zo0ok
Rollspelsamatör
Jag såg ett Youtube-klipp för några veckor sedan av Matthew Colville om Skill Challenges (video #21). Skill Challenges är en mekanism från det oälskade D&D 4e. Jag blev inspirerad, men samtidigt finns det inga skills alls i det OSR-spel jag spelar.
Nu hade mina spelare bestämt sig för att deras rollpersoner skulle passera en hög och farlig bergskedja. Så jag bestämde mig för att prova att göra det ungefär som en Skill Challange (vi har aldrig gjort något sådant tidigare). Jag förklarade i början att det finns 7 set (som i tennis), och om de vinner 4 så har de tagit sig över, och om de förlorar 4 så har de misslyckats (tvingats återvända, om de inte är döda).
Jag berättade att varje set avgörs med 2T6:
-6 misslyckande
7 ej avgjort
8+ lyckat
Om de bara försöker ta sig över så får de slå 2T6-2. Men de kan förbättra sina chanser med
+1 Bra förberedelser
+1 Smart agerande
+1 Någon annan personlig egenskap som de vill åberopa
Jag berättade att de 7 setten är:
a) Väder
b) Bergets faror
c) Bergets invånare
d) Gömt i snön
e) Finna vägen
f) Pressa sig till det yttersta
7) Hunger
De får välja a-f i vilken ordning de vill. Men om det blir ett 7e set, så blir det alltid Hunger.
Sedan förberedde jag enkla taballer, ex.vis för "Gömt i snön"
-4: Ishål, räddningsslag eller ramla ner och få skada
5-6: Gammal vargfälla, räddningsslag eller skada
7: Död expedition, förlora tid (-1 hunger om det kommer dit)
8-9: Död expedition, hitta god utrustning
10-11: Hemlig tunnel (+1 hunger, om det kommer dit)
12 : Död vandrare med värdefull guldring
Spelkvällen förlöpte alltså så att rollpersonerna först fick förbereda sig och resa till berget. Då samlade de på sig utrustning, information och annat som de kunde använda. Sedan valde de själva ordningen på utmaningarna, och förklarade varför de tyckte de skulle få slå med bättre än -2.
Det fungerade bra! Det var ett meningsfullt sätt att spela en sådan här icke-strids-utmaning och icke-strids-äventyr. Det var uppenbart för spelarna från början att berget var farligt på riktigt, de kanske inte skulle lyckas ta sig över, och att det var upp till dem att förbättra sina chanser. Det blev en slumpstrid, men det var bara en liten del av utmaningen.
De slog ganska bra, och "vann" över berget med 4-1, och alla vara glada på slutet.
Någon annan som har erfarenheter av Skill Challenges och varianter av dem?
Nu hade mina spelare bestämt sig för att deras rollpersoner skulle passera en hög och farlig bergskedja. Så jag bestämde mig för att prova att göra det ungefär som en Skill Challange (vi har aldrig gjort något sådant tidigare). Jag förklarade i början att det finns 7 set (som i tennis), och om de vinner 4 så har de tagit sig över, och om de förlorar 4 så har de misslyckats (tvingats återvända, om de inte är döda).
Jag berättade att varje set avgörs med 2T6:
-6 misslyckande
7 ej avgjort
8+ lyckat
Om de bara försöker ta sig över så får de slå 2T6-2. Men de kan förbättra sina chanser med
+1 Bra förberedelser
+1 Smart agerande
+1 Någon annan personlig egenskap som de vill åberopa
Jag berättade att de 7 setten är:
a) Väder
b) Bergets faror
c) Bergets invånare
d) Gömt i snön
e) Finna vägen
f) Pressa sig till det yttersta
7) Hunger
De får välja a-f i vilken ordning de vill. Men om det blir ett 7e set, så blir det alltid Hunger.
Sedan förberedde jag enkla taballer, ex.vis för "Gömt i snön"
-4: Ishål, räddningsslag eller ramla ner och få skada
5-6: Gammal vargfälla, räddningsslag eller skada
7: Död expedition, förlora tid (-1 hunger om det kommer dit)
8-9: Död expedition, hitta god utrustning
10-11: Hemlig tunnel (+1 hunger, om det kommer dit)
12 : Död vandrare med värdefull guldring
Spelkvällen förlöpte alltså så att rollpersonerna först fick förbereda sig och resa till berget. Då samlade de på sig utrustning, information och annat som de kunde använda. Sedan valde de själva ordningen på utmaningarna, och förklarade varför de tyckte de skulle få slå med bättre än -2.
Det fungerade bra! Det var ett meningsfullt sätt att spela en sådan här icke-strids-utmaning och icke-strids-äventyr. Det var uppenbart för spelarna från början att berget var farligt på riktigt, de kanske inte skulle lyckas ta sig över, och att det var upp till dem att förbättra sina chanser. Det blev en slumpstrid, men det var bara en liten del av utmaningen.
De slog ganska bra, och "vann" över berget med 4-1, och alla vara glada på slutet.
Någon annan som har erfarenheter av Skill Challenges och varianter av dem?