Nekromanti [oWoD]Alternativa roads/att byta road

Recca

Femme Fatale
YAAAAAY!!! En till tråd om gamla WoD (med modifikation).

Jag funderar smått på att ha med alternativa roads. Men jag behöver lösa den frågan på ett vettigt sätt. T.ex. Road of the Beast blir helt kajko med mina husregler, eller blir det det?

Besten är en illvillig jävla spirit of destruction and vengeance. Den har en önskan och en vilja att försöka förstöra för sin vampyr genom att pajja dens humanity. Så den begår dumma handlingar för att sabotera.

Så Humanity är en filosofi som om den efterlevs begränsar bestens inflytande. Det är alltså en självpåtagen vald väg för att hålla besten i schack och ha kontrollen över sig själv. Humanity är lättast så därför börjar man med den. Humanity har man ju byggt antagligen hela sitt liv kring, mänsklig moral när man levde etc, så att formalisera den i strukturer som tjänar att skydda vampyren, är helt enkelt perfekt och logiskt. Redan de gamla grekiska vampyrerna lär ju ha formaliserat Humanity för att skapa bestens fängelse inne i vampyren.

Nå, hur gör man då när man introducerar en road? Själva övergångsperioden lär ju bli väldigt tuff, det lär inte räcka att bara göra en switch, utan det måste ses som en process. Sammanfattningsvis handlar det om alternativa formler som man tvingar sig själv att följa i syfte att stävja besten.

Det är något som inte kommer naturligt för vampyren i fråga, utan något nytt som vanligtvis frångår vampyrens minnen av och upplevelse av moral. Så har man levt med låg humanity ett tag så är det lättare att byta än om man försöker switcha från en hög humanity (vilket typ inte går).

Till systemet då. Jag har svårt att tänka mig att Road of the Beast funkar till det här systemet med en illvillig best. Har ni några idéer kring en work-around?

Road of the beast har en som är typ "ride the waves of frenzy, don't resist it" vilket är helt världsfrämmande från hur systemet som jag skapat fungerar. I mitt system handlar ju roaden om att hindra besten från att ha någon som helst kontroll över vampyren. Så what the hell? Ska jag bara byta ut den mot någon mer passande eller går det att lösa ändå med nån modifikation på hur man hanterar det här?

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror du kan ha en Road of the Beast om du ändrar den till att gå ut på att man ska mata besten med mindre saker för att hålla den i schack. Road of humanity handlar ju om att helt förneka besten så då kan road of the beast vara att man försöker kontrollera den genom att ge efter på små sätt och på så sätt "lätta på trycket".

Jag tror processen när man bytar road kan jämföras med att konvertera till en ny religion. Vissa gör det för att de inte känner att deras nuvarande religion är rätt för dem (låg poäng på nuvarande roaden) medan vissa finner att den nya religionen är nästa steg i vägen mot upplysning (hög poäng på den tidigare roaden).

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Jag tror du kan ha en Road of the Beast om du ändrar den till att gå ut på att man ska mata besten med mindre saker för att hålla den i schack. Road of humanity handlar ju om att helt förneka besten så då kan road of the beast vara att man försöker kontrollera den genom att ge efter på små sätt och på så sätt "lätta på trycket".

Jag tror processen när man bytar road kan jämföras med att konvertera till en ny religion. Vissa gör det för att de inte känner att deras nuvarande religion är rätt för dem (låg poäng på nuvarande roaden) medan vissa finner att den nya religionen är nästa steg i vägen mot upplysning (hög poäng på den tidigare roaden).
Jag antar att du inte tänker "byta religion från protestantism till katolicism" utan mer som att byta från gnosticism till shintoism... Det är lite mer omställning kan jag tänka mig. :gremsmile:

När det gäller roads så har man ju inte riktigt nån förkunskap ingame av själva roaden, utan det är ju nån som lär ut den från grunden och man har antagligen redan tackat ja och så får man grisen i säcken. Byter jag till shintoism från ateism så gör jag det ju för att jag vet vad shintoism är och gillar det bättre än ateism. Det är ju en skillnad.

Jag vet ju inte om jag gillar att "lätta på trycket" skulle fungera för att stävja besten. Jag får grunna på det litegrann... Det kan ju finnas mer än en filosofi inbakad i roaden kring det där. Medan vissa tänker "lätta trycket" så kanske andra menar att man lurar besten... fast "ride the waves of frenzy" kan man ju göra om man har frenzat när man har bara använt typ ett hum-point från besten och då är det ju en relativt kontrollerad best som tar över. Den slaktar fienden och sen är det klart. Det funkar ju... Men frenzar man när man lagt typ 5 humpoints så är det ju kört direkt på den roaden.