Nekromanti OSR-version till Carcosa

Möller

Hubert Hortlax
I ett förvirrat (som i drömskt och ktuluit) ögonblick för några GothCon sen införskaffade jag Carcosa. Alltså hex-crawl-äventyret till Lamnations of the Flame Princesse.

Jag är lite smått intresserad av att spelleda skiten. Om det är enkelt, varför inte liksom?

Problemet är att jag inte har i min ägo något regelsystem med vilket jag kan köra det. Så jag frågar er; vad ska jag införskaffa?

Är det bara LotFP som gäller? Jag har hört att det hör till de mer avancerade OSR-varianterna, och det låter inte bra.

Nä, jag vill ha enklast möjliga spel - med rimlig tillgänglighet - att köra Carcosa med. Vad är det?

God45

#PrayersForBahakan
Lamention är inte ett dugg avancerat när det kommer till reglerna, det har till och med Armour class som går uppåt så att man ska slippa räkna matte, jätte mycket förenklade tjuv skills och inte en massa extra förmågor. Trollkarlarna och clericsen får nya magier och hp inget annat när de levlar, fightersen får +1 till att döda saker och hp och inget annat, tjuvarna får hp och skill Points.

Men grejen med Carcosa är att det förenklar det ännu mer för dig. Det finns bara två klasser, fighter och sorcerer. Och carcosa sorcerern är exakt som fightern förutom att han kan använda de magiska ritualerna som finns i carcosa boken. Alltså inte spells utan saker som att man offrar 20 barn genom att strypa dem med sitt hår och sedan våldtar man en get för att frammana en Cthulhu gud. Eftersom nästan alla magier är super, duper mega onda kommer nästan ingen att spela en sorcerer ändå.

Så kör du Carcossa med Lamentations så får alla karaktärer +1 till att träffa och en tärning nya hitpoints varje level. Och det är allt du behöver tänka på :gremsmile:

Sedan är det Carcossa så folk kommer utveckla telepatiska krafter, hitta blasterpistoler som skjuter guld och tämja dinosaurier för att slåss mot Cthulhu. Men det mesta av det avgörs på en från gång till gång basis :gremsmile: