Nekromanti På forumet kan alla höra mig skrika

Ridijeck

Warrior
Är det någon som har erfarenhet av Alien-inspirerade rollspelsäventyr? Alltså, skräckrollspel i sci-fimiljö där man ställs inför främande och hungriga otäckheter.

Jag håller på att skriva ett äventyr med inspiration från Alien där rollpersonerna befinner sig på ett drivande rymdskepp där också någonting råkar hålla hus. Problemet är att jag inte vet exakt vad detta någonting ska vara, och jag vill inte bara ha ett vanligt ränner-runt-och-lägger-ägg-i-folk-monster utan något lite annorlunda. Några förslag? (Nämnas bör att detta någonting redan har tagit kål på rymdskeppets ursprungligt 200 besättningsmän).

Ridijeck
äventyrsförfattare med idéstopp

Vindhand

Myrmidon
Du kan låta någonting stjäla skepnader från dem de dödar eller kanske besätta folk som en slags ande och tvinga dem att göra hemska saker... Ingen vet vem som är monstret just nu men alla är paranoida :)

Riddaren

Swashbuckler
Tycker mer om skäcken som fanns i filmserien "V" som gick på tv för några år sedan. Där utomgjordingarna häde en tänkmantel där de såg ut som människor, men revs hudan av lite så såg man vilken hemskhet som var under.

Dessutom kunde de få barn med människor...oj vilken chock när en mänsklig kvinna fick en sådan unge..

Riddaren - som gillade V endel åtminstone

Ronnie

Veteran
Som i den gamla filmen Death Ship med George Kennedy (han som är Frank Drebbins boss i Nakna Pistolen filmerna).

Ronnie - Får nästan tårar i ögonen av nostalgi när han tänker på gamla dåliga skräckfilmer

Krellh

Warrior
Ta en titt i Alien Compendium till Star*Drive-kampanjen till TSR´s Alternity. Där finns nämligen ett litet kreatur vid namn Thuldan Warbeast. Det är ett laboratorie-framställt vidunder som _definitivt_ uppfyller de behov du har i din kampanj :)

/Tobbe

Hunden

Veteran
Tja du kan ju låta skeppet vara skött av en artificiell intelligens, som av någon anledning inte längre gillar att ha passagerare, typ HAL i filmen 2001.

Eller varför inte bara fylt med mördar robotar en värsting eller flera mindre. Och dom kan ju vara byggada av aliens så att dom får en udda form.

Eller så låter du några människor ha skeppet som jakt plats, någon med exprimentielt high tech utrustning. Lura dit spelarna genom att sända ut en sos signal.

Shadowcat

Veteran
Jag kan tänka mig denna variant också.
Låt någon av rollpersonerna vara ondskan. Antingen genom att han är besatt av något väsen eller att han har intresse av skeppet (som aliens) Han kan ha kontroll över skeppets dator eller ha krafter som gör att han kan påverka omgivningen. Sedan lurar han in dom i olika fällor och dylikt. Detta kräver givetvis en bra spelare som kan verkligen spela denna roll. Dessutom så krävs det en hel del förberedelse för detta äventyr.

/Shadowcat (som älskar intriger)

Shadowcat

Lord Gehenna

Veteran
Jag har faktiskt kört ett sådant scenario en gång. Spelarna var en specialstyrka som skulle undersöka ett rymdskepp som krashat på Mars. Väl inne upptäckte de besättningen en efter en, dödad på än vidrigare sätt. Sedan hittade de en kvinna som visade sig vara gravid och forskaren i gruppen insåg att hon var befruktad av främmande DNA. Samtidigt blev två andra spelare anfallna av nåt i lastutrymmet.
Synd bara att allt slutade i ett antiklimax när spelarna dödat en hybrid sprang iväg och gömde sig i sin skyttel...

- Lord Gehenna -