Nekromanti På tal om äventyr och fanstyg...

Nightowl

Champion
...jag orkar inte ens LÄSA debatten, än mindre säga något konstruktivt, men jag har en relaterad fråga.

Vad tycker folk egentligen om spelböcker med äventyr i ? Ett exempel är, tja, Cthulhu By Gaslight. Den innehöll en bunt äventyr förutom att det var en modul om att spela 30-40 år innan vanliga CoC i England istf USA. På samma sätt har jag för mig att Järnringens tjocka Mutant:UA-böcker innehåller material (t.ex. fordonsregler) förutom en bunt sammanhängande äventyr.

Jag minns med visst nöje gamla RuneQuest II-moduler, som visserligen mest bestod av äventyr (t.ex. Borderlands) men miljöbeskrivningen till äventyret var samtidigt regionala kampanjmoduler.

Jag har börjat gilla det här; jag ångrar bittert att vi inte hade något äventyr i Gondica: Abyssos, för det ska man banne mig ha i en regionsmodul, anser jag nuförtiden. Jag är själv ganska anti till rena äventyrsmoduler, men om inte en kampanjmodul eller, säg, en splattbok, innehåller ett äventyr som visar rent praktiskt hur man använder de här grejerna tycker jag det är ganska kääst*.

Åsikter? Dödshot? Någon? Bueller?

Erik

*Lokaluttal för "kasst", dvs något som suger.

G

Guest

Guest
Dem äventyr som finns med i D&D kampanjmaterial är ganska dåliga. Dem är korta, saknar genomtänkt intrig, och är mest utfyllnad känns det som. Dem är inte mycket mer än en geografisk plats fylld med diverse monster som står och väntar på att bli ihjälslagna.

Dem äventyr som utan tvekan håller högst klass, är större äventyrsmoduler såsom "City of the Spiderqueen", "Axe of the Dwarvish Lords", "The Vault of Larin Karr", och "Return to the Tomb of Horrors". Dem har fantastiska intriger, hisnande miljöer och NPCs som man aldrig glömmer!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad tycker folk egentligen om spelböcker med äventyr i ?
Att de är jättefina och ger ordentligt med valuta för pengarna. Järnringens Mutant-produkter är exemplariska: äventyren är genomarbetade, men man får ändå gott om kampanjmaterial att använda. Så borde alla rollspelsmoduler se ut.

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Kampanjmoduler hellre än rena äventyr

Rena äventyr har ju nackdelen att de är av engångskaraktär. Man kan knappast köra samma äventyr om och om igen och fortfarande få någon behållning av det.

Äventyr bör alltså levereras som en del i en kampanjmodul. Kampanjmoduler har betydligt längre livslängd.

Dewil

<font size="1"> (Edit: Ändrade rubriken.) </font size>

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag har inget emot om det ligger ett litet testa-på-äventyr i grundregelboken. Snarare tvärtom, det skulle vara lite småsmidigt faktsitk. Eftersom det kan vara lättare att komam igång som nybörjare om det kanske finns ett litet äventyr, så man kan testa & lira spelet sitt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svinbra!

Jag diggar det stenhårt, även om det verkar vara ett tämligen ovanligt upplägg av någon anledning. Western kör med det och i viss mån även M:UA, men det är också allt (om man bortser ifrån Eon-modulen Jarla, men någon ny modul med samma upplägg har inte kommit).

Eksem

Champion
En gång i tiden, alltså väldigt länge sedan, sades det från Riotmindshållet att all världsinformation skulle komma som en del av äventyrsböcker (Vildhjarta är ett halvdant exempel på hur det skulle gått till). Jag är än idag bitter över att det inte blev så. Mest för att jag gillar att köpa äventyrmoduler, och hoppades att de skulle sälja bättre om världsinformation fanns med i dem.

Jarre

Swordsman
En grej jag kom att tänka på nu är att kombinera spelutbyggnad och kampanjmaterial med färdigskrivna kampanjäventyr i samma böcker. Vi börjar alltså med att beskriva miljöer, folkslag, religioner o s v, som de flesta supplement brukar se ut, och fortsätter sedan med ett (passande) äventyr lite längre bak i boken, ett äventyr som är en del av en stor kampanj. Tilläggsböckerna blir således som en följetång, där man får mest ut av dem om man försöker skaffa böckerna i den ordning de kommer, spela äventyren och i den omgivning som beskrivs i materialdelen för att sedan gå vidare i kampanjen när nästa bok kommer.. Lite optimistiskt av mig kanske, lite av ett försäljarknep kanske, men med tanke på den tidigare debatten om äventyr och deras funktion så tolkar jag det som att folk generellt verkar tycka om välskrivna, utvecklade och framför allt längre äventyr - det är precis vad ett sådant upplägg har för målsättning. In my mind, at least... :gremsmirk:

thark

Hero
Jaförfan.

Alla moduler borde ha ett ordentligt, konkret äventyr som illustrerar, åskådliggör och introducerar koncepten/platserna/personerna/stämningen/etc däri.

(Och grundregelböcker som inte har minst ett introduktionsäventyr vägrar jag nuförtiden köpa...)

Snackar vi gamla Runequest-moduler finns fler exempel som t. ex. Pavis. Eller de flesta var väl bra på den punkten, egentligen? (Det kanske t o m gäller äldre spelprodukter i allmänhet, när jag tänker efter...)

