Oväntade fysiska komponenter

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag scrollade igenom kickstarten för Monty Python-rollspelet, och fastnade för en sak: någon sorts bräde med en massa små träfigurer och en katapult. Jag har ingen aning om hur det ska användas, och jag tänker inte backa spelet, men det såg intressant ut.

Så vad finns det för spel med oväntade fysiska komponenter? Så gott som alla spel använder rollformulär och tärningar; en del spel använder en spelplan och figurer; till original-Mutant fanns det en specifik spelplan för att se om rollpersonerna förstod sig på teknologiska fynd; till DSA finns det en mask som spelledaren förväntas ha på sig. Vad finns det mer? Och är de användbara eller bara en kul plojgrej?

Brödbane

Kristallkrönikör
Är lite osäker på om dessa saker ingår när man köper spelet men:

Dread använder ju ett Jenga-torn.

Fat Man Down är ett hysteriskt osmaklig spel som kräver chokladbitar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Western (och någon amerikansk kopia) har ju en träfftabell som man lägger över siluetter på sitt mål, och ju bättre man slår desto närmare din siktpunkt kom du.

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Fall of Magic använder en kart-rulle.
Raven: Claw and Beak kräver att varje spelare har en teddybjörn som ska styckmördas under spel och i slutet begravas i trädgården.
Aliénor använder en uppsättning schackpjäser.
Mist-Robed Gate använder en kniv, en slida och en duk.
Polaris använder ett stearinljus, och Ten Candles använder tio.
Comittee for the Exploration of Mysteries använder glas och en viss mekanism triggas när någon druckit upp allt innehåll i sitt glas.
With Great Power … använder en tankebubbla på en pinne för inre monologer.
Något spel jag läste för länge sedan använde, har jag för mig, rosenblad på ett snöre.

Genesis

Ni dés ni maître
Fall of Magic använder en kart-rulle.
Raven: Claw and Beak kräver att varje spelare har en teddybjörn som ska styckmördas under spel och i slutet begravas i trädgården.
Aliénor använder en uppsättning schackpjäser.
Mist-Robed Gate använder en kniv, en slida och en duk.
Polaris använder ett stearinljus, och Ten Candles använder tio.
Comittee for the Exploration of Mysteries använder glas och en viss mekanism triggas när någon druckit upp allt innehåll i sitt glas.
With Great Power … använder en tankebubbla på en pinne för inre monologer.
Något spel jag läste för länge sedan använde, har jag för mig, rosenblad på ett snöre.
Av dessa skulle jag säga att de flesta gör en skillnad för spelet, men Aliénors schackpjäser används bara som markörer, så det är mest en plojgrej. Och rosenbladen känns verkligen som en plojgrej.

RasmusL

Champion
Är lite osäker på om dessa saker ingår när man köper spelet men:

Dread använder ju ett Jenga-torn.

Fat Man Down är ett hysteriskt osmaklig spel som kräver chokladbitar.
Ja, många jeepform kräver props, men de är ju också tänkta att spelas som friformslajv så inte säker på att målgruppen tycker att det är så oväntat :)

RasmusL

Champion
...och indiespel över lag lägger i alla fall ribban för "oväntat" ganska högt för mig. Nedan är kanske inte så "oväntade" men åtminstonde "avvikande":

Estimated Prophet vill ha pennor och saxar och dekorationer och glitter och stuff.
Freemarket är ju värsta deckbuildern med massa kort och jox.
Shab al hiri roach har en liten kackerlacka av plast :)
OKULT:s fotografier.
Murder of mr Crow en hatt.
Null State tidningar med bilder.

JohanL

Champion
Tähti använder fortune cookies i stället för tärningar.

Brödbane

Kristallkrönikör
Snabbmatskedjan Wendys släppte tydligen ett förvånansvärt komplext rollspel där man får olika buffar i spelet beroende på vilken mat spelarna äter runt bordet. Finns en 90-sidig pdf om man googlar lite.

Länk till Wiki

Hellzon

Långsamma Vargen
Påminner mig om Bacchanal. I gamla versionen med tärningar ska varje spelare ha ett vinglas som andra spelare lägger tärningar i.
Nya Bacchanalia går att köpa i presentförpackning inklusive en flaska rött.

Klingonsylt

Swordsman
I superhjältespelet "Is it a plane!?" är resolutionsmekaniken baserad på pictionary. Har sett ett spel som använde sig av Roulette också. Har funderat på om det skulle vara en kul forumutmaning att komma på spel med slumpvalt utvalda udda grejer.