

(vilket är anledningen, tror jag, till att Pathfinder heter Pathfinder, inte Dungeons and Dragons 3.5).

Sen erbjuder WotC (återigen; om jag förstått saker och ting rätt, vilket jag kanske inte har) folk att skriva och släppa faktiskt D&D-material (dvs som det står D&D på). Kravet där är dock att du i så fall bara får släppa det via onlineförsäljningstjänsten "DM:s guild", vilket innebär att hälften av alla pengar går rakt till WotC.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n329208 said:
vilket innebär att hälften av alla pengar går rakt till WotC.
Åh, och inte hälften av "vinsten". Häflten av pengarna. Dvs säljer du den för 10 dollar så ska WotC ha 5 av de dollarna, även om varje bok i praktiken kostat dig 6 dollar i "tillverkning".

anth

Vetefan
Cara250;n329202 said:
ett retroclone D&D som har en OGL
Alla retrokloner har en OGL, annars är det inte en retroklon.

Cara250;n329202 said:
OGL med SRD
Vissa retrokloner har även en SRD-sida - det är bara för att någon orkat göra en SRD åt de retroklonerna.
I teorin skulle nästan alla retrokloner kunna ha en egen SRD.

Cara250;n329202 said:
1. ett retroclone D&D som har en OGL med SRD där man kan producera sitt eget spel/supplement?
Du kan producera egna supplement till vilken retroklon som helst, så länge du följer reglerna för varumärkena. Det är syftet med OGL.
Du får även göra ett eget spel baserat på en retroklon, men här blir det knivigare. Du får inte kopiera texten rakt av, utan du måste skriva din egen regeltext. Och du får inte använda några varumärken utan tillåtelse.

Cara250;n329202 said:
Labyrinth Lord, Swords and Wizardry, men vet inte hur många som använder dem idag.
LabLord och S&W är fortfarande förhållandevis stora inom OSR.
Men jag skulle rekommendera att du gav ut ett OSR-neutralt tillbehör med ett appendeix som har instruktioner hur man konverterar tillbehöret till kända OSR-kloner.

Cara250;n329202 said:
vad som är bäst att använda för egen spelproduktion/kampanjproduktion av D&D 3.0 resp. 3.5?
3.5 och PF.
PF brukar kallas DnD3.75.

Cara250;n329202 said:
Visst finns OGL och SRD för dem?
Det som en gång varit OGL är i praktiken OGL för alltid. Man kan ta bort licensen i nya produkter/nytryck/nya versioner, men redan utgivet material kommer för alltid vara OGL.
WotCs egen SRD finns inte kvar, men googlar man 3.5 SRD är de 10 första träffarna 10 olika sajter med kopior av WotCs SRD.

Cara250;n329202 said:
Huvudpoängen är att man eventuellt måste ge en viss del av eventuell vinst på spelproduktion/supplementproduktion vid senare versioner av D&D om man använder licens/OGL
Det stämmer inte för OGL, den är royalty free.
Däremot finns det andra licenser, t.ex. den som används på https://www.dmsguild.com/ , där WotC tar royalty.