Nekromanti ovanliga spelvärldar?

Ögat

Hero
Många rollspel liknar varandra till både spelvärld och tema. Detta gör att spelen riskerar att flyta ihop. Deltagarna kan inte diskriminera mellan vad som tillhör vilken värld, vilket i slutändan (åtminstone för mig) leder till ett fokus på färre spel med tydliga skillnader.

Efter ett tag försvinner glädjen i att studera lätt förvrängda europa-kartor och plugga in nya namn på ett påhittat Frankrike. Bor alverna i bergen i det här spelet? Jaha, en av de sju alvraserna gör det! Nu förstår jag!

Min fråga är alltså om det fortfarande finns några spelvärldar som känns helt fräscha? Finns det kanske till och med någon outforskad nisch?

Ögat

Hero
Spontant tänker jag Stenålder. Å andra sidan kan jag förstå om ingen gjort ett stenålders-spel, eftersom världen känns något begränsad.

Ett piratspel saknar jag också i min samling. Kanske återigen ett något begränsat tema, men jag spelade Redguard (pirat-fantasy) på datorn när jag var liten och hade inga större invändningar. Då.

rjonas

Hero
Olav said:
Många rollspel liknar varandra till både spelvärld och tema. Detta gör att spelen riskerar att flyta ihop. Deltagarna kan inte diskriminera mellan vad som tillhör vilken värld, vilket i slutändan (åtminstone för mig) leder till ett fokus på färre spel med tydliga skillnader.

Efter ett tag försvinner glädjen i att studera lätt förvrängda europa-kartor och plugga in nya namn på ett påhittat Frankrike. Bor alverna i bergen i det här spelet? Jaha, en av de sju alvraserna gör det! Nu förstår jag!

Min fråga är alltså om det fortfarande finns några spelvärldar som känns helt fräscha? Finns det kanske till och med någon outforskad nisch?
De flesta rollspelsvärldar hamnar väl in nån slags medeltid med magi. Att det ser ut så beror nog på att grabbar gillar riddare samt att magi är naturligt enkelt i rollspel. I modernare spel måste man ta hänsyn till krutvapen och telefoner, och det gillar inte alla.

En nisch som är förvånansvärt outforskat i rollspelsammanhang är världar med tidsmaskiner. Det är jättekonstigt att det inte finns ett spel som utspelar sig i nutid där man förväntas åka tillbaka till medeltiden som en Connecticut yankee och rädda världen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hård SF a' Rama och 2001 är ganska outforskat.
Ryssland innan tsarerna (Gurps Russia finns, men det är allt).
Mellanöstern, i stort.
Det persiska riket.
Tidig amerikansk historia.

Storuggla

Champion
"Min fråga är alltså om det fortfarande finns några spelvärldar som känns helt fräscha? Finns det kanske till och med någon outforskad nisch?"

Generellt är väl Indien underligt oanvänt i rollspelssettings, ungefär som Bysantium. Det tycker jag är underligt. Annars är det väl Tekumel som fortfarande är fräscht, dels för att det är så jävla invecklat och underligt och dels för att inte en kotte känner till det.

Storuggla, broooo

Storuggla

Champion
"Ryssland innan tsarerna (Gurps Russia finns, men det är allt)"

Nu vet jag inte var du drar gränsen, men Mythic Russia är i alla fall Ryssland.

"Det persiska riket."

Dito. Om en spelskapare ens hintar om att han ska göra en modul om det eller något åt det hållet köper jag spelet direkt för att uppmuntra och inte ett enda har levt upp till löftet...

Storuggla, röran är rörig

rjonas

Hero
krank said:
Hård SF a' Rama och 2001 är ganska outforskat.
SL: -Plötsligt ser du en svart sten!
Dave: -Coolt! Vad gör den?
SL: Inget.
Dave: -Jag drar min pistol! Rör den sig?
SL: Nä.

HAL: Jag bootar om om 30 sekunder, om du inte misstycker.
Dave: Nä.

solvebring

Superhero
Hm, vettig tråd som verkligen får en att fundera. =) Det är sant, det mesta liknar ditten eller datten, men så är det ju med det mesta.
Själv måste jag dock rent spontant och ovetandes fråga:
Finns det något rollspel som helt utspelar sig under vatten; i en undervattensvärld?

... Konstigt att t.ex. inget DoD Atlantis eller något annat coolt dök upp då ÄS körde som hårdast.
Det hade varit rock n roll det. :gremgrin:

rjonas

Hero
solvebring said:
Hm, vettig tråd som verkligen får en att fundera. =) Det är sant, det mesta liknar ditten eller datten, men så är det ju med det mesta.
Själv måste jag dock rent spontant och ovetandes fråga:
Finns det något rollspel som helt utspelar sig under vatten; i en undervattensvärld?

