God45;n63114 said:
Nej, absolut inte. Vissa saker fungerar inte i vissa medium.
Vissa saker fungerar kanske sämre, eller blir svårare att få till, men då handlar det väl främst om "begränsningar" hos personer än i storyn? Om man tänker t.ex. Sagan om Ringen så är den ju egentligen skriven på ett, åtminstone ur mitt perspektiv, tråkigare sätt än vissa andra författare lyckats med. Men själva historien är ju bra tycker uppenbarligen många.
Filmerna är också succeer trots att de inte alls följer böckerna helt, det läggs till och tas bort saker som man kan tycka är viktiga, men överlag så går det fram som en lika bra historia. Det hade även kunnat fungera väldigt bra i en rollspelskampanj att spela ut det hela, fantisera själv fram allt med sina vänner, så länge som det är rätt stämning, en spelledare som får fram det hela bra och spelare som gör sina karaktärer rättvisa...
Men det kunde också spåra ur på ett helt galet sätt, och blivit helt förstört och misslyckat i fel grupp precis som filmerna hade kunnat bli mest troligt sjukt dåliga om Uwe Boll varit inblandad. Om man hade bytt ut skådespelarna hade det blivit en helt annan upplevelse också, bättre eller sämre är svårt att säga, det kan lika gärna ha med personlig smak att göra.
Kanske hade till och med någon annan författare kunna skrivit historien betydligt bättre med all info om storyn som behövdes.. Vem vet.
Men gör det historian sämre? eller bättre? Personligen tycker jag nog att det inte påverkar alls.
Däremot så tänker jag nog så att i en så kallad rälsad historia gäller det att göra en av två saker för att det ska bli bra... Antingen är man väldigt hysch hysch med att det är så, att spelarna inte har så mycket val och sedan använder man sina superkrafter som spelledare till att få spelarna att känna friheten i äventyret, att få dem att känna att det är deras val som styr, fastän man egentligen bara lurar dem att göra precis som du vill. Det är ett sätt, ett som kräver ganska mycket av främst spelledaren som måste tänka till ordentligt för att det ska kännas rätt.
Det andra sättet tänker jag nog är att berätta i förväg att det här är ett väldigt styrt äventyr, mer av en berättelse än ett fritt rollspelsäventyr. Så att alla i förväg är med på att ok, vi har inte så mycket val i det som händer men får iaf styra karaktärerna och uppleva det tillsammans.. Ungefär som att läsa en bok ihop, göra en teaterpjäs eller se en film. Då vet alla om det i förväg och kan slappna av och njuta av historien, berättad av SL och upplevd av spelarna tillsammans.
Sen spelleder jag väldigt sällan något rälsat då jag oftast har en väldigt svag hum om överhuvudtaget något som ska hända utan istället hittar på, på fläcken vad som händer beroende på vad spelarna gör, men lite då och då blir det ändå något sådant.