Fridigern;n139534 said:
Alltså, vi har kört ganska by the book tidigare men troligtvis glömt reaktionstabellen i vissa fall. Oavsett har man ju 1/6 var turn att råka ut för ett slumpmöte av 1T12 (typ 6) lvl 1 ondingar. I ca 1/4 av dessa fall är man överraskad och är utlämnad till strid. I de fallen, har man väl 1/3 utifrån reaktionstabellen att fienderna anfaller direkt i en surprise round. Och då dör det rollpersoner garanterat. Här låter jag inte spelarskicklighet spela in så mycket, vad ska de göra liksom? "Jag håller sjuuuukt bra koll och är beredd på allt!" sa en spelare en gång och ville slippa att vara överraskad.
1/6x1/4x1/3=1/56 för en fatal händelse rollpersonerna inte kan påverka per 10:e minut i grottan. Och de tar sig typ sex rutor i 100-rutorsgrottan per 10 minuter i sina rustningar, det tar skitlång tid! Och sen har vi fällorna...
Fuckin Nam man.
Först har vi movement.
Man skiljer på exploration movement per turn och vanligt move per round.
Exporation används när man besöker ett område för första gången.
Så fort man ritat upp ett område har man vanligt move inom det området för då har man lärt sig hitta där.
Spelarna har full rätt att även gå med vanligt move i områden som de inte känner till, men då får de ingen karta och chansen att gå i fällor ökar - Men det kan det vara värt om man vill göra en snabb räd in i en grotta.
Sedan har vi wandering monsters.
Hur ofta man slår för wandering monsters beror på saker som vilken tid på dygnet det är, hur befolkad den delen av grottan är o.s.v. Men en ganska normal grotta brukar kräva ett slag var tredje turn (en gång i halvtimmen). Slår man en gång var 10:e minut är grottan väldigt tätbefolkad. kommer man till glesbefolkade områden kan man välja att slå mer sällan, t.ex. 1g/timme, eller minska chansen, t.ex. 1/12.
Kommer det monster slår man på en slumptabell med olika varelser som lever i grottan som man kan möta. Hur lång denna slumptabell beror på vad spelledaren tycker att man kan möta på just den platsen. Det betyder att slumptabellen varierar från grotta till grotta, och i ibland från plats till plats i samma grotta. Och så kan den skilja sig mellan natt och dag. Alla monster behöver inte vara onda eller fientliga eller mäktiga, det beror ju på vad som finns i grottan och även lite på vad rollpersonerna gjort tidigare i grottan.
Sist ska man avgöra hur många monster som kommer, samt bestämma varför just dessa monster är ute och går just nu. Normalt kommer det bara 1d4 eller 1d6 monster - kommer det 12 st orcer gående så är det ju ett helt war party, vilket definitivt inte kommer gående hela tiden i grottan.
Sedan finns det massor med trick för att negera surprise. För det första så dyker monsterna inte upp 5 cm framför rollpersonerna. För det andra kan rollpersonerna försökt maskera sig, t.ex. skaffat samma kläder som grottinnevånarna så att dessa misstar rollpersonerna för kollegor, o.s.v. För det tredje kan rollpersonerna ha med sig saker som gör det svårt att komma åt dem, t.ex. skjuta en vagn framför sig eller liknande.
Sist av allt ska man ta hänsyn till hur intelligenta monsterna är, om monsterna är onda/goda, om monsterna är fega eller ej, om monsterna känner till att att rollpersonerna finns i grottan eller ej, om rollpersonerna kan snacka sig ur situationen o.s.v. Jag säger inte att man ska skita i reaktion rolls, men däremot ska reaktion rolls modifieras på lämpligt sätt.
Normalt är väl att rolleprsonerna stöter på något var annan timme eller så och det är inte så ofta ett random encounter är direkt dödligt (det ska vara många aggressiva monster när rollperosnerna är överraskade). Det värsta med random encounters är ju inte att rollpersonerna blir dödade, utan "blown cover", d.v.s. att monsterna nu vet om att rollpersonerna finns i grottan - och då är det ju helt meningslöst att smyga längre, utan då får man välja om man ska springa längre in i grottan eller springa ut.