... Konstigt att t.ex. inget DoD Atlantis eller något annat coolt dök upp då ÄS körde som hårdast. Hade varit rock n roll det. :gremgrin:
Fast, jag undrar vad spelar det för roll att man befinner sig under vatten? Ska man sitta och påminna varandra om att man minsann är under vatten eller hur yttrar sig undervattensvistelsen runt spelbordet?

Minns dock att i gamla AD&D fanns regler för hur alla spells betedde sig om de kastades under vatten. Lightning bolt betedde sig som fireball på land till exempel.

solvebring

Superhero
Fast, jag undrar vad spelar det för roll att man befinner sig under vatten? Ska man sitta och påminna varandra om att man minsann är under vatten eller hur yttrar sig undervattensvistelsen runt spelbordet?
Havet i sig bjuder ju på en helt annan stämning och upplevelse, inte minst i flora och fauna. Tycker det i sig är spännande.

Kanske inte helt under vatten, men Blue Planet kanske?

Sen släppte White Wolf en fruktansvärt dålig sourcebook om hur man spelade krabbvampyrer med sjöjungru bakdel. Kan nog vara den värsta sourcebooken någonsin, åtminstone tar den priset i WoD sammanhang. Den och Wolves at Sea!

EDIT: Blue Planet ska det vara.

solvebring

Superhero
Kanske inte helt under vatten, men Blu Planet kanske?
Okej, tror inte jag känner till det. Tackar för tipset.

Sen släppte White Wolf en fruktansvärt dålig sourcebook om hur man spelade krabbvampyrer med sjöjungru bakdel. Kan nog vara den värsta sourcebooken någonsin, åtminstone tar den priset i WoD sammanhang. Den och Wolves at Sea!
Inte bra! ... Låter rent av pinsamt bara.

solvebring

Superhero
Olav said:
Jag frågade om ovanligt, jag fick ovanligt. Krabbvampyrer, vilket ös!
Hahaha! Klockrent, klockrent... :gremdrink:
Heja Olav!

... Själv blir jag rädd för totalflopp bara jag hör talas om krabbvampyrer. Att digga det, det är fan modigt.

Ögat

Hero
Hur definierar du "Hård SF"? Räknar du Transhuman Space och/eller Traveller dit?

Men ja, icke-eurocentriska spelvärldar lyser med sin frånvaro.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:
Hur definierar du "Hård SF"? Räknar du Transhuman Space och/eller Traveller dit?

Men ja, icke-eurocentriska spelvärldar lyser med sin frånvaro.
THS har väldigt mycket "fantasteri", vad jag minns. Ganska mycket "nytt" jämfört med idag. lite samma grej som Eclipse Phase; det har visserligen vetenskaplig grund men är ganska... "kitchigt" i jämförelse med t.ex Rama och 2001, tycker jag.

Traveller har väl rymdimperier, massa konstiga aliens etc? Det kanske finns hard SF-aspekter, men den grundbok jag har (och det jag läst om världen i almänhet) känns väldigt space opera, typ.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stenåldersfantasy

Spontant tänker jag Stenålder. Å andra sidan kan jag förstå om ingen gjort ett stenålders-spel, eftersom världen känns något begränsad.
Jag har filat på ett (jägar)stenåldersspel, en sorts prolog-spel till mitt numera rätt döda senantik/folkvandringstid-projekt 'Efter Istiden'. Idén med spelet var typ att det kretsade runt ett möte mellan alver och människor sedan människorna invandrat till alvernas kontinent; jfr mötet Neanderthal/Cro Magnon. Det var en fantasystenålder med schamanistisk magi, naturandar, 'Places of Power' etc.

Jag kan berätta mer om det, eller skicka det lilla som trots allt skrivits, om folk vill.

Nu blev jag fan sugen på att göra klart det spelet någon gång. Om...jag typ...kunde konsten att skriva regelsystem, och att göra avgränsade, minimalistiska projekt...så kunde det kanske bli verklighet, ändå.

*Drömmer lite*

Men med mer breda definitioner av stenålder så är väl Tekumél ett stenåldersspel? Med sådana definitioner är stenåldern inte alls för begränsad, men jag misstänker att det var primärt var paleolithicum du hade i åtanke?

- Ymir, Tribe 8 är typ semi-stenålder också

Ymir

Liten kantbaron
En nisch som är förvånansvärt outforskat i rollspelsammanhang är världar med tidsmaskiner. Det är jättekonstigt att det inte finns ett spel som utspelar sig i nutid där man förväntas åka tillbaka till medeltiden som en Connecticut yankee och rädda världen.
Det gör det; Feng Shui. Däremot kan man bara åka tillbaka till ett antal specifika epoker; resan sker nämnligen inte via tidsmaskin, utan genom en 'mellanvärld' med portar till olika eror.

- Ymir, but still