morkbollen_UBBT
Warrior
Jag ska snart sätta igång en liten mini kampanj med två av mina spelare. Vårt tema blev två Red Wizards på rymmen och jag skapade den med mål att låta reglerna få uttryck i världen. Det kommer starta med dom som lärlingar, mest för att visa hur skitigt liv dom lever, mästarnas familiaris kommer sno deras säng platser, andra lärlingar kommer göra livet surt för dom och mästarna är väldigt otacksamma. Det är samtidigt en magiker dräpare som springer runt i Thay och dom har fortfarande inte lyckats få tag på honom.
Oavsett så ordnar de båda lärlingarnas mästare ett par tävlingar mellan varandras lärlingar, där dom två stackarna får tävla mot varandra. Dock efter den andra tävlingen(och spelarna lär var dugligt trötta på att bli hunsade omkring vid det här laget) så stöter dom på magiker dräparen som avslöjar sig själv, dock så ser mästarna detta genom sina lärlingar och dom tar sig snabbt till platsen där en ganska stor magisk strid utbryter(lärlingarna får slåss mot lite summonade monster). Trots att dräparen har en mäktig stav så lyckas de två mästarna besegra honom.
Mästarna vill så klart ha staven, så dom börjar kämpa över den och den hamnar tillslut mellan lärlingarna som båda får grepp om den och börjar slita och dra. Staven bryts dock mitt i tu och den magiska energin håller på att slita lärlingarna i stycken och sen svimmar dom.
Det är nu kampanjen börjar. Dom vaknar upp, efter vad som kan vara ett par dagar, i en av mästarnas labratorier. Mästarna är lyckliga som små troll när dom berättar att genom staven flödar otämjd magi I båda riktnigarna alltså magiskolorna flödar åt olika rikningar och att det är det vackraste dom sett, dock kommer lärlingarna dö av magiflödet som går genom deras kroppar. Det är faktiskt så att om dom skulle dö så kommer magin förstöra allt runt omkring sig, oavsett så diskuterar dom en massa och utför en hel del läskiga experiment på lärlingarna. Lärlingarna får bära järnvantar så dom inte kan använda magi, sen är dom ju ändå för patetiska för att hitta på nått jobbigt.
Men här kommer tvisten. Magi flödar inte bara genom deras kroppar utan en del absorberas också. Här kommer dom levlas upp som lvl 4 sorcerers, med allt vad det tillkommer och förlorar sina wizard saker. Feats, skill, och allt annat dom fått får dom behålla, men från och med nu är dom Sorcerers, dock kommer dom använda Int när dom kollar sina Spells och dom får bara välja spells från de skolor som flödar genom deras del av staven. Dom väljer spells och sen börjar deras flykt. Magin som flödar genom dom visar sig genom deras desperation. Alltså dom behöver fly så dom får plocka upp t.ex besvärjelsen Knock så dom kan ta sig därifrån.
Kampanjen kommer handla om deras flyckt genom Faerun i jakt på ett sätt att stoppa magiflödet som kommer döda dom, samt deras flyckt från The Red Wizards. Jag kommer ge dom en lvl varje äventyr och vi kör med 3.5 reglerna så dom får byta ut spells på jämna lvlar. Vad jag vill är att reglerna för karaktärs utvecklingen ska visa sig lite tydligare. Alltså nu har jag ett bra skäl för att dom får välja besvärjelser fritt och även en del feats, osv.
En hel del av kampanjen kommer handla om att finna vem magiker dräparen verkligen var och historien till den brutna staven, så dom kan finna ett sätt att göra den hel igen. Jag tänkte också att Mystra och de andra magigudarna har några fingrar med i spelet.
