Nekromanti På det digitala igen.

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det här med digitalt tecknande är ju inte riktigt min grej. Eller tja, jag har ju aldrig riktigt försökt om sanningen ska fram... Så det har inte ens gått en chans att om ens lite halvt bli något över huvudtaget.

Men nu har jag i alla fall börjat försöka lite. Det här med färgläggning och blending är skitsvårt. Just nu ägnar jag mig åt detta genom simpel brushteknik, att fada in strokes i varandra osv.

Här är mitt första försök. Kanske inte så fagert, men tja, just nu är det processen som är det viktigaste - inte resultaten. Men kommentera och kritisera gärna, of course!
 

Attachments

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Ett enkelt tips. Mot hudfägen skulle en blå eller svagt lia bakgrund funkat bättre än den gröna, så länge färgen inte var för stark eller mättad. Komplementfärger är ofta bra till det.

Vill du har tips har jag två. I början innan man får koll på blandning kan man fuska lite med Filter/Blur/gaussian blur. Ringa in ett område med lassor, copiera det området och blurra det lagom mycket, och sammanfoga det igen med grundlagret. Eller blurra hela lagret, eller hela lagret med undantag. Glöm inte att låsa opaciteten så att färgen inte flyter ut över den kant du tecknat.

För det andra är Alt+Click din vän. Klickar du Alt+Click plockar du upp färgentonen där du håller pennan och de är grymt praktiskt för när man ska blanda.

För det tredje är allt under Adjustments dina vänner. Från Levels, så att du kan få lagom, mycket ljust och svart i bilden. Till Vibrance och color balance. Exprmentera dig fram och använd tutorials.

Just color balance är jättebra. För oftas är de ljus man stöter på (lampöjus och solljus) gult eller oranged. Går man då in på Shadows, klickar man i lite extra blåtoner och/eller lite lila, (motsatta färgen till ljuset). Sen går man in på Highlights, och lägger till lite gult och kanske rött. Är ljuset är något annan färg gör man likadant med den och dess komplementfärg.


Att använda fläckiga borstar är också effektivt när man blandar, blir mer organisk då.

Stilen var trevlig, men hade han haft hals och axlar skulle det varit en bild, och det skulle tagit väldigt lite energi och rita in.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Oh! Och när du använt blur på en fläck, andcänd healing spot tool för att fixa kanten. Verktyget som ser ut som ett plåster.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Oh! Och när du använt blur på en fläck, andcänd healing spot tool för att fixa kanten. Verktyget som ser ut som ett plåster.
Stort tack!
Ska försöka göra praktiska övningar av allt detta. Högst troligt kommer jag att behöva prova allt det här när jag ska försöka göra mina designuppgifter till concept art kursen.
 
Top