Nekromanti Otroligt coolt!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men lökig förkortning …

Jag fattar inte att de fortfarande envisas med att kalla spelet »40 kelvin«.

Puckon.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Men lökig förkortning …

Men lökig förkortning …
Fast med tillverkarens trackrecord vad gäller förkortningar i minnet, helt logisk, då de, som nyss diskuterats, valt att förkorta Warhammer Fantasy Roleplay till WFROP och inte det mer uppenbara WHFRP.

/Anders (som är medveten om att reglerna för förkortningar är ganska godtyckliga och att det finns en anledning till att de gjort som de gjort, men väljer att bortse från det för att få gnälla lite)

Rosen

Myrmidon
two further games released eighteen months apart will allow the players to progress and explore the universe first as Rogue Traders and alien pirates,

En sådär 20 år efter att Games Workshop började snacka om sitt nästa rollspel, Rogue Trader. Tjå, bättre sent än aldrig...

Vem vet, kanske Partisan dyker upp snart också? (-:

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Frkrtnngr (lätt OT) …

Men Warhammer Fantasy etc. har väl alltid förkortats WFRP (och – enligt GW – uttalats WOOF-rup eller möjligen WOOF-urp)?

Det där O:et måste vara slarv eller en felskrivning av vem det nu var som skrev det.

Men att k = kilo och K = kelvin tillhör väl ändå allmänbildningen?

Organ

Out of time, out of mind
En sådär 20 år efter att Games Workshop började snacka om sitt nästa rollspel, Rogue Trader. Tjå, bättre sent än aldrig...

Vem vet, kanske Partisan dyker upp snart också? (-:
Ungefär lika troligt som att Target Games reser sig ur sin grav och publicerar det, på sin tid, så omtalade "My Little Pony"-rollspelet. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Frkrtnngr (lätt OT) …

Men Warhammer Fantasy etc. har väl alltid förkortats WFRP (och – enligt GW – uttalats WOOF-rup eller möjligen WOOF-urp)?
Är det på så vis?

Det där O:et måste vara slarv eller en felskrivning av vem det nu var som skrev det.
Då ska jag örfila upp honom på lördag.

/Anders

Torbjörn

Swordsman
Härligt! Men jag har dålig koll på miljön, universumet och stämningen i Warhammer 40 000, någon som vill upplysa mig?

Torbjörn

Dimfrost

Special Circumstances
Men vänta lite nu. Skrev inte du det spelet för sisådär knappt femton år sen? :gremlaugh:

Det verkar coolt i alla fall, även om jag inte riktigt begriper mig på idén att köra tre olika spel bara för att man ska spela olika saker (och att MC säkert ändå är coolare). Det känns knappast som extremfokuserade Forgespel, liksom; man bör kunna spela mer än en sak...

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Men alltså... vafan, vad gör man? Min bild av WH40K är att alla bara slåss mot varandra på slagfält, åker runt i enroma rymdskepp och bygger städer som ser för täääskiga ut. Så ifall jag skulle gissa så skulle jag gissa att spelet gick ut på att skjuta folk på ett slagfält och vara bombastisk. Fan vad jag inte vill spela det spelet. Men jag kanske har fel? Jag menar, man ska ju inte dömma rollspelet Warhammer efter figurspelet (fast jag har lite gruff med den nya utgåvan förvisso)...

Storuggla, the dirtiest teapot in the world

Arfert

Facit
fanns inte det som undergroundspel (gjort av några ironiska grabbar, inte av target då)? tyckte jag såg det på ett konvent för evigheter senast...

Big Marco

Läskig
Du kan jaga chaos också, bränna kättare och vara hård som granit med ett hjärta av stål.

Jobbar man för Imperiets administration, speciellt inom Ordo Malleus eller någon liknande kättar-sökningsenhet kan det bli en hel del balla äventyr.

Storuggla

Champion
"Du kan jaga chaos också, bränna kättare och vara hård som granit med ett hjärta av stål."

Trubblet är att det där låter så jäkla avtändande för mig. Ett spelbord omringat av gökar som spelar så stentuffa och überhårda som det bara går, konstant? Trist, i mina ögon. Min erfarenhet har tyvärr varit att rollpersoner som är skapta att vara "hårda och coola" verkar mer menade att agera sömnframkallande skitstövlar. Det är en kul arketyp, ja. På en person man möter i en kvart, kanske. Mer än så blir det enformigt. IMHO, alltså. Men vad fan vet jag?

"Jobbar man för Imperiets administration, speciellt inom Ordo Malleus eller någon liknande kättar-sökningsenhet kan det bli en hel del balla äventyr."

Finns det sådant också. Jäkla budget det där imperiet måste ha om de ska ha råd med allt det där :gremwink:

Storuggla, WH40K i tunnan

Big Marco

Läskig
Jo, kejsaren sitter ju fast i en vattenfylld tunna numera så det är gamla dekret som gäller.

Nackdelen med WH40k som rollspel är att det saknas nyanser - det enda egentliga hotet är kaos och det är man livrädda för. Men i övrigt så finns det inte så mycket att göra. Om man inte vill lira tabletop i rollspelsvy.

Nightowl

Champion
det enda egentliga hotet är kaos och det är man livrädda för.
Eh. På Imperiet-skala, sure. Men det räcker med att man är planetguvernör för att det finns en hel räcka andra hot. Och när man spelar en enda gubbe är Imperiet-skalan ointressant.

Necromunca, Gorkamorka och Inquisitor misslyckades som mjölkkor för miniatyrförsäljning... men jag är övertygade att deras settings funkar utmärkt för rollspel. Rogue Trader-spelet verkar apkoolt, för övrigt.

Erik

Organ

Out of time, out of mind
Onekligen coolt! En fråga bara; utspelas 40k (Kolla dante, en gemen!) i samma värld som dess fantasy-brorsa? Vad jag menar är; kan man köpa en platsbiljett på nästa rymdfärja till Altdorf?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Snarare tidsresebiljetter, men annars ja.

Snarare tidsresebiljetter, men annars ja.
Vadå, finns inte Altdorf längre eller? Det öppnar annars upp för ganska intressanta kampanjer för spelare bekanta med fantasyspelet, där de kan spela arkeologer som gräver fram uråldriga lämningar efter primitiva riken "Ok, boys! Ni vet alla varför vi är här. Enligt sägnen skall det alltså en gång legat en stad kallad Middenheim nånstans i detta området. Nu ser vi till att hitta eländet!"

/Anders