Theo
Hero
Jag kör med ett hemsnickrat BRP-hack som i grunden är just ett försök till en lagom gritty hybrid av Mythras och Hjältarnas tid (även om det smugit in en del grejor från andra system också). Jag ska försöka ta mig samman och få klart min halvfärdiga sammanfattning online, men det går bra att höra av sig om du vill bolla idéer.Spelevinken;n347078 said:Funderar lite kring Mythras + Hjältarns tid. Med tanke på gemensamt BRP-ursprung, hur enkelt tror ni att det skulle vara att svetsa ihop grejer från systemen för att öka allvarlighetsgraden av tonen från hjältarnas tid osv?
Ett par saker jag gjort med stridsreglerna för att göra det lite "farligare" jämfört med HT, t ex:
- Infört Special Effects, träffområden (dock inte separata KP på träffområden) och gardering/passiv blockering á la Mythras. Edit: har också lagt till Exploderande skada som en Special Effect, det är i praktiken default-effekten vid lyckat anfall/misslyckat försvar.
- Du kan bara försvara dig mot högst två anfall per runda, och kan inte parera två gånger med samma vapen. Att ducka (försvara sig med Manövrer) kostar Gard (1T6 i närstrid, 2T6 mot avståndsvapen), alternativt kan man slänga sig på marken.
- Du får bara ta en träff på Gard om du aktivt försvarat dig mot den (även om försvaret misslyckades). Träffar som man inte vill eller kan försvara sig aktivt mot går alltid in på Hälsa.
- Skade- och läkningsreglerna från Pendragon, som är en bit mer oförlåtande än HT.
- Å andra sidan skyddar rustning betydligt bättre än i HT.