Nekromanti Overpowered: fältslag

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
I det här lilla hemmabygget & hobbyprojektet är tanken att RPna ska axla manteln av rejält kraftfulla personer, på Herakles-nivå eller mer, i en fantasy-setting (läs mer här: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...-kraftfulla-rp ). Men inte får de ut och röja på egen hand - istället har de åkt på att vara ståthållare och göra nåt av en eländig ruin till borg och dess omgivningar (läs mer här: https://www.rollspel.nu/threads/736...nterar strid mellan armé-enheter och monster.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ett exempel, för att göra det lite tydligare hur ett fältslag skulle kunna gå till:
Minotaur, Melee 4D, Toughness 3D, Willpower 3D, wounds 6 (dubbla Toughness)
1000 mänskliga soldater, Melee 4D, Toughness 4D, Willpower 4D, wounds 20 (toughness *5)
(utelämnar här en del egenskaper som inte används i striden nedan!)

Runda 1: Minotaur slår tre lyckade i melee, soldater slår två. Minotauren slår om med melee och soldaterna slår för toughness. Minotauren slår fyra lyckade, soldaterna en lyckad, och soldaterna förlorar 3 wounds, och är nere i 17. Soldaterna måste slå ett normalt Willpower-slag för att inte fly, då de förlorat 150 man, över 5% av totala. De är fortfarande närmare 1000 än 100 man, så de är kvar på 4D. Soldaterna slår tre lyckade, vilket är mer än de två lyckade de hade behövt0

Runda 2: Minotaur slår 1 i melee, soldater 2. Soldater slår 3 i melee, minotaur 1 i toughness. Minotauren tar 2 wounds i skada och är nere i 4. Den är bärsärk och slår aldrig moralslag.

Runda 3: Minotaur slår 3 i melee, soldater 0. Minotaur slår 2 i melee, soldater 2 i toughness. Ingen skada.

Runda 4: Minotaur slår 0 i melee, soldater 3. Soldater slår 4 i melee, minotaur 1 i toughness. Minotauren tar 3 wounds i skada och är nere i 1. Den slår fortfarande inget moralslag då den är bärsärk.

Runda 5. Minotaur slår 3 i melee, soldater 2. Minotaur slår 4 i melee, soldater 1 i toughness. Soldaterna förlorar 4 wounds, 200 man, och har nu förlorat över 1/3 av sina mannar. De måste nu lyckas med ett svårt moralslag, 3 lyckade, för att inte fly. De slår 2 lyckade och flyr i panik fältet. Minotauren vrålar efter dem.

Känns som hyfsat snabb resolution, om än kanske inte ett helt elegant system. Spontana tankar är att moralsystemet borde vara tydligare, och att man evt kan återanvända det första melee-slaget när man bestämmer skada, och bara slå motpartens toughness.

Mysko sidoeffekter är att större grupper soldater förlorar trupper fortare i strid än mindre. Det här borde man kanske fundera på hur man kan lösa..

Tacksam för input på ovanstående!
 
Top