Nekromanti OSR och oregelbundet spelande

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
När jag kollar på många OSR-spel verkar de vara byggda för tämligen regelbundet spelande, med en XP-struktur och förbättringstakt som är gjord för längre kampanjer där spelarna kan träffas hyfsat regelbundet. Om man har en spelgrupp som av ett eller annat skäl inte fixar detta, men ändå är intresserad av spelstilen, hur föreslår ni att man löser detta utan att "fuska" (dela ut enorma skatter, ignorera XP för GP (som ju känns centralt), etc)? Finns vissa spel som är bättre än andra för mer sporadiskt spelande där det ändå får kännas som om rollpersonerna går framåt?

Kräkla

Veteran
Alltså att, för första saken såärinte jättestora skatter så ovaligt kanske som man skullekunna tro. I tidigatse D&D såspelade Gygax somdetverkar med ganskaså stora skatter ochinte dom här med 50 sp itaget som detär i vissa av Basicäventyren. Det därför tycker jag är heltokej lösning, skäms du såkan du gömma pengarna under en ogre ellernåt :gremlaugh:

Sen också att, om nått såär väl OSR byggt föratt spela med olike grupper varjegången. Sålänge som det är en megadungeon iallafall. Har du nog med spelar så, du kan ju DM:a ofta och dom som kan komma varje gång får ner och rota i fågnhålorna.

Annarså kankse ett tipset vore att spela Carcosa för där övelrever man nog inte till level 2 såofta verkar det som...

Totte

Warrior
Klassisk AD&D gav ju 1XP / g.p.
Samtidigt trots att man spelade regelbundet 12-20 timmar i snitt per vecka så tog det ju tre år att komma till level 10, förutom när vissa DM lät 500 000 GP vaktas av några kobolder då draken var på semester.

Karaktärer som släpar hem GP med skottkärror, lass efter lass blir lite dävna till slut.

Möller

Hubert Hortlax
Kanske ska man ta incremental advancements från 13th Age?

Tanken i det spelet är att kunna ge små förbättringar i pauser under ett pågående spelmöte. Så du spelar med en helt ny rollperson på level 1 i några (eller bara ett) spelmöte och utvecklas regelbundet.

På detta sätt kan du komprimera hela grisodlare-till-hjälte-berättelsen till ett par spelmöten utan att egentligen ta bort några utvecklingssteg.

Eksem

Champion
Vad är det du är ute efter med själva levlandet? Vill man bara testa spelet på olika nivåer för den sakens skull tycker jag det skulle vara rätt ballt att göra rollpersonerna på olika nivåer och sedan använda dem i one-shots, utan att riktigt bry sig om XP och levels alls, och kanske till och med hoppa från typ level 1 och sen level 7 och sen level 3, etc, och tänka sig att det är lite som med Conan. Man gör ett nedslag någonstans i de här personernas liv och karriär.

Vill man bara snabba upp levlandet kan man väl bara justera ned gränsvärdena för vilken mängd XP som behövs för att gå upp i level.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det jag är ute efter är "jag jobbar hårt för att hålla den här rollpersonen vid liv och göra den bättre"-känslan. Jag tänker mig att det är svårt med någon av varianterna "handouts från spelledaren", "nedslag i karriären" och "storybaserat levlande". Samtidigt blir det ju tråkigt om man jobbar hårt och samtidigt aldrig blir regelmässigt bättre. XP-justeringar är en möjlighet, men hur mycket känns vettigt? Eller finns det andra lösningar?

chrull

Stockholm Kartell
Hans E Magnusson said:
Minska hur mycket exp som behövs för att levla, då slipper man i alla fall skottkärran med guld.
Eller dela ut XP i värdefulla skatter som inte går att sälja för dess egentliga värde. En rubin för 6000gp kan man ju lätt få med sig, men lycka till att sälja den för sitt fulla värde utan att behöva svara på en massa jobbiga frågor om var och hur man fick tag på den.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hans E Magnusson said:
Minska hur mycket exp som behövs för att levla, då slipper man i alla fall skottkärran med guld.
1 silver = 1 XP minskar mängden guld man behöver bära hem också förstås, men då får man la se över vad skatter det finns att få tag på. Men alla gamla versioner av D&D har väl att man inte kan gå upp mer än en level per spelmöte, visst? Man far väl upp till en xp under nästa level och överflödig skatt är la bara skatt utan metafysiskt värde.