Nekromanti Påverka ditt initiativ i Symbaroum

Lightshy

Hero
Eftersom det dök upp en tråd i forumet om Initiativbräde tänkte jag lufta en ide jag har om initiativ i Symbaroum.

Det finns redan sätt att påverka sitt initiativ, men tänk om:

Alla slår sitt initiativ som brukligt och följer ev. andra regler kring detta.
Sedan kommer min ide. Man väljer om man vill vara offensiv, neutral eller deffensiv.

Offensiv = I striden får man -1 på sitt totala försvarsslag, men får +1 på sitt totala attackslag & sitt totala initiativ. Man kliver fram

Neutral = Inga förändringar. Man slår initiativ som vanligt och får inga + eller -.

Deffensiv = I striden får man +1 på sitt totala försvarsslag, men får -1 på sitt totala attackslag & sitt totala initiativ. Man kliver tillbaka.

Vad tror ni?
Ska man till och med kunna välja om man vill få 1,2 eller 3 + eller - ? Eller blir det för mycket?

Bifur

Veteran
Trevlig tanke. Liknar idén i DDR (men funkar bättre i Symbaroum tror jag). Hade nog testat med +/-2 till att börja med för att få tillräcklig effekt. Enda haken är väl att hålla koll på alla SLPs stance och risken att det sinkar de snabba striderna, eller att alla SLP av bekvämlighet är neutrala och att det därför blir en ren RP-grej.

Platon

Swordsman
Jag har tänkt ngt liknande:

Offensiv: +2 attackslag/initiativ, -3 försvarsslag och +1 i ev skada man får. Får ej bryta strid.

Neutral

Defensiv: + 2 försvaraslag, -1 skada, -3 attack och initiativ. Bryter man strid får man +2 på försvarsslaget för att undvika frislaget

Lightshy

Hero
Tanken är att man ska använda denna ide om man vill ha lite mer variation i striderna. Vill man bara köra "neutral" hela tiden eller om man är nöjd med ett fast värde för iniativ så behövs denna ide inte.
Själv gillar jag att initiativet går fram och tillbaka beroende på vad som händer och vilka aktiva val man gör.
Min ide är ju tänkt för att använda i tighta strider där man vill vända momentumet.
Sedan är jag fundersam på om man ska byta 1 försvar mot 1 attack eller tvärtom?
Den poängen man "offrar" kanske bara ska gå till initativ? Annars kanske risken blir för stor att attacken blir "för bra"?

Bifur

Veteran
Om du testar så återkoppla gärna effekterna. Tro att det kan skapa extra spänning i rätt strider.

Paal

Imaginär fantast
Jag tycker grundtanken låter bra, sen får man väl testa sig fram med exakta modifikationer. Jag gillar spontant att man offrar mer än man får.

Egentligen är det ju bara mindre extrema varianter av Fullt anfall och Fullt försvar som redan finns som valfria regler.

Just Fullt anfall har jag låtit SLPs använda vid ett flertal tillfällen för att simulera fanatiker. Det brukar ge rollpersonerna lite att tänka på iaf.

Lightshy

Hero
Jag är nog också inne på att det ska kosta mer än man får.
Tack för all bra input!