Nekromanti Paladin?

Shaggy

Swordsman
Hur uttalar folk "paladin"? Med betoning på vilken stavelse?

Igår lärde jag mig f ö att ordet kommer från latinets palatium och är en benämning på Arthursagans riddare kring det runda bordet (i sin tur en benämning hämtad från Karl den stores livvakt).

Snurgla

Veteran
Om det kommer av latinets palatium, gäller som alltid ante penultima i latinet, dvs att man betonar näst näst sista stavelsen. Pa-LA-ti-um. Dock tror jag inte att det uttalas paLAdin. Jag brukar säga palaDIN på svenska, eller PAladin på engelska. Helt inkonsekvent. Som mycket annat i livet. =)

Storuggla

Champion
Per-Arne Ladin [NT]

Njet Teksti! *Storuggla blir östtysk gränsvakt och skjuter mot folk som över stavhopp*

Rising

Vila i frid
som chokladboxen Aladdin, med ett P före. [NT]

-Den här tråden är så fånig att jag oxå måste få vara med i den.

/Riz
som korrigerade meddelandet efter att hans hjärna skakat av sig lite alkohol och började återlära sig hur man stavar.

Bombu

Hero
Re: som chokladboxen Aladdin, med ett P före. [NT]

Den här tråden är så fånig att jag oxå måste få vara med i den.
PalaDIN

. . -

Betoning på sista stavelsen.

Bombu

Vindhand

Myrmidon
"Kyrkoriddare" eller "Helig riddare"

Om jag lät bli att översätta det till svenska skulle jag nog uttala det på engelska :gremtongue:

:gremwink:

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
PA-la-diin

Med ett markerat iii som vore jag från Liiisterlandet, men aldrig till deras ansikte. Håller mig generellt utanför deras range när levelbalansen väger emot mig och när situationen är den omvända så kallar jag dem vid deras ursprungliga namn - canned food.

Shaggy

Swordsman
Re: "Kyrkoriddare" eller "Helig riddare"

Paladin är inte svengelska utan ett lika giltigt ord på svenska som på engelska. Slå upp det i en ordbok...