Eksem

Champion
Om jag förstår dig rätt är det precis så Järnringen har gjort med Mutant:UA.

Organ

Out of time, out of mind
Vad tycker folk egentligen om spelböcker med äventyr i
Jag tycker det är en SKITBRA idé! Precis som du nämde har CoC gjort en uppsjö moduler med sådant upplägg. Ta bara deras böcker som beskriver städer/områden längs Miscatonicfloden (Arkham Unveiled, Return to Innsmouth, Kingsport - City in the Mist osv.). De innehåller alla en detaljerad beskrivning av det aktuella området, samt en handfull äventyr som alla utspelas där. Genom att göra området till en del av äventyren så integreras de i kampanjen på ett sådant sätt att spelledaren eller spelarna inte behöver lyfta ett finger. Jag vill minnas att många spelproducenter gjort på liknande sätt, t.ex. ICEs MERP-böcker samt de olika Ereb Altormodulerna för att nämna några.

/Anders

Zire

Swashbuckler
Jag lutar nog mer åt dödshot.

Tanken i sig är väl bra, men då ett äventyr trots allt är engångs grejer, och jag har tillräckligt med tyngd i ryggsäcken när jag ska pallra mig iväg till spelmöten, så gillar jag det inte.

Skulle det däremot finnas i ett häfte, innanför plasten men utanför pärmen, så är jag bara positiv. Det finns trots allt få saker som bättre visar på möjligheten att använda ett spel, än ett officiellt äventyr.

Men generellt så tycker jag att äventyr ska göras i samlingar. Visst priset blir lite högre (totalt iofs lägre), men det känns mycket mer istället. Man behöver ju inte känna sig besviken för att man inte gillade det enda äventyret heller. Dessutom borde det öka känslan av att det är en måste-ha produkt (vilket är bra för producenterna).

- Zire

Krille

Super Moderator
Min tanke just nu är en bakgrundsmodul med mycket beskrivning av ett område, och en kampanj-outline. Vad jag tänker mig är omkring dussinet små sammanhängande äventyrsskisser på kanske en eller två sidor styck, och förhållandet ett till tre mellan äventyr och kampanjmaterial. Varje äventyrsskiss ska enkelt kunna utvecklas till ett komplett äventyr och ta en spelkväll om 4-5 timmar att spela.

Rising

Vila i frid
Nej, blä!

Äventyr är helt värdelösa i bruksböcker såsom regel- och världsböcker. De tar upp en massa plats som man ändå bara använder en gång, vilket gör boken onödigt tjock och så får man betala för en massa som jag ändå förmodligen inte tänker använda, eftersom jag tycker det är enklare att skriva egna äventyr än att lära mig någon annans.

Jag gillar intrigförslag; typ längre listor med en massa uppsalg och idéer på äventyr, men jag tycker att det är helt meningslöst med riktiga kartor och spelledarpersoner. Det tar upp förskräckligt mycket plats och känns inte motiverat i någon annan produkt än en riktig äventyrsmodul.

Blä för äventyr i bruksböcker! Ut med dem!

Jarl

Hero
Re: Nej, blä!

men jag tycker att det är helt meningslöst med riktiga kartor och spelledarpersoner.
Men är det inte okej med slps om modulen beskriver en plats och de slps som finns med är "viktiga personer" eller "äventyrssgenerande personer". Att folket på platsen blir katalysatorer för intriger? Det kräver såklart att personerna inte bara beskrivs med "John är en bitter gammal fiskare som hatar staten för dess miljöpolitik" utan också tar upp vilka planer och mål personen har och, framför allt, vad personen vill få ut av rollpersonerna. På så vis går det göra väldigt bra saker med spelledarpersoner. Eller?

Rising

Vila i frid
Re: Nej, blä!

Men är det inte okej med slps om modulen beskriver en plats och de slps som finns med är "viktiga personer" eller "äventyrssgenerande personer".
Först: Jag pratar mest om utrymme. Principen är att jag ogillar att äventyret skall ta upp en massa plats som man enbart använder en gång.

Om det gäller kartor och spelledarpersoner som man helt klart skall kunna använda många gånger (såsom världskartor och centrala kontaktpersoner) så blir läget förstås annorlunda. Min princip gäller dock på dungeons som skall utforskas en och endast en gång, och personer som skall besegras i strid eller på annat sätt bara figurera i ett enda äventyr.

Jag vill inte se en enda sådan person/karta i en världsmodul som det är tänkt att jag ska kunna bläddra och läsa i många gånger. Det är rent slöseri med utrymme.

Big Marco

Läskig

Jag gillar det och tar Noir över världen så kommer i princip alla kampanjböcker att vara utformade på sådant sätt. Gör man det smart sparar man plats och får in ännu mer, då helst äventyrsuppslag, intrigidéer och liknande som återkopplas till kampanjmaterialet, utöver X antal genomtänkta kompletta äventyr.

Big Marco

Läskig

Jag gillar det och tar Noir över världen så kommer i princip alla kampanjböcker att vara utformade på sådant sätt. Gör man det smart sparar man plats och får in ännu mer, då helst äventyrsuppslag, intrigidéer och liknande som återkopplas till kampanjmaterialet, utöver X antal genomtänkta kompletta äventyr.

Big Marco

Läskig