Nekromanti Oväntade användningsområden för skills ni fått genom rollspel?

kwarnberg

Swordsman
Vi vet alla att rollspel är en hobby som är utvecklande för oss som sysslar med den. Jag skulle vilja ha era exempel på när ni fått användning för dessa skills.
Jag upptäckte i kväll när jag satt och skrev över ett dussin karaktärsporträtt till vår Murder Mystery-middag hur lätt jag har för att skapa intressanta och varierande karaktärer. Jag tror det har mycket att göra med hur många SLPs jag skrivit i mina dagar. Även om jag kanske inte alltid är bra på att gestalta dem i spel är jag en höjdare på att beskriva dem i mina anteckningar innan spelmötet. Så nu vill jag veta, var har ni fått användning för vad ni har lärt er i rollspel?

Lightshy

Hero
Kartritningen är något jag har stor nytta av i mitt jobb. Detsama gäller vanan att planera ett händelseförlopp och sedan få anpassa sig efter förändringar som kommer ivägen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att leda möten och engagera deltagarna. Håller massor med workshops som i stort sett bygger på erfarenheter från spelledande.

/M

Mundo

Myrmidon
Jag har lätt för att berätta så att folk lyssnar (tror jag) intresserat.

Krille

Super Moderator
Jag fick ett jobb.

I och med mitt rollspelsskrivande (vid tiden hade jag skrivit stuff till Neogames, plus gjort de egna Västmark och Skymningshem: Andra imperiet) så hade min skrivförmåga blivit rätt bra. Jag var dessutom skittrött på mitt dåvarande jobb som webbutvecklare.

Och det ledde till jobb som game designer/writer på MindArk som gör MMOt Entropia Universe.

Och efter fyra år där så ledde det jobbet till mitt nuvarande jobb som copywriter på HiQ.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det är inte SÅ stor skillnad mellan ett rollspelsmöte och ett klassrum fullt av elever... Jag har visserligen varit inblandad i amatörteater också, men mest i regissörsrollen så jag tänker mig att min förmåga att tala relativt obehindrat inför en grupp, att använda gester och rösten och vara flexibel, är nåt jag tränar upp inom rollspel. Bångstyriga spelare och bångstyriga elever, liksom. Eller trötta, oentusiastiska spelare och dito elever, as the case may be. Att kunna måla upp en bild med ord, använda liknelser och så vidare.

Sedan är jag nog rätt organiserad i allmänhet, men min erfarenhet från att läsa och skriva rollspelsböcker har utan tvekan tränat mig i att kunna skriva strukturerade och tydliga instruktioner, samt tydliga mål och kriterier, vilket mina elever brukar uppskatta.

Jag har också fått träna mig i att vara socialt manipulativ i rollspel, att "spela" sociala situationer - analysera dem och se hur jag kan passa in dem i mina planer. Det har kommit väl till pass flera gånger i yrkeslivet, när man till exempel stöter på en lite tjurig kollega som man behöver få hjälp av. Då är det praktiskt att kunna lägga sin stolthet och annat åt sidan och bara lösa problemet. "Om det här vore en SLP som jag behövde övertyga, hur skulle jag agera då?" =)

Daniel

Swordsman
Fick jobb som aktör på spökhuset i en nöjespark en gång och det tackar jag ganska mycket rollspelandet för - ingen skådespelarutbildning eller teatererfarenhet alls men otaliga timmars erfarenhet av improviserade karaktärer och dialoger som SL under rollspel och spökhusauditionen bestod till 90% av improvisationsutmaningar.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Daniel;n198168 said:
Fick jobb som aktör på spökhuset i en nöjespark en gång och det tackar jag ganska mycket rollspelandet för - ingen skådespelarutbildning eller teatererfarenhet alls men otaliga timmars erfarenhet av improviserade karaktärer och dialoger som SL under rollspel och spökhusauditionen bestod till 90% av improvisationsutmaningar.
...och du måste väl blivit rätt skicklig i färdigheten försvar/parera?

Wyldstorm

Swordsman
Jag har lite av en perversion på området så jag fliker ofta in riktig kunskap i äventyren.
Riktiga religioner, historiska karaktärer & tal, historiska händelser, myter & språk.
Klaraste exemplet är en urgammal krypta baserad på egyptiska gravar, där ett av huvudsätten (aldrig bara ett) att lösa delar av problemen var just att lära sig & översätta hieroglyfer.
Ju bättre slag desto bättre ledtrådar & översättningshints... Men lös /läs problemet. Eller inte. Så plötsligt så kunde en 1.5 spelare stava lite och översätta lite fulhieroglyfer...
Sånt roar mig.

kwarnberg

Swordsman
Jag har också lärt mig sjukt mycket om rymdfart, grundläggande fysik, och grejer tack vare att jag skriver ett scifi-spel som försöker vara någorlunda "realistiskt". Det är kanske svårt att förmedla till spelarna, men det ligger till grund för hur jag bygger mina regler och vilka val jag gör när jag skapar spelvärlden.

Rangertheman

Myrmidon
Kanske inte så oväntat användningsområde, men jag har rollspelen att tacka för att jag lyckats skriva drygt en halv bok (som förhoppningsvis ska bli klar i november under NaNoWriMo).

Jocke

Man med skägg
Jag skulle aldrig ha lärt mig nått om vapen om det inte var för rollspel, men det är ju inte direkt oväntat.
Möjligtvis att jag är rätt bra på att "känna på mig" sannolikhet utan att behöva räkna efter så mycket. Det blir ju inte exakt, men mycket närmare än det tycks vara för icke-rollspelare.
Annat som är åt rollspelshållet som att kunna läsa kartor ordentligt, organisation, problemlösning, att arbeta i grupp och sånt tror jag kommer ur scouterna mer än rollspelet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Varje gång jag vill vara en olidlig besserwisser (och det vill man ju emellanåt) har jag glädje av all den udda kunskap jag tillskansat mig genom rollspel – eller genom att fördjupa mig i ämnen jag fått kontakt med genom rollspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har lärt mig att man ibland måste hjälpa en del andra att få komma till tals när de har svårt att få in en fot i en livlig diskussion.

En del tar upp så mycket plats med att säga att de inte har några idéer att de som faktiskt har idéer inte får en chans att lägga fram dem.

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag lärde mig rita till stor del genom att rita av Nils Gullikssons bilder och försöka härma hans stil.

hakanlo

Hero
Jag tänker på en gång för länge sedan då jag spelade Rappakalja i en grupp om sju personer. Ordet "glav" kom upp. Fyra av sju visste vad det var. Gissa vad de hade gemensamt...

luddwig

Lawful evil
Jag har gjort en hel del tabeller och formulär till rollspel i Excel. Det jag då snappat upp har jag haft nytta av både i mitt jobb som ekonom och privat inom andra områden än rollspel.

Daniel

Swordsman
P.eLL.e;n198169 said:
...och du måste väl blivit rätt skicklig i färdigheten försvar/parera?
Haha! Definitivt höga värden i Undvika / Snabbhet / Rörlighet.