Nekromanti OV och DV för varelser.( fråga till Krille )

Anzgar

Veteran
jag skulle behöva hjälp med att ta fram OV och DV värden för följande Varelser :
Skelett [5] , Necatorum Lamia [Monacharum Imperatrix] , Arachinider.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Varför frågar alla Krille?

Varför frågar du Krille om det??

Han är varken ansvarig för V&N, M&V eller för (vad jag vet) fältslagsreglerna i Krigarens väg.

Fråga Marco eller Blasphemy om du ska fråga någon, eller gör som spelledare har gjort sedan urminnes tider...

hitt' på nåt själv :gremwink:

/Naug

Mouja

Hero
"Varelser's" approximala OV & DV...

... tycker jag borde bero på deras attribut. Men jag skulle tro att ett skelett (rang fem) i alla fall har ganska högt OV, men lågt DV (vilket lyser ganska klart!). (OV 14, DV 5 ???)
En Necatorum Lamia... ja, det beror nog helt och hållet på tidigare grundattribut. Jag skulle själv sätta en Necratorum Lamia, som är Monarcharum Imperatrix' OV på runt 30-40, DV på kanske 35-45 och UK på 00*. (Sedan får du ju ge dem ett vapen och/eller rustning till det.)
Arachnaoider, har jag inte den blekaste aning om hur de skall se ut.. jag kan inte riktigt se en "spindel-människa" framför mig...

* 00 som i oändligt.

Öhh, va?

Varför skulle ett skelett ha lågt i DV? Visst, dom har ju lite mindre i TÅL än en vanlig människa, men kolla på skadetabellen i N&V, dom lål ju hur mycket som helst! Jag skulle säga att ett skelett har kanske 8-9 i OV, och ungefär 20-25 i DV.

En Necatorum Lamia lär ha runt 50 i OV och kanske 40 i DV. Detta är vad jag tror iaf. Dessa varelser har antagligen även mäktiga magiska vapen som gör dem ännu bättre.

Arachnider har jag ingen aning om, det har nog ingen annan heller, du får nog vänta till Bestialiska folk.

Mvh Victor Palm...

...Som ska pausa med Eon-spelandet och gå över till Neotech ett tag framöver.

Mouja

Hero
Re: Öhh, va?

Ja, jag har sett skadetabellen i V&N. Men nu är det så att de (skelett) får +Ob2t6 på Amputation- och Krossrisk slagen, eller hur? Och med deras STY, så vet jag inte riktigt hur mycket de tål.. inte blir det många hugg/slag i alla fall om motståndarna springer runt med Svärd/Klubbor.

En Necatorum Lamia lär ju ha ganska högt i OV och DV ja, men jag tror inte de har lika högt som ett bergstroll... om man tänker i attribut väg då. Men de lär ha ganska bra PSY, till skillnad från vissa bergstroll... inte för att de är dumma då....

Får jag påminna dig om...

Att bergstroll är en av mundanas smartaste raser. Endast Kamorfer och Sagitaurer är intelligentare än Bergstroll. Dock så är Sanari och Drezin lika intelligenta i genomsnitt.

Dessutom om skelettet är rang 5 betyder detta att det har en STY på 13 (väl), då är det inte allt för lätt att dräpa dom.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att bergstrollens PSY är underskattad.

Mouja

Hero
Re: Får jag påminna dig om...

Låt mig citera mig själv... "inte för att de är dumma då.... " . Det jag menade var att de lär ha mer i PSY än ett bergstroll.

"Dessutom om skelettet är rang 5 betyder detta att det har en STY på 13 (väl), då är det inte allt för lätt att dräpa dom."

Det är olika, de får ju +Ob1t6 på något attribut var rang som de "får", de kan lika gärna ha 5 i STY hela bunten.
För övrigt så beror det på vem man har som SL, vilka tärningar man har osv.. Men får man en skadeverkan på över 10 så blir det minst Ob2t6.... sedan kanske man får över 20 i skadeverkan....

King Kromm

Hero
Undrar om...

... dom verkligen skall vara fullt så mäktiga som ni verkar vilja ha dem, dels beror ju det hela på hur vältränade dom e, och sen så e ju deras största fördel att dom inte blir rädda/trötta eller något åt det hållet, och att dom är enormt skrämmande!