Tjena!
Jag håller på att göra ett rollspel, därför postar jag här. I spelet kör man runt med en stridsvagn och pangar fiendestridsvagnar. När en fiende dör kan den droppa lite credits. Plockar man upp credits har man rätt snabbt råd med lite upgrades. Upgrades gör att man skjuter hårdare, snabbare, längre, tål mer, får hårdare pansar eller kör snabbare.
Allteftersom man bygger upp sin stridsvagn kan man flytta sig till andra delar av kartan där motståndet är lite högre, men där man får mer belöningar också.
Jag har modelerat fyra olika fordon:
* APC (typ bmp-1)
* Light tank (typ stridsfordon-90)
* Old medium tank (typ sherman (ja, den är alltså gammal som gatan))
* Medium tank (som... hmm.. tja... ikv-91??).
Dessa har vardera 3 olika kamouflage:
* Grön camo, detta är vanliga trupper.
* Öken, detta är veteraner från ökenkriget som flygs in för att piska spelarens rumpa.
* Röd, detta är guvenörens elitregemente. De har mottot: "You will see me, it wont matter". De är superhårda och toptränade.
Summa är alltså 12 fordon på olika nivåer.
Skadesystemet fungerar för närvarande med vapens Penetration mot målets Pansar. Detta avgör hur mycket av vapenets Damage som dras från målets Health. Rätt boring just nu, senare ska man kunna träffa olika delar som motor, pilot, sensor, dator, vapen etc etc... Det spelar inte så stor roll.
Frågan är:
Exakt hur funkar upgrades, och hur fungerar svårighetsgraden på fiender?
För tillfället har jag tänkte såhär:
När man startar spelet får man välja på:
Tungt pansar eller Avancerat pansar.
Tungt vapen eller avancerat vapen.
Tung struktur eller avancerad struktur (detta påverkar hälsan).
Det tunga alternativet är bäst, men säker å andra sidan hastigheten rätt rejält. Man kan alltså välja vilken sorts tank man ska spela med. En supertung koloss som dundrar fram (mycket långsamt) och krossar allt som kommer inom räckhåll. Eller en lätt tank fullproppad med high-tech gadgets som kan köra cirklar runt fienden. Eller ett mellanting (antagligen).
Därefter, när man går upp i level kan man välja på följande upgrades:
Pansar (plus en fast poäng per steg)
Motor (plus 10% per steg, funkar alltså bäst om man redan är snabb)
Vapen (ökar penetration med en fast poäng och skada med 10%)
Långt vapen (ökar utgångshastigheten och minskar den slumpmässiga avvikelsen)
Snabbt vapen (ökar eldhastigheten (och kylning) samt ökar tornhastigheten (som även höjer och sänker pipan))
Jag håller på att göra ett rollspel, därför postar jag här. I spelet kör man runt med en stridsvagn och pangar fiendestridsvagnar. När en fiende dör kan den droppa lite credits. Plockar man upp credits har man rätt snabbt råd med lite upgrades. Upgrades gör att man skjuter hårdare, snabbare, längre, tål mer, får hårdare pansar eller kör snabbare.
Allteftersom man bygger upp sin stridsvagn kan man flytta sig till andra delar av kartan där motståndet är lite högre, men där man får mer belöningar också.
Jag har modelerat fyra olika fordon:
* APC (typ bmp-1)
* Light tank (typ stridsfordon-90)
* Old medium tank (typ sherman (ja, den är alltså gammal som gatan))
* Medium tank (som... hmm.. tja... ikv-91??).
Dessa har vardera 3 olika kamouflage:
* Grön camo, detta är vanliga trupper.
* Öken, detta är veteraner från ökenkriget som flygs in för att piska spelarens rumpa.
* Röd, detta är guvenörens elitregemente. De har mottot: "You will see me, it wont matter". De är superhårda och toptränade.
Summa är alltså 12 fordon på olika nivåer.
Skadesystemet fungerar för närvarande med vapens Penetration mot målets Pansar. Detta avgör hur mycket av vapenets Damage som dras från målets Health. Rätt boring just nu, senare ska man kunna träffa olika delar som motor, pilot, sensor, dator, vapen etc etc... Det spelar inte så stor roll.
Frågan är:
Exakt hur funkar upgrades, och hur fungerar svårighetsgraden på fiender?
För tillfället har jag tänkte såhär:
När man startar spelet får man välja på:
Tungt pansar eller Avancerat pansar.
Tungt vapen eller avancerat vapen.
Tung struktur eller avancerad struktur (detta påverkar hälsan).
Det tunga alternativet är bäst, men säker å andra sidan hastigheten rätt rejält. Man kan alltså välja vilken sorts tank man ska spela med. En supertung koloss som dundrar fram (mycket långsamt) och krossar allt som kommer inom räckhåll. Eller en lätt tank fullproppad med high-tech gadgets som kan köra cirklar runt fienden. Eller ett mellanting (antagligen).
Därefter, när man går upp i level kan man välja på följande upgrades:
Pansar (plus en fast poäng per steg)
Motor (plus 10% per steg, funkar alltså bäst om man redan är snabb)
Vapen (ökar penetration med en fast poäng och skada med 10%)
Långt vapen (ökar utgångshastigheten och minskar den slumpmässiga avvikelsen)
Snabbt vapen (ökar eldhastigheten (och kylning) samt ökar tornhastigheten (som även höjer och sänker pipan))