"Men hur mycket kostar en pärla igentligen?"
Ja du. Det beror ju på var man befinner sig. Är det på Haiti eller Grönland pärlfisket pågår? /images/icons/wink.gif
Seriöst antar jag att du spelleder en relativt klassisk fantasykampanj så jag konsulterar en modul.
Finns många bra prislistor i modulen Kandra (vilket fö. är en av mina fabbostäder i Ereb), varav en rör ädelstenar. Då modulen är svåråtkomlig kan det vara kanske ursäktbart att redovisa några siffor från den.
Enligt tabellen är en pärla värd 2700 silvermynt (vilket gör den till en ganska billig ädelsten jämfört med de andra i tabellen) om den väger 0,1 g (0,5 carat) och har en diameter på 6mm. Priset kan dock variera oerhört beroende på form, kvalite, textur osv. Kan kanske tilläggas att detta är priset en handlare debiterar kunden; hur mycket kosing han ger pärlfiskaren har jag ingen aning om. Det beror säkerligen också på hur många mellanhänder pärlan passerar innan den når slutkonsumenten.
Jag vet heller inte hur mycket arbete en juvelerare behöver lägga ned på en pärla vilket antagligen påverkar salupriset ganska mycket.
Man skulle ockå kunna tänka sig att priset är såpass högt på grund av import och därmed lyxtullar. I Klomellien, där pärlfiske är en stor näring vad jag minns, är de säkert mycket billigare.
Du borde alltså modifiera priset beroende på hur ovanliga och eftertraktade pärlorna är. Det kan annars bli lätt hänt att pärlfiskaren blir snorigt djäkla rik ohyggligt snabbt (som jämförelse kan tilläggas att en snickare tjänar fem silver om dagen i Kandra). Ett annat alternativ är att pärlmusslorna anses tillhöra den som äger marken (vilket säkerligen är någon rik knös) då kan rollpersonen arbeta åt honom för en spottstyver mot vad knösen tar in på hans arbete, ungefär som en gruvarbetare i en guldgruva. Annars skulle lagstiftningen kunna förbjuda pärlförsäljning till andra än adeln och juvelerarskrået vilket dessa naturligtvis utnyttjar och köper dyrgriparna för småslantar. Något som kankse är coolare är att tjuvfiska pärlorna. Oerhört lukrativt (om man känner en köpare som inte kommer tjalla) och antagligen oerhört farligt.
Du bör alltså fundera på hur ovanliga/eftertraktade pärlorna är, hur många mellanhänder som ska frakta pärlan till köparen, hur mycket råvaran är värd, eller om du gillar idén med att han jobbar för daglön åt någon markägare (vilket jag tycker är det mest vettiga alternativet).
Priserna gäller EDD och vad jag kan minnas finns det priser för juveler i Tjuvar och Lönnmördare till fyran men då jag har slarvat bort denna modul så jag kan inget säkert säga.
Hoppas jag hjälpt till med något
/Mats