En sak jag inte kan fundera ut, vilket jag hoppas ni kunde hjälpa mig med, är jag vill att dom ska känna sig lite pressade att söka nått sätt att fixa staven. Dom är döende det är inget snack om saken, men jag skulle helst vilja representera det med regler inte bara saga att dom mår dåligt. Jag funderade på att dom inte läker skador normalt, utan läker bara genom spells och liknande. Har nån annan nått annat bra förslag eller kanske nått ni tycker är konstigt som jag borde fixa. Alla förslag är välkomna.
Oavsett så ordnar de båda lärlingarnas mästare ett par tävlingar mellan varandras lärlingar, där dom två stackarna får tävla mot varandra. Dock efter den andra tävlingen(och spelarna lär var dugligt trötta på att bli hunsade omkring vid det här laget) så stöter dom på magiker dräparen som avslöjar sig själv, dock så ser mästarna detta genom sina lärlingar och dom tar sig snabbt till platsen där en ganska stor magisk strid utbryter(lärlingarna får slåss mot lite summonade monster). Trots att dräparen har en mäktig stav så lyckas de två mästarna besegra honom.
Mästarna vill så klart ha staven, så dom börjar kämpa över den och den hamnar tillslut mellan lärlingarna som båda får grepp om den och börjar slita och dra. Staven bryts dock mitt i tu och den magiska energin håller på att slita lärlingarna i stycken och sen svimmar dom.
Det är nu kampanjen börjar. Dom vaknar upp, efter vad som kan vara ett par dagar, i en av mästarnas labratorier. Mästarna är lyckliga som små troll när dom berättar att genom staven flödar otämjd magi I båda riktnigarna alltså magiskolorna flödar åt olika rikningar och att det är det vackraste dom sett, dock kommer lärlingarna dö av magiflödet som går genom deras kroppar. Det är faktiskt så att om dom skulle dö så kommer magin förstöra allt runt omkring sig, oavsett så diskuterar dom en massa och utför en hel del läskiga experiment på lärlingarna. Lärlingarna får bära järnvantar så dom inte kan använda magi, sen är dom ju ändå för patetiska för att hitta på nått jobbigt.
Men här kommer tvisten. Magi flödar inte bara genom deras kroppar utan en del absorberas också. Här kommer dom levlas upp som lvl 4 sorcerers, med allt vad det tillkommer och förlorar sina wizard saker. Feats, skill, och allt annat dom fått får dom behålla, men från och med nu är dom Sorcerers, dock kommer dom använda Int när dom kollar sina Spells och dom får bara välja spells från de skolor som flödar genom deras del av staven. Dom väljer spells och sen börjar deras flykt. Magin som flödar genom dom visar sig genom deras desperation. Alltså dom behöver fly så dom får plocka upp t.ex besvärjelsen Knock så dom kan ta sig därifrån.
Kampanjen kommer handla om deras flyckt genom Faerun i jakt på ett sätt att stoppa magiflödet som kommer döda dom, samt deras flyckt från The Red Wizards. Jag kommer ge dom en lvl varje äventyr och vi kör med 3.5 reglerna så dom får byta ut spells på jämna lvlar. Vad jag vill är att reglerna för karaktärs utvecklingen ska visa sig lite tydligare. Alltså nu har jag ett bra skäl för att dom får välja besvärjelser fritt och även en del feats, osv.
En hel del av kampanjen kommer handla om att finna vem magiker dräparen verkligen var och historien till den brutna staven, så dom kan finna ett sätt att göra den hel igen. Jag tänkte också att Mystra och de andra magigudarna har några fingrar med i spelet.
En sak jag inte kan fundera ut, vilket jag hoppas ni kunde hjälpa mig med, är jag vill att dom ska känna sig lite pressade att söka nått sätt att fixa staven. Dom är döende det är inget snack om saken, men jag skulle helst vilja representera det med regler inte bara saga att dom mår dåligt. Jag funderade på att dom inte läker skador normalt, utan läker bara genom spells och liknande. Har nån annan nått annat bra förslag eller kanske nått ni tycker är konstigt som jag borde fixa. Alla förslag är välkomna.