Nekromanti Parafraserad verklighet

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag har ibland lekt med att göra äventyr baserat på en nyhetsartikel i tidningen. Helt enkelt ta något som hänt och hitta på historien bakom som spelarna sedan får spela. Jag har också placerat äventyr i nedlagda gruvstäder i Malmfälten där jag växte upp. Det finns många sätt som man kan parafrasera verkligheten på detta sätt. Ett sätt som jag kom att tänka på var nu i morse när jag fick boken Naturen i Linköping: En utflyktsguide i näven. Den beskriver området runt Linköping och 60 utflyktsplatser i kommunen. Sådana har de flesta kommuner. Dessa är enkla att parafrasera i till ett spel.

Man måste väl först börja med att välja genre. Ska det vara efter katastrofen, historiskt, fantasy, modernt eller skräck? I exemplet nedan gör jag det i en fantasy- eller historisk genre.

----------
Norra skogsmarken
Norr om staden hittar du skogen som täcker det steniga och bergiga landskapet i djupaste grönt med gran och fur. Berget är sprucket och området kuperat med sjöar och myrar. Jordmånen är fattig och jordbruk är svårt. Dalgångarna odlas och betas dock i liten skala och det öppnar upp ljusglimtar i den mörka skogen.

Slättmarken
På slätten mellan staden och norra skogsmarken finner vi norra skogsmarkens motsats. Den leriga odlade marken dominerar över skogsdungar och hagar. Gränsen mot norra skogsmarkens högland är skarp. Betesmarker blandas med ädellövträd, och sjöns långrunda stränder, ängar och slättåar.

Mellanmarken
Bygden söder om staden karaktäriseras av en övergång från slätt till skog. Slättens bördiga mark sammanstrålar och blandas med högre skogsklädda marker i ett odlat och betat landskap med hagmarker. Ekhagar och lövskogar dominerar, liksom åns vattensystem med dess stora sjöar.

Södra skogsmarken
I den södra skogsmarken kommer vi åter upp på högre marker med endast lite odlingsbar mark. Naturen påminner om den norra skogsmarken med barrskog och insprängda odlingar. Bergsknallarna är dock högre i söder än i norr, och än längre söderut ligger höglandet.
-------

Ovanstående gör en inblick i området och sedan kan man välja äventyrsplatser bland de 60 utflyktsmål som finns i boken. Verkligheten är en bra grund för ens skapande.