Nekromanti Oum, den vita delfinen?

Nightowl

Champion
Är det NÅGON som har hört talas om detta mitt barndomsminne?

Berättelsen om Oum fanns på en skiva som jag lånade på biblioteket. Omslaget hade tecknade bilder som jag som medelålders minns som nån sorts manga-influense, men det kan vara en efterkonstruktion.

Storyn är som följer: på en odefinierad tropisk ö bor en pojke som var vagt äldre än jag själv var, antog jag, och hans lillasyster, som var vagt yngre än mig, antog jag. De har inga föräldrar - jag fattade aldrig om de var föräldralösa eller på sommarlov, men alla normala människor i serietidningarna (som Kalle Anka, Bamse, Tarzan och Spindelmannen) hade ju inga riktiga föräldrar, så det var liksom ingen issue. I vilket fall var den vuxne i deras liv "farbror Patrik". Jag vet inte om han var deras riktige farbror. Det fanns inga andra barn och ingen civilisation på ön - farbror Patrik åker båt till "staden" för att handla.

Däremot hade de djurkompisar. Det fanns en sengångare, som jag har glömt vad han hette. Han kröp längs en gren där klockslagen fanns utsatta (det fanns en bild av honom på skivomslaget) och var i princip levande väggur. Mer aktiv var "pratfågeln", som jag också glömt vad han hette. Förutom att förstå och tala människospråk kunde han tala delfinspråk - och så kommer vi då till Oum, huvudpersonen. Oum, och hans "fästmö", Mamoum, talar aldrig utan den lätt hispiga fågeln som tolk (han var den där tokroliga sidekicken varje normal tecknad film anses kräva).

I alla fall, Pojken vill dyka ned till ett vrak - det är ingen riktig skattjakt, han tycker bara det är spännande - men farbror Patrik har ingen riktig dykardräkt, så han experimenterar på egen hand. Flickan vill också vara med men anses "för liten" och tillbringar mycket av tiden som avundsjuk hantlangare till sin bror. Det verkar finnas ett "sjöodjur" i vraket, för hiskliga ljud hörs därifrån ibland, men barnen upptäcker att det är för att det hade en flygel (!) i lasten, och ett gäng havsålar är bosatta i den. Det finns också en vagt hotfull stor bläckfisk i historien, men allt slutar lyckligt tack vare Oum, och en vuxenfigur som kallas "grodmannen Mikael" och vet hur man dyker "på riktigt".

OK - har jag drömt, eller fanns den här historien?

Erik

Johan K

Gammal & dryg
OK - har jag drömt, eller fanns den här historien?
Tror bestämmt att jag har hört talas om nån sådan historia som du nämnder...
Dok så verkar det vara ett småtrevligt program, om det nu fanns,,,

Dewil

Skrivbordsgeneral
Aldrig hört talas om, men det finns en fransk tecknad tv-serie som heter Oum le dauphin blanc och verkar stämma in på din beskrivning.

Själv har jag vaga minnen av en tecknad tv-serie med biblisk förlaga (har jag för mig) som sändes i SVT någon gång under åren 1982 och 1985, möjligen i juletid. Har aldrig lyckats ta reda på vad det var, men skulle jag höra signaturmelodin skulle jag direkt känna igen den.

Dewil

Gastono

Hero
Signatur melodin? [OT]

men skulle jag höra signaturmelodin skulle jag direkt känna igen den.
LA LA la la la LA la la la ...
Hmmm ahmmm mmm LA LA la la LA!

Ring any bells?

Nightowl

Champion
Oum le dauphin blanc

A-HA! Min franska finns inte ens ("etagele métesche ive boá"), men följande hittades på en engelskspråkig sida:
"Iruka to Shonen has been identified as a French program (Oum le Dauphin Blanc) (although animated by Japanese studio Eiken) and has been removed from the Anime TV List."

Så det var tecknat av japaner! Det förklarar mina vuxna tankar om stilen... Fast jag såg ju aldrig TV-serien, jag har bara lyssnat på skivan (inklusive sång).

Erik

Rosen

Myrmidon
Är det NÅGON som har hört talas om detta mitt barndomsminne?

Jajamen! ...fast så mycket mer än så kan jag nog inte säga om den.
Den lämnade iaf ett varaktigt spår; i decennier efteråt när jag såg new ageare köra en hinduisk "Aaaauuummm..." på TV så tänkte jag automatiskt "...den viiita delfiiinen".

--
Åke

Jambu

Swordsman
Länken tar mig till googles startsida... Är det nåt fel med mig eller ska det bli så eller vadå?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vafasen, när jag lade in länken så var det en sökning på "Oum le dauphin blanc", men ni får väl skriva in det själva i stället.

Dewil