Nekromanti Påstående: Det finns inga fantastiska rälsade one-shots i fantasysetting

kloptok

Pensionerad astrolog
Recca;n63345 said:
Vildhjärta är väl sjukt rälsat och har jag för mig hyllat av vissa?
Nja? Vildhjarta består i princip av slumpgenererade möten så jag vet inte om jag förstår hur det kan vara rälsat (möjligen bortsett från något moment i början)? Delen efter i äventyrssviten - Snösaga - däremot är lite av en rälsningsfest. Vet inte om jag skulle säga att Snösaga hyllats dock, men det är väl som vanligt när det gäller Riotminds, rätt binärt uppdelad åsiktsspridning. Personligen skulle jag inte rekommendera Snösaga, även om vi hade en jättekul upplevelse när vi spelade det för många herrans år sedan.

EDIT: Eksem uttrycker det bättre, se nedan.

Kruxet är om man ska kalla det för rälsat eller inte när det är slumpgenererat men rollpersonerna samtidigt har liten frihet att påverka vad som kommer hända. Det är en variant av "vi kommer från A till B oavsett vad som händer men vägen där emellan kan se ut lite hur som helst". Klassisk rälsning ser jag mer som "vi kommer från A till B till C till E osv. oavsett vad rollpersonerna hittar på".

Men det lämpar sig inte för den här tråden att diskutera det så jag ska hålla tyst nu.

Eksem

Champion
Recca;n63345 said:
Vildhjärta är väl sjukt rälsat och har jag för mig hyllat av vissa?
Hm... det är sort-of rälsat, sort-of inte. Man kommer till en plats och kan inte lämna den förrän man löst "gåtan", så på det viset är det rälsat. I början har man inte heller kontroll över vart man hamnar när man går runt, och det är lite rälsigt också (men det är också slumpat, så inte riktigt rälsat?), men under äventyrets gång hittar man typ "nycklar" som gör att man får kontroll över hur man rör sig i miljön och till slut behärskar man antagligen miljön till den punkten att man kan kontrollera händelseförloppen själv istället för att utsättas för dem. Ganska intressant ur en "vad är egentligen rälsning?"-synpunkt, eftersom det är både rälsning och sandbox på en och samma gång.

Det är potentiellt lite långt för en one-shot beroende på hur man definierar en one-shot också (det tar minst två spelmöten skulle jag säga, helst 3-4?), men kan definitivt vara inom vissa ramar för one-shot.

Oavsett definitivt värt att kolla in inom kontexten för frågan RasmusL ställer.

Eksem

Champion
gorillotaur;n63361 said:
När jag spelledde Vildhjarta så var gruppens reaktion "roligt, men fan vad rälsat".

Hittade de "nycklarna" eller snubblade de bara runt tills de kom ut?

Recca

Femme Fatale
kloptok;n63358 said:
Nja? Vildhjarta består i princip av slumpgenererade möten så jag vet inte om jag förstår hur det kan vara rälsat (möjligen bortsett från något moment i början)? Delen efter i äventyrssviten - Snösaga - däremot är lite av en rälsningsfest. Vet inte om jag skulle säga att Snösaga hyllats dock, men det är väl som vanligt när det gäller Riotminds, rätt binärt uppdelad åsiktsspridning. Personligen skulle jag inte rekommendera Snösaga, även om vi hade en jättekul upplevelse när vi spelade det för många herrans år sedan.

EDIT: Eksem uttrycker det bättre, se nedan.

Kruxet är om man ska kalla det för rälsat eller inte när det är slumpgenererat men rollpersonerna samtidigt har liten frihet att påverka vad som kommer hända. Det är en variant av "vi kommer från A till B oavsett vad som händer men vägen där emellan kan se ut lite hur som helst". Klassisk rälsning ser jag mer som "vi kommer från A till B till C till E osv. oavsett vad rollpersonerna hittar på".

Men det lämpar sig inte för den här tråden att diskutera det så jag ska hålla tyst nu.
Om det är slumpgenererat så blir det ju en rälsad upplevelse.