Nekromanti Otroligt jobbigt!

Ragathol

Veteran
Joined
4 Feb 2003
Messages
19
Location
Malmö
1: Låt glödlamporna (efter de uppfunnit en generator som ger ström så klart) helt plötsligt börja leka Tesla-coils i bästa Command and Conquer stilen (mmm... grillad spelare)

2: Att koppla / bygga en bomb är farligt... särskillt om det är 100% chans att bomben detonerar när man håller på att jobba med den...

Slutligen vill jag bara säga att om man nu är SL så ska man inte låta sina spelare komma undan med mord. Eller glödlampe-byggen för den delen. Enda gången jag hade kunnat acceptera ngt sådan skulle vara om en lärd man med 25 i PSY hittade en bok som trillat igenom ett dimensionshål. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur ska man göra som SL ifall alla spelare ska uppfinna glödlampor och bomber??"

Man ber dem förklara hur de gör. Sedan kräver man en kasse slag för Magiteori och Alkemi. När de klagar säger man att naturlagarna på Mundana inte är som på Jorden, och att alkemi och magi är Mundanas motsvarighet till vetenskap. Vill de bygga en glödlampa så får de skapa en artefakt som glöder. Sedan dänger man Mystik&Magi i huvudet på dem. Räcker inte det så drar man till med Rafalis Föreläsningar, och skulle inte det vara nog så kan du alltid söka tillbaka i forumet på till exempel "magi" och "vetenskap", där du får det ännu mer svart på vitt.

Slutligen drar du av minst tre förbättringsslag per skalle för sunkigt rollspelande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,110
Location
The Culture
Hur ska man göra som SL ifall alla spelare ska uppfinna glödlampor och bomber??
Man kan titta på deras rollformulär och se om de är genier med höga färdighetsvärden i naturvetenskap, ingenjörskonst och liknande. Om de inte har det spelar de dåligt och förtjänar en utskällning. Om de har det måste de fortfarande förklara hur de kan uppfinna en glödlampa när man inte har upptäckt elektriciteten, de rätta gaserna, ett bra material till glödtråden och kan tillverka tillräckligt bra glas osv...
Säg helt enkelt åt dem att skärpa sig och spela sina roller. Om rollerna å andra sidan är högutbildade vetenskapsmän/magiker, låt dem hållas. Om de nu tycker att det är roligare att sitta i varsitt torn och bränna sönder metalltråd i flera år, innan man får skiten att funka, istället för att gå ut och äventyra.

/tobias
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det finns rykten om att väldigt skickliga nekromantiker belönats för sina upptäckter med en påhälsning från ett gäng drakar som snabbt vred tillbaka kunskapssprånget...

Alternativt utsätter du dem för den galne vetenskapsmannen som redan uppfunnit allt de drömmer om och ser hur kul det blir att vara i mottagaränden av en kamp högteknologi mot medeltid...

Om du inte kan få de små liven att inse att deras rollpersoner inte har samma kunskaper som de själva, alltså.

Mvh / Phelan
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Det hela behöver ju inte vara helt negativt. Om man bortser ifrån att det ÄR extremt dåligt rollspelande, gör det hela till en svårsmält läxa för dina spelare, och en helkväll av att ge utlopp för dina sadistiska böjelser :gremwink:
Ta till exempel glödlampan.....låt dem lyckas med att tillverka den, men låt också ryktet om att det hänt sprida sig i världen. Kan komma på en hel del organisationer som glatt skulle ge sig in i en klappjakt på dina äventyrare bara för att lägga vantarna på föremålet, och den innovativa konstuktören med. Inkvisitionen lär vara extremt intresserad av hur konststycket utfördes.....glödande järn kan ta experimentlusten ur den mest härdade uppfinnare...mm. mm.

Låt det svida
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
skjut dom. endast ett nackskott sen är det fixat.
skämt åsido, finns det någon färdighet som kan behandla detta? fråga det till de.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Våld löser ingenting.

Att döda dem eller straffa dem genom någon osannolik händelse bara för att de är larviga löser inga problem. Jag skulle förklara för dem hur Mundana fungerar och vilken sorts rollspel det är lämpat för. Kan de inte acceptera att så oseriöst rollspel förstör det för alla inblandade så kanske det är läge att byta rollspel eller spelare.
 
Top