Nekromanti Panikfråga om vapen

magoo

Hero
Iiiiih, KULT-äventyret börjar SNART och jag letar förtvivlat efter information på nätet om vad den svenska polisen har för standard-tjänstevapen.

Polisen (korrumperad of course) ska genomföra en aktion mot en spritfabrik - de ska brassa på med hela arsenalen - pistoler, tårgas, automatvapen...

Nån som kan hjälpa mig?

keno

Veteran
hmm. Eftersom det e panik.... Jag tror dom använder nån Sig Sauer modell. Osäker på vilken.
Nån annan vet säkert mer än mig...

Sutekh-Nacht

Veteran
Bössor, bössor och mera bössor

Jadu. Mig veterligen är svenska polisens standard beväpning Sig Sauers model P225, 9 mm Parabellum. I magasinet ryms åtta kulor och man använder en typ av ammunition med konad kropp med flat nos (truncated, eller TC) för ökad genomslagsförmåga. Kulan lämpar sig dock inte så bra att använda i k-pistar. Man har också ersatt den gamla k-pisten 45/B. med en annan Sig Suaer pistol: P226, som även den skjuter samma 9 mm ammunition, men rymmer upp till 15 kulor i magasinet. En farligt liten sak som flera andra europeiska länders insatsstyrkor använder.

Vad jag har förstått så har den nationella insatsstyrkan även k-pistar för de tillfällen när det verkligen gäller. Då är det Heckler & Kochs bössa: MP5, skjutandes 9 mm kulor, 15- eller 30-skotts magasin och en effektiv räckvid på ca 200 meter. Jag tror att vi alla har sett den på film. :gremsmile:
Den finns i flera modeller som MP5-K, MP5-SD, m.m, men jag tror att det är bara huvudmodellen som används här i Sverige.

Hoppas att det hjälper....

MVH / J

magoo

Hero
Hmmmm...

Jag lyckades visst betygssätta mig själv med en 5:a istället :gremblush: !

Tänk om det hade varit lika lätt att få en 5:a i gymnasiet...

Nåja, 5:an är din!

Troberg

Sinister eater
Glöm inte batonger! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

G

Guest

Guest
Re: Bössor, bössor och mera bössor

Vad jag har förstått så har den nationella insatsstyrkan även k-pistar för de tillfällen när det verkligen gäller. Då är det Heckler & Kochs bössa: MP5, skjutandes 9 mm kulor, 15- eller 30-skotts magasin och en effektiv räckvid på ca 200 meter.

Det stämmer, har själv sett den "in action" när de stormade min kompis granne mitt under vårt spelmöte, de skjöt visserligen inte men det var rätt så spännande ändå...
En rätt så märklig händelse... Nog det konstigaste som hänt mig under ett spelmöte.

Sutekh-Nacht

Veteran

Hmm... Spännande? Lät lite otäckt om du frågar mig. Jag brukar kunna bli lite nervös kring beväpnade människor, såvida det inte är på en skjutbana eller under andra "kontrollerade" omständigheter. Men det är kanske olika för olika människor....

MVH / J

PS. Vad pysslade grannen med igentligen? DS

Wolfmaster

Warrior

Det finns även möjlighet för de poliser som inte tillhör Nationella Insattsstyrkan, men som givetvis har erfoderlig utbilnging att få tillgång till H&K MP5:orna som förstärkningsvapen.

De har även nått som kallas Gasvapen, som de har när de skjuter tårgasgranater, detta är om inte jag minns fel, en
K-Pist M45B som är ombyggd....

G

Guest

Guest

Nä, det var grannens kusin eller nåt som var efterlyst p.g.a. mord tror jag...
Det blev inget skjutande och det var så märkligt att man inte blev rädd.
Vi stod ute och rökte när det kom fem poliser med hjälmar, mp5, en stor metallsköld o.s.v.
Sen såg vi genom fönstret hur hela grannens trädgård var nerlusad med poliser...