Nekromanti OSR regel: Kallare stål

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Jag har spelat tv-spels rollspelet I am Setsuna och blivit i spirerad att stjäla från det till OSR D&D. Så det här är ett hack av utrustning för att strömlinjeforma den och att istället för att ge flera små val ge ett stort val när man plockar utrustning till sin karaktär. Man tar helt enkelt bort rustningar, sköldar, hjälmar och liknande ur spelet. Istället avgörs AC, förflyttning och attack av vapnet. Kläder är nu rent fluff i övrigt.

Exempel:

Svärd - Skada: 1d8. AC: 16. Förflyttning: 30 fot.

Yxa - Skada: 1d10. AC: 14. Förflyttning: 30 fot.

Dolk - Skada: 1d4. AC: 14. Förflyttning: 45 fot.

Jättesköld - Skada: 1d3. AC: 20. Förflyttning: 20 fot.

Stav - Skada: 1d6. AC: 10. Förflyttning: 60 fot.

Morgonstjärna - Skada: 1d8. AC: 18. Förflyttning: 20 fot.

Pilbåge - Skada: 1d4. AC: 16. Förflyttning: 30 fot.

Armborst - Skada: 1d6. AC: 16. Förflyttning: 20 fot.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,220
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gjorde ett liknande val i "mitt enkla stridssystem". Men alla vapen har samma värde, vilket är diff mellan tärningsreultatet. Det gör övervikt på färdighet.

Skillnaden mellan vapen, rustningar och diverse är istället små bonusar.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Elegant! Kan faktiskt se klart och tydligt vilken typ av äventyr det här passar i.

Men du glömde det viktigaste!

Katana - Skada: 1d10. AC: 18. Förflyttning: 55 fot.
 
Top