Nekromanti Oväntade sätt att använda magiska föremål? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som alla vet är den genomsnittliga Dungeons & Dragons-världen formligen nerlusad med magiska pryttlar av allehanda slag. Detta utnyttjas glatt av spelarna som inte sällan hittar på nya och innovativa sätt att använda sagda pryttlar.

Alltnog: Vilket är det mest oväntade sättet på vilket ni (eller era spelare) använt ett magiskt föremål? Jag menar alltså inte: »Jag använde en Wand of Magic Missiles för att skjuta magic missiles på ett monster«, utan något som verkligen fick spelledaren att tappa hakan/komma av sig/börja garva.

Bombu

Hero
det var ju inte bara enkelt.

2 jagade kanaljer (PCs) i en liten liten båt använder sin "Wind fan" desperat för att få fart på den lilla lilla båten som var jagad av en stor stor båt med många arga män.

Kanske inte användningen så mycket som den desperata looken hos oss när vi inser att "wind fan" kommer gå sönder när vi använt den några gånger.

Trasig solfjäder, inte mycket extra fart och förföljarna mycket hack i häl.

------------------------------

Sen klassikern när den store mäktige onde kämpen, med full rustning, stort ont svärd och riktigt ond blick,

(en sån där blick som får en att känna sig liten obetydlig och hoppas att han inte ser en)

Han ja, får det hett om öronen, rycker åt sig kvasten som står lutad mot väggen och far iväg som en riktig påskärring men kappan fladdrande i vinden.

Hela bilden fick oss att skratta väldigt gott.

Bombu

Troberg

Sinister eater
En Pillow of Eternal Fluffiness fastbunden på huvudet då vi utforskade ett grottsystem med lågt i tak och stalagtiter.

Den funkade rätt så bra på sadeln vid långa resor också.

Edit: En annan höjdare är överdriven användning av Continual light på allt och alla. Rustningar, vapen, skägg, hästar, byxbakar, katter, buskar, pengar, allt! Vad kan man säga annat än "Lysande!"?

Krille

Super Moderator
En helt normal AD&D-curse på sittringen på en toalett. Det är en elakhet värd Grymkäft! Visserligen är det mer en spelledargrej som få spelarna att tappa hakan, eller i alla fall byxorna, men i alla fall så brukar alla spelare utom den drabbade att garva hur mycket som helst.

Nightowl

Champion
Det här är antagligen egentligen mot reglerna, men jag har hört en anekdot om en snubbe som hade ett portable hole fasttejpat på skölden, och så brukade han sköldbasha folk så dom försvann in i skölden ...

En RP på ett konvent hade en flygande matta som visste vägen hem när han var full, men jag vet inte om det räknas...

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var en konstig matta...

En RP på ett konvent hade en flygande matta som visste vägen hem när han var full, men jag vet inte om det räknas...
Så om RP:n var nykter, så visste inte mattan vart han bodde?

Var det förresten RP:n som skulle vara full eller mattan?

Såna där slarviga regler leder bara till förvirring, det förstår du väl! :gremlaugh:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jamen...

Grr! ordmärkare där!
Höhö, det är D&D vi snackar om! Pluggar till regeladvokat på fritiden... nä, kanske inte förresten.

En illa vald formulering i Complete Warrior gjorde att man plötsligt kunde konstruera en Hulking Hurler som gav runt 12 miljoner d6 + 51 i skada. I kid you not! +51! Huga!

Fast på sätt och vis skulle det vara kul med magiska föremål som bara fungerar under vissa för rollpersonen negativa omständigheter. Den magiska kartan som bara visar rätt väg i totalt mörker, en potion of enhanced beauty som bara funkar när man är på lyset, cloak of invisibility som bara fungerar om man smörjer in dem i skunkderiverade produkter, och så vidare...

M.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Jamen...

en potion of enhanced beauty som bara funkar när man är på lyset
Det skulle förklara en del ragator som jag har vaknat bredvid upp dagen efter :gremtongue:
Så den fungerar uppenbarligen för dem när jag är på lyset.

/Vulf

Pom

Swashbuckler
På finare krogar i en högmagisk värld serverades potions of delusion som alternativ till narkotika och alkohol. En del reellt fungerande potions serverades också där för de som ville uppleva friskheten i en sweet water , välbefinnandet efter en healing , anonymiteten och lugnet från en invisibility , etc.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det där gillar jag

Var det nått ni hittade på själva eller var det en publicerad värld? Kul och nått jag absolut ska ta med i en eventuell Planescape-kampanj!

Magnus

Troberg

Sinister eater
På finare krogar i en högmagisk värld serverades potions of delusion som alternativ till narkotika och alkohol. En del reellt fungerande potions serverades också där för de som ville uppleva friskheten i en sweet water , välbefinnandet efter en healing , anonymiteten och lugnet från en invisibility , etc.
Påminner mig om en drow-krog i underdark i Baldurs gate 2. Där kunde man som underhållning för en billig peng få en fånge utskickad på en planka, där de på magisk väg sprängdes. Hours of fun for the average drow family...

Pom

Swashbuckler
Re: Det där gillar jag

Var det nått ni hittade på själva eller var det en publicerad värld? Kul och nått jag absolut ska ta med i en eventuell Planescape-kampanj!
Det hittade jag på själv till en egen kampanjvärld, min mest aktiva sedan ett antal år. Det slog mig helt enkelt som någonting som skulle passa i gamla dekadenta kulturer med lång magisk tradition och stark statusmedvetenhet.

Det borde passa fint på Sigils finare krogar, tycker jag. :gremtongue:

Tyr

Hero
Re: Det där gillar jag

Det borde passa fint på Sigils finare krogar, tycker jag.

...och de krogarna lär vara omåttligt populära bland stadens rikare sensates. :gremwink: