Nekromanti OSR- vad är det...?

chrull

Stockholm Kartell
Jag vill bara säga att jag håller med kloptok när han säger att det finns många önskvärda egenskaper som återkommer både i OSR och indiespel.

Och Hunk och Terje när de pratar om vikten av det nya i "rörelsen". Det finns en grupp bittra gubbar som bara är ute efter att spela samma AD&D moduler om och om igen eller göra alternativa uppföljningar på Modul G1 eftersom de tycker G2 var dålig. Den biten är rätt högljudd på vissa ställen (dragonsfoot etc) men de är inte den viktiga delen.

anth

Vetefan
kloptok;n104659 said:
Det håller jag inte med om. Solar System är inte så komplicerat. Och OSR har faktiskt ett visst mått av komplexitet i sig hur enkelt det än må vara i jämförelse med Phoenix Command. Själv tycker jag att det finns många önskvärda egenskaper som återkommer både i OSR-spel och indieaktiga spel som Solar System.
Jag kan sträcka mig så långt att Solar System är lika komplext som ADnD (och dess kloner).
Men ODD74, B/X och deras kloner är på samma nivå som Ensamma vargen och Äventyr, betydligt enklare.

Sedan finns det ett par OSR-kloner som lyckats få med flera klasser (vilket är den bit från ADnD som jag vill ha), men ändå ligger på samma komplexitetsnivå som B/X (vilket är den nivå som jag vill ha).

Jag säger inte emot att det finns egenskaper hos viss indiespel som liknar OSR. Men det som ofta kännetecknar indiespel är att de har ett annat fokus - på själva rollspelandet - som inte finns inom OSR, för det behövs inte.
Kort sagt har många indiespel en massa onödigt bjäfs som jag som OSR-spelare är helt ointresserad av, oavsett hur många önskvärda egenskaper de har i övrigt.

Sapient

Swashbuckler
chrull;n104684 said:
Det finns en grupp bittra gubbar som bara är ute efter att spela samma AD&D moduler om och om igen eller göra alternativa uppföljningar på Modul G1 eftersom de tycker G2 var dålig.
"Rollspelen dog när Dave Arneson lämnade TSR", som det stod i en strip av Åke Rosenius (nån konventshandbok?)

Eksem

Champion
Aldrig i livet att Solar System är märkbart komplexare än valfri Basic-klon. B/X ligger närmare SS än EV, imho.

chrull

Stockholm Kartell
Sapient;n104692 said:
"Rollspelen dog när Dave Arneson lämnade TSR", som det stod i en strip av Åke Rosenius (nån konventshandbok?)
Fast det där är ju inte helt fel. Rollspelen från TSR blev ju bevisligen sämre när AD&D släpptes ;)

Ps, varje gång anth pratar om AD&D och enkla regler i fortsättningen tänker jag svara med den här bilden:
http://1.bp.blogspot.com/-kLdQ34URijs/UGUKXOVr5ZI/AAAAAAAAAAA/-O4-aBofLa0/s1600/speed%2Bfactor.png

CapnZapp

Myrmidon
kloptok;n104659 said:
Det håller jag inte med om. Solar System är inte så komplicerat. Och OSR har faktiskt ett visst mått av komplexitet i sig hur enkelt det än må vara i jämförelse med Phoenix Command. Själv tycker jag att det finns många önskvärda egenskaper som återkommer både i OSR-spel och indieaktiga spel som Solar System.
Hur var det nu? Om du verkligen menar att du var off topic kanske du inte ska fortsätta snacka Solar i denna tråd...? ;-)

kloptok

Pensionerad astrolog
CapnZapp;n104709 said:
Hur var det nu? Om du verkligen menar att du var off topic kanske du inte ska fortsätta snacka Solar i denna tråd...? ;-)
Va, vad menar du?

Och anth, jag säger inte att indiespel och OSR är samma sak, jag säger att det finns element som återkommer i båda spelstilar. Jag gillar båda stilarnas betoning på kreativt skapande och att de är öppna och spelardrivna. För mig personligen är det inte en slump att jag gillar båda spelstilarna och jag vill föra fram det perspektivet i den här tråden eftersom jag ibland får intrycket att folk tror att OSR och indiespel är så långt ifrån varandra man kan komma i rollspelsvärlden.

Sapient

Swashbuckler
Givetvis är "indiespel" något vederstyggligt som borde samlas in och bilda bränsle till det bål på vilket alla som skapat eller ens någonsin spelat dem, borde brännas!!!

Däremot tror jag OSR-genren kan utvecklas i en mer frihetlig riktning. Experimentera lite! Köra spelledarlöst? Utan tärningar? Nya sätt att skapa och lösa konflikter? Om OSR bara breddades en liten aning i synen på mekaniken, som är alldeles för smal och förutsägbar idag. Och nya teman - allt behöver inte vara så himla inriktat på strid liksom.

anth

Vetefan
erikt;n104726 said:
Pfft. Det där är inte krångligt. En aning bökigt men inte krångligt.
Om du vill ha exempel på krångliga regler i AD&D så kan du ju titta på reglerna för obeväpnad strid....
Åh, de hade jag glömt (eller förträngt).

Och psionic combat. ?

:)

Eksem

Champion
kloptok;n104711 said:
Va, vad menar du?

Och anth, jag säger inte att indiespel och OSR är samma sak, jag säger att det finns element som återkommer i båda spelstilar. Jag gillar båda stilarnas betoning på kreativt skapande och att de är öppna och spelardrivna. För mig personligen är det inte en slump att jag gillar båda spelstilarna och jag vill föra fram det perspektivet i den här tråden eftersom jag ibland får intrycket att folk tror att OSR och indiespel är så långt ifrån varandra man kan komma i rollspelsvärlden.
Ja, det finns ganska stor overlap i publiken, åtminstone i Sverige. Finns också liknande mentalitet i utgivningen, och viss korspollinering (och den skulle kunna bli större, kombinera setupregler från vissa "indie"-spel med genereringsmetoder från OSR-produkter och det skulle bli finfint kampanjmässigt!).