Strid och tid har nog alltid varit ett problem för alla rollspelsmakare. Hur kort skall rundan vara ? Ett slag med svärd ? I så fall hur lång tid är det ? Det kommer att bli en förenkling hur man än gör och då uppstår problem. Krilles inlägg att det är fullt möjligt med multipla slag, håller jag med om. Även jag har slagits med svärd och sköld och visst fungerar det att dänga iväg flera slag på 5-6 sekunder.
En intressant fråga är ju att om det är möjligt att parera hur många slag som helst, kan man då slå hur många gånger som helst också ? Antar att svaret bör bli nej. Därmed tycker jag att du skall begränsa även paraderna, annars blir det obalans. Ett slag per runda motsvaras av en parad, två slag av två parader, osv. Realismen (som EON säger sig värna så myucket om) må vara åsidosatt en smula, men du får ett spelbart och balanserat system. Att du sedan kan gå in och modifiera lite finns det inga hinder för. Ta exempelvis en smidig Alv som haft tre tusen år på sig att träna svärdskonst, vore det inte rimligt att han fick ett par handlingar extra ? Stridsvana och smidighet bör ge någon sorts fördel annat än bättre träffchans med tärningsslaget. Men se upp ! Du kan inte gå för långt, för då har du snart ett omöjligt system där varje strid tar en hel kväll att spela.