Nekromanti Pärlor

Mirac

Veteran
Nu e det så här att en Rp i min grupp är som yrke pärlfiskare...(coolt yrke)
Men hur mycket kostar en pärla igentligen? Han måste ju kunna sälja sinna pärlor. Alltså e frågan : Hur mycket kostar en normal stor pärla och hur mycket kan man sälja en pärla?
Spelar DoD expert, 91

Tennix

Veteran
Humm... Ädelstenar! Hatar dom!
Experst.. kan inte riktigt penga systemet men det liknar väl 91:år upplaga?
Jag/Vi brukar köra med tärningar... 1T20 Gm (beroende på hur stor den är)

//Tennix

Weatherman

Hero
"Men hur mycket kostar en pärla igentligen?"

Ja du. Det beror ju på var man befinner sig. Är det på Haiti eller Grönland pärlfisket pågår? /images/icons/wink.gif
Seriöst antar jag att du spelleder en relativt klassisk fantasykampanj så jag konsulterar en modul.

Finns många bra prislistor i modulen Kandra (vilket fö. är en av mina fabbostäder i Ereb), varav en rör ädelstenar. Då modulen är svåråtkomlig kan det vara kanske ursäktbart att redovisa några siffor från den.

Enligt tabellen är en pärla värd 2700 silvermynt (vilket gör den till en ganska billig ädelsten jämfört med de andra i tabellen) om den väger 0,1 g (0,5 carat) och har en diameter på 6mm. Priset kan dock variera oerhört beroende på form, kvalite, textur osv. Kan kanske tilläggas att detta är priset en handlare debiterar kunden; hur mycket kosing han ger pärlfiskaren har jag ingen aning om. Det beror säkerligen också på hur många mellanhänder pärlan passerar innan den når slutkonsumenten.
Jag vet heller inte hur mycket arbete en juvelerare behöver lägga ned på en pärla vilket antagligen påverkar salupriset ganska mycket.
Man skulle ockå kunna tänka sig att priset är såpass högt på grund av import och därmed lyxtullar. I Klomellien, där pärlfiske är en stor näring vad jag minns, är de säkert mycket billigare.

Du borde alltså modifiera priset beroende på hur ovanliga och eftertraktade pärlorna är. Det kan annars bli lätt hänt att pärlfiskaren blir snorigt djäkla rik ohyggligt snabbt (som jämförelse kan tilläggas att en snickare tjänar fem silver om dagen i Kandra). Ett annat alternativ är att pärlmusslorna anses tillhöra den som äger marken (vilket säkerligen är någon rik knös) då kan rollpersonen arbeta åt honom för en spottstyver mot vad knösen tar in på hans arbete, ungefär som en gruvarbetare i en guldgruva. Annars skulle lagstiftningen kunna förbjuda pärlförsäljning till andra än adeln och juvelerarskrået vilket dessa naturligtvis utnyttjar och köper dyrgriparna för småslantar. Något som kankse är coolare är att tjuvfiska pärlorna. Oerhört lukrativt (om man känner en köpare som inte kommer tjalla) och antagligen oerhört farligt.

Du bör alltså fundera på hur ovanliga/eftertraktade pärlorna är, hur många mellanhänder som ska frakta pärlan till köparen, hur mycket råvaran är värd, eller om du gillar idén med att han jobbar för daglön åt någon markägare (vilket jag tycker är det mest vettiga alternativet).

Priserna gäller EDD och vad jag kan minnas finns det priser för juveler i Tjuvar och Lönnmördare till fyran men då jag har slarvat bort denna modul så jag kan inget säkert säga.

Hoppas jag hjälpt till med något
/Mats

Weatherman

Hero
"Jag/Vi brukar köra med tärningar... 1T20 Gm (beroende på hur stor den är)"

Låter ganska snålt. Särskilt om det är DoD4 det gäller där ett bredsvärd kostar 5 kilogram* silver (och vill man ha en helrustning får man fundera på att använda en liten dragkärra till betalningen; 25,5 kilogram, och du kan man ta rustningen med sig hem på samma kärra eftersom den väger 25 kilogram).

* "200 mynt, oavsett sort, väger ca 1 kg." DoD4 Bok III sid 43 andra stycket.

