Nekromanti OT om Icehouse-pjäser...

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, de här icehouse-pjäserna...
Hur i hela friden spelar man spel med dem ?? Har sett dem vid nått tillfälle & det enda jag kan tänka mig att använda dem att bygga torn av dem & att det måste göra jäkligt ont att trampa på dem... :gremwink:

GoblinGurra

Swordsman
Re: OT om Icehouse-pjäser...å t4:or

Alltså, de här icehouse-pjäserna...
Hur i hela friden spelar man spel med dem ?? Har sett dem vid nått tillfälle & det enda jag kan tänka mig att använda dem att bygga torn av dem & att det måste göra jäkligt ont att trampa på dem...
De är alltså endast bättre än t4:or som bara gör jäkligt ont att trampa på.

Gardener

Champion
Du hittar lite info om Icehouse-pjäserna här:
http://www.spelwebben.se/index.php?option=content&task=view&id=75&Itemid=57

Under kategorin Recensioner på samma sida hittar du även recensioner av ett flertal Icehouse-spel som beskriver hur det fungerar att spela med dem.

Hur pjäserna används är olika från spel till spel, i vissa spel bygger man torn (IceTowers eller Thin Ice), i vissa används de som pjäser med olika förmågor ungefär som i schack (Martian Chess, Martian Backgammon, Pikemen osv) och andra så använder man egenskaperna för att bygga logiska pussel som spelarna ska försöka lista ut (Zendo).

seinet

Swashbuckler
Kan tänka mig att man kombinerar Volcano tillsammans med öl...

Får man en liten pjäs skall man ta en klunk, får man en mellanpjäs skall man ta ett halvt glas och tar man en stor pjäs tar man hela glaset (ifall man kör med 2dl-glas), för den modiga kan man köra med sådana ölglas dom brukar ha på krogar (4dl).

Detta går givetvis att tillämpa på alla sorters icehouse-spel. Vissa färger kan dessutom betyda mer... t.ex. efter en avslutad Volcano-omgång så kan man ju ta och svepa ett glas öl för varje enfärgad hel julgran man har.

/Seinet Wintermute - Hoppas någon testar det här också

Ackerfors

Alas, your rapids!
Spicklehead

Spicklehead är ett litet intressant spel som inte nödvändigtvis behöver spelas med dricka, men jag tror det underlättar på många många olika sätt.
Det hela går ut på att ställa upp pyramiderna hur man vill på ett bord och sedan dunka huvudet i bordet, på pyramiderna. Ju fler som fastnar i pannan, desto fler poäng får man.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Utbrutet om Icehouse

Jag passade på att bryta ut den här deltråden om Icehouse, från tråden med spel man måste ha.

Johan K

Gammal & dryg
Aha, tackar Gardener !
Om du skall till LinCon, så får du ta & slita med dig Icehouse-pjäser så man kan ta & testa det hela.... :gremwink:
Skulle vara kul att testa det hela !

Gardener

Champion
Icehouse och brädspel på LinCon

Självklart kommer jag ha med mig min lilla lila lekväska fylld med spel från Looney Labs. Bara att titta förbi brädspelsworkshopen i Colloseum där jag och Stoffe kommer sitta och bygga brädspel under större delen av konventet.

Johan K

Gammal & dryg
Det blir bättre & bättre ju !! =)

Fasen, längtar ju mer & mer till LinCon ju !!
Först har jag tänkt att bli södermosad i Dungeon of Doom av Yassilus & sedan lira lite Icehous med dig... :gremgrin:
Känns som ett bra combo ju !! :gremlaugh:

/ Johan K, som ser ifram emot det här konventet mer & mer..