Nekromanti Parallella fantasyvärldar i garderober etc

Targon

Hero
Narnia känner vi alla till, dvs fantasyvärlden som man når genom att gå in genom en portal i form av en vanlig garderob på vinden av ett hus i England. Utan tvekan gillar jag konceptet med fantasyvärldar som är parallella världar till vår egen. Så nu frågan: Finns det fantasyböcker som byggt vidare på denna tanke om portaler och liknande varigenom man träder in till "den andra världen"?

Quan'talis

Swashbuckler
Böcker som byggt vidare på idén vet jag inte om finns (egendomlig ordföljd. Jag drabbats av Yoda-syndromet har.), men parallellvärldar finns t.ex i Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant, i Stephen Kings och Peter Straubs Talismanen och i N… nej vänta lite nu, visst var det du som inte tyckte om Neil Gaiman? Då ska jag väl inte nämna Stardust...

Det finns väl inte direkt prtaler i de här böckerna; i Talismanen tror jag det var en flaska med magiskt elixir (som egentligen var billigt alkisvin) och i Donaldsons böcker verkade man bli transporterad till parallellvärlden just när det passade allra minst, men det kvalificierar väl som "liknande" i alla fall?

DanielSchenström

Swashbuckler
Ursäkta bessringen men det är ingen vanlig garderob, anledningen till portalmöjligheten är att den gjordes av ett äppelträd från ett Narniskt äpple.

(Narnia är nog tillsammans med Star Wars och Masters of the Universe anledningen till varför jag gillar fantasyrollspel så jag ser det som min uppgift att upplysa alla :gremsmile: )

Ridijeck

Warrior
Ska man spinna vidare på Stephen Donaldson bör väl Mordant's Need-serien nämnas (Kampen om Mordant på svenska). Den mer eller mindre bygger på konceptet att det finns olika parallellvärldar som man kan nå via speglar. Speglarna är visserligen ingen sorts ständigt öppna portaler, men de kan uppenbarligen släppa igenom saker åt båda hållen.

Ridijeck
hungrig, trött och med en tenta i morgon

Krille

Super Moderator
"Så nu frågan: Finns det fantasyböcker som byggt vidare på denna tanke om portaler och liknande varigenom man träder in till "den andra världen"?"

I "Doomfarers of Coramonde" hämtar en magiker i världen Coramonde en pansarbandvagn från Vietnam för att ta itu med en hemsk drake. Och det är bara början!

Dilandau

Myrmidon
Exempel på parallella fantasyvärldar

Några exempel på böcker och serier av böcker (markeras *) som på ett eller annat sätt handlar om folk som transporteras från jorden till fantasyvärldar:

George R. Dickinson, "The Dragon and the George"
Guy Gavriel Kay, "The Fionawar Tapestry" *
Dave Duncan, "The Seventh Sword" *
Dave Duncan, "The Great Game" * (här är portaler mellan världar verkligen temat på de tre böckerna i serien).
J.V. Jones, "The Barbed Coil"
Mary Gentle, "Grunts"
Robert Asprin "MYTH" * (på sätt och vis)
John Crowley, "Little, Big" (på ett annat sätt och vis)

Netfeed

Swashbuckler
(Narnia är nog tillsammans med Star Wars och Masters of the Universe anledningen till varför jag gillar fantasyrollspel så jag ser det som min uppgift att upplysa alla :gremsmile: )

liten snabb fråga:
hur kopplar du SW med fantasy?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag vet inte, riddare, nattsvarta ondingar i mantel, prinsessor som ska räddas och sånt Star Wars har trots all sin teknik aldrig känts som science fiction för mig utan som en blandning mellan fantasy och teknik. Mycket av SWs designsensibilitet verkar komma från äldre tider som till exempel kläder och rustningar (speciellt vid Jabbas hov).

Jocke

Man med skägg
Amber!

Amber är ju en jätte parallell fatasyvärld. Den är så paralell att alla väldar fins, fast bara en eller två eller hur? (märks att den är skapad på sjutiotalet) Jaja. Böckerna blir i alla fall marginellt sunkigare när Merlin (inte svärdet i stenen Merlin, bara en namne) tar över som huvudperson. Roger Zelasny ligger bakom.

lave

Warrior
sagan om ringen?

en den exempel man kanske inte tänker på:
silverdolken böckerna av katherine kerr, som är en paralellvärld till vår (fast någon gång tidig tidig medeltid...)

terry pratchet, där faktiskt rincewind hamnar i vår värld i en jumbojet mitt under en drakstrid, för en kort sekund.

de flesta av stephen donaldson böcker.

sagan om ringen antyder väl mer eller mindre att det är en del av historien för länge, länge sedan, som sedan utvecklades till enbart människornas värld då alver och annat försvann? så upplever jag iallafall böckerna. kan mycket väl tänka mig en fortsättning med ett till avgörande slag som utplånar alver och annat och omformar världen till vad den är idag.

chronopias grå hallar, leder även till vår värld.

planescape torment (kanske inte mer än en antydan där heller...)

Quan'talis

Swashbuckler
nja...

.. jo, kanske. Från början var det väl meningen att det skulle vara så - Tolkien tyckte att det var synd att inte England hade något nationalepos så han tänkte skriva ett - men i Sagan om Ringen är det elementet ganska nedtonat. (Och det är tur - Silmarillion och De Förlorade Sagornas Bok som har mera mytologi i sig brukar åtminstone få mig att somna)

Dessutom: om det är samma värld så kan det väl inte vara en parallellvärld? (jag känner visst för att märka ord idag...)

Rosen

Myrmidon
Re: nja...

Dessutom: om det är samma värld så kan det väl inte vara en parallellvärld?

Nej, men en seriell. (-:
Boring-svar: Rent praktiskt spelar det förstås mindre roll om man går genom en magisk portal till Dimension X eller genom en skum grotta till den Gömda Dalen, så länge det går att ta sig dit från vår nuvarande värld... och Middle-Earth uppfyller inte riktigt det kravet (det närmaste Tolkien kom det var i 'The Lost Road', fast det var bara i form av drömmar om minnen från tidigare liv).

Främsta exemplet på fantasy i vår värld är väl Tarzans Afrika, som är smockfyllt av gömda dalar, städer och underjordiska riken. Och fantasyvärldar som Barsoom och Gor ligger i alla fall i samma solsystem.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Inte en bok, men...

"Finns det fantasyböcker som byggt vidare på denna tanke om portaler och liknande varigenom man träder in till "den andra världen"?"

10th Kingdom är en fantastiskt härlig TV-serie (närmare 8 timmar lång). Den börjar med Virginia som jobbar som servitris på en restaurang vid Central Park i New York, och klipper raskt över till prins Wendel i det Fjärde Kungariket, som är på väg till Snow White Memorial Prison för ett officiellt besök till den Onda Drottningen. Sen sätter det hela fart med troll, magiska hundar, bönstjälkar, magiska speglar, förbannelser och Jägmästaren.

Har du ingenting bättre för dig, och bandbredd för 6,5 Mb, så försök att titta på introt.

Rosen

Myrmidon
Re: Inte en bok, men...

Får man ta med TV-serier så finns det ju också en stor mängd anime på temat. Fushigi Yuugi, Tenkuu no Escaflowne och El-Hazard är några personliga favoriter.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Re: Inte en bok, men...

Talar vi tv-serier så kan vi lika gärna tala film.. Och då kommer vi till den välkända.. Evil Dead III, army of Darkness!

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara tycker det är för skönt att Bruce Campbell släppt en bok om b-skådisar (brucecampbellbook.com?)