Mats, gillar inte prissättningen

Rickard

Urverk speldesign
"Finns många bra prislistor i modulen Kandra /.../ varav en rör ädelstenar. /.../ Enligt tabellen är en pärla värd 2700 silvermynt..."
Sant att Kandras prislista är bra.. EDD magi har en bättre, mer användbar lista.. Dock så ogillar jag priserna på vissa saker.. Har för mig att jag läst någonstans att en bonde tjänar runt 3000 km per år (i EDD).. Vissa priser far bara iväg i EDD:s prislistor.. Skulle göra mig en egen med det kräver för mycket efterforskning (håller trots allt på med efterforskningar i shamanism och vapen).. Skulle vilja få tag på (den engelska) boken som utgår från att en trästav kostar 1 GP (guldpeng, typ).. Heter något på engelska som jag anknyter till stav.. Pole, tror jag är med i titeln.. Seven inch pole, eller något..

Slog upp vad en pärla kostade i "Tjuvar och Lönnmördare" *får en flashback* vilket för mig in på en anekdot.. Kommer ihåg när vi sitter runt matbordet hos en rollspelskompis och äter och kompisens mamma frågar en annan spelare vad han fick i julklapp.. "Jag fick tjuvar och lönnmördare", blev svaret.. Eeeh.. Tillbaka till ToL så har en pärla Värde 12, vilket innebär att man ska slå 1T100 och multiplisera med 12.

~Ibland skri ver [color:448800]Han</font color=448800> så... osam man hä, ngande

Weatherman

Hero
"Skulle vilja få tag på (den engelska) boken som utgår från att en trästav kostar 1 GP (guldpeng, typ)."

Aldrig hört talas om. Vad är det för bok? Skulle förresten aldrig betala en guldpeng för en pinne.

"Tillbaka till ToL så har en pärla Värde 12, vilket innebär att man ska slå 1T100 och multiplisera med 12."

Jajustja. Så fungerade det i den modulen. Och priset är i GM, right?

/Mats

Mirac

Veteran
Nice...

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter. Jag e myvket tacksam. Detta med pärlor har vairt ett problem förut. Men än en gång så tack så mycket.

Rickard

Urverk speldesign
"Aldrig hört talas om. Vad är det för bok?"
Någon sorts rollspeltillbehör till något rollspel.. Det finns massor av prylar i den och priser på dessa. Den ska utgå från att en trästav kostar 1 GP (kanske därav det konstiga namnet?).. Har hört om den på nätet, mycket möjligt genom ett engelskt forum..

"Och priset är i GM, right?
Nope, i sm.. Jag brukar dessutom köra med att gm är sällsynt..

~Boknamnet har orsakat huvudbry hos [color:448800]Han</font color=448800> men som kom på en möjlig orsak när skrev inlägget

Weatherman

Hero
Re: Har för mig...

"Hade för mig att 1 karat = 0,2 gram"

Ja? Så 0,5 karat är alltså 0,1 gram vilket jag skrivit vad jag kan se...

Är det förresten någon som vet hur karat används för att avgöra gulds renhet? Är det vikten i förhållande till en viss volym? Och isf. hur stor är volymen?

/Mats

Weatherman

Hero
Pärlor för svin

"Nope, i sm.. Jag brukar dessutom köra med att gm är sällsynt.."

Jahaja. Det lät lite snålt för den upplagan... Priserna på allt annat har ju skutit i höjden... Min spelledare i Chronopia förklarade det hela som inflation och när jag SL:ar DoD kör jag antingen med priserna från EDD och gamla DoD (svarta boken) kompletterat med Kandra eller så tar jag DoD4:s priser och delar dem på tio. Vill också att guldmynt ska vara ovanliga. Typ ifall en rollperson får en guldpeng ska han säga "Åh! Vilken nåd! Nu behöver vi inte svälta! "istället för "Coolt. Jag går och köper en öl och en påse jordnötter för pengarna (jag brukar alltid kolla vad ett svärd, en bärs och en limpa kostar för att synka av pengars värde i ett nytt rollspel)".

/Mats diggar Gondica där man kan köpa 512 öl för en guldquadra /images/icons/laugh.gif