Nekromanti [OSR] Old school-spelare, se hit!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Låt oss, rent hypotetiskt, anta att jag skulle författa en intervju-baserad artikel om old school gaming till, låt oss säga Fenix.

Vilka old school-spelmakare (eller andra prominenta old school-proponenter) borde jag då intervjua?

Arfert står såklart redan på listan i egenskap av enda svensk med ett professionellt old school-spel på gång.

Men vilka amrisar/kanadicker är viktigast?

anth

Vetefan
Hysteriskt kul om du gjorde en fiktiv intervju med Gary Gygax - hur han ser på rollspelandet från sin rollspelshimmel. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Man vet bestämt att man bara tror att man kan något om rollspel om man läser den här tråden och inte känner igen mer än något enstaka namn.

Med andra ord känner jag mig som en vilsen rookie just nu.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Man vet bestämt att man bara tror att man kan något om rollspel om man läser den här tråden och inte känner igen mer än något enstaka namn.
Böh. Ändra "rollspel" till "OSR" så håller jag med dig. Slår vad om att de flesta OSR-entusiaster inte känner igen stora indie-namn som Clinton R. Nixon, Jason Morningstar och John Harper.

Botulf

Hero
Snubbarna bakom Castles&Crusades: Davis Chenault och Mac Golden.

Swords&Wizardry: Matthew J Finch.

C&C och S&W har jag haft intrycket av att vara ganska livliga spel med mycket in print support jämfört med många andra retrospel. Ambitiösast verkar vara trollen på Troll Lord Games(C&C) som säljer sina böcker i tryckupplagor, snygga omslag och hårdpärm. Medan andra främst verkar få förlita sig på lulu.com och gratis pdf:er. TLG var väl också först/bland dom första som kickade igång OSR? S&W verkar vara ganska populärt och uppskattat och har mycket support.

Sedan tycker jag även spel/konstruktörer som försöker vidga OSR till fler genres än bara vanilj D&D eller S&S kan vara värt lite uppmärksamhet. (om det vore en större artikel)

Stars Without Numbers, Mutant Future, Go For Yer Gun!, Woodland Warriors, Savage Swords of Athanor m.m

Hunk

Hero
Bill Webb - publicist Swords & Wizardry och Tome of Horrors (det kanske räcker med Matt Finch för att täcka S&W, dock)
Jim Raggi - Lamentations of the Flame Princess (den ende ur OSR-vågen som brukar dyka upp på svenska konvent får ju inte glömmas bort)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Genesis said:
solvebring said:
Böh. Ändra "rollspel" till "OSR" så håller jag med dig. Slår vad om att de flesta OSR-entusiaster inte känner igen stora indie-namn som Clinton R. Nixon, Jason Morningstar och John Harper.
mjäa jag tror nog att du kanske har lite fel där, jag upplever att det finns nog en hel del som har koll på dom där, (och även uppskattar dom)
Sen har ju Ron Edwards minst en gång skrivit i Fight On, old-school magasinet. Men han är är väl old-school indie så :gremsmile:

och för att svara på Dantes fråga: Geoffrey McKinney skulle jag gärna ha med. + många va de andra som tidigare nämnts, såklart

Doomhamster

Swordsman
Beror på, är du också inne på olika vägar till "old school"-känslan så skulle jag rekommendera Sage LaTorra och Adam Koebel, killarna bakom Dungeon World. Eller för den delen Kirin Robinson som gjort Old School Hack, eller Eric Provost som gjorde Red Box Hack. Alla dessa är försök att kombinera andan i gamla D&D och dess kloner med en mera indie/story games-inspirerad mekanik, och jag måste säga att åtminstone Dungeon World lyckas riktigt bra IMO.

Arfert

Facit
Old School hack är intressant, men har tyvärr bara skummat det, det finns i min do-do-list.

Eksem

Champion
Jag tror ärligt talat att du skulle förlora det vadet.

/Eksem, har både TSOY och LotFP i bokhyllan

Christoffer

It's all pig.
Håller med. Och han är inte ensam, tex har även Vincent Baker och Judd Karlman har skrivit i Fight On! Det talas väldigt regelbundet på Story Games om Traveller och olika gamla varianter av D&D. Osv. OSR är fortfarande hett och det finns fortfarande offantligt med inspiration och lärdomar att erhålla...