Nekromanti Parera motanfall

Herr Spelledare

Veteran
Vad är egentligen svårigheten att parera ett motanfall?
Eftersom anfallarens anfall går in före behöver man väl inte avbryta anfallet för att parera motanfallet? Om anfallaren inte avbryter sitt anfall får man väl en nivå svårare för att man redan gjort en handling, en nivå svårare för att motanfallet är snabbt och så har jag läst någonstans att man får en svårighetsökning av att skifta mellan att parera och anfalla (i alla fall då man är försvarare). I exemplet i grundboken får ju Kiyona en nivå svårare att parera ett motanfall för att hon övergår till en instinktiv försvarsmanöver. Men hon verkar avbryta sin attack där. Eller?
Ökar svårigheten för att parera motanfallet då det är snabbt eller gills det inte?
Så är det så att man får två nivåer svårare att parera ett motanfall om man avbryter sitt (det är snabbt och man övergår till försvar) och ytterligare en nivå svårare om man först genomför sitt?

Nejnej. Vi säger att soldaten Grunt slåss mot en tirak. Grunt blir anfallare och slår med Ob3T6 mot svärd för att hugga. Tiraken gör då ett motanfall. Ett motanfall inträffar SIST av alla manöver i en runda och skulle alltså inträffat sist även om en massa andra stridande varit med och slagits (alltså precis innan man modifierar blödning och dödslag). Därför så slår Grunt men åstadkommer bara 1 Trauma, 2 smärta och 1 blödningstakt kryss då han inte behöver avbryta attacken. När tiraken till slut anfaller bestämmer sig Grunt för att parera MEN då han är anfallare i rundan så måste han göra en INSTINKTIV FÖRSVARSMANÖVER då han inte valt parering som försvarsmanöver i redogörelsefasen. Då får han +Ob1T6 p.g.a. att han gör ytterligare en handling. Slaget blir alltså Ob4T6 mot svärd. Nu förlorade Grunt automatiskt VINITet i nästa runda men han lyckades ändå parera anfallet. Dessvärre går svärdet av på mitten. Kanske dags att lubba iväg?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Morollan

Veteran
Vi i min spelgrupp har tolkat reglerna som att motanfallet kommer strax efter anfallarens anfall och är helt omöjligt att parera i fall man inte har två vapen eller ett vapen och en sköld.
Dessutom kör vi med att motanfall är normala och inte snabba, i vissa lägen kan de till och med få vara kraftfulla tex i slagsmål, om man ändå ska ta en känga så är det ju lika bra att sopa tillbaka med allt man har.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Herr Spelledare

Veteran
Ob5T6

Svårigheten att parera bör väl ändå vara 5T6 om man utfört sin anfallsmanöver. Det är andra handlingen man gör i rundan och dessutom är motanfallet snabbt.

Helmgast
Kraftigt/Snabbt

Bärsärkar får väl bara göra anfall och motanfall och dessutom måste de göre det kraftfullt. Men hur går det då med motanfallen? Jag har svårt att tänka mig en ursinnig binderakk som snärter med sin lååånga hammare.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Baron Marak

Swordsman
Re: Kraftigt/Snabbt

Det är väl egentligen inte ett snärtigt anfall man gör utan man har, tror jag iaf, mindre tid att förbereda sig och ta kraft om man är försvarare men då borde anfallet inte bli svårare att parera...
Lite underlig regel med motanfall. Men rolig är den. En gång så var en i vår rollspelsgrupp nära att skada, eventuellt slå ihjäl, Kiyonas läromästare. (Han hade en stav och parerade ett motanfall med biffig skadeverkan).

Invokation är för mesar!