Nekromanti Parerdolk (kort fråga)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Skida i bältet

Blir knepigt, med tanke på att bladen sitter ihop. Det blir snarare så att man får trä på skidorna separat.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nej.. faktiskt inte.

Inte för att jag vill ifrågasätta Herr Nils vapenhistoriska kunskaper här, men det är faktiskt fel vapen.

Det vi pratar om är Eons parerdolk, ett vapen som, såvitt jag vet inte existerar eller existerat i vår värld. Så som den är beskriven och avbildad i Krigarens Väg (bild s.23 beskrivning s.25) är det en dolk med ett V-format blad, likt en vanlig dolk med bladet kluvet på mitten. Hela vapnet är alltså i det närmaste Y-format utan några rörliga delar.

Fast om ett sånt här vapen faktiskt har existerat så antar jag att du har koll på det. :gremwink:

Annars återstår det väl bara att höra med vad författarna hade tänkt sig, och eftersom det inte verkar vara Krilles påfund Dan Johansson eller illustratören Michael Gullbrandson man ska jaga rätt på. Om man nu tvunget vill veta...

/Joel

Skulle man inte kunna...

Ha liksom en ram som man trycker in dolken dolken från sidan i, och sen ha någon rem så att den inte ramlar ut? Jag har iofs ingen aning, men detta tycks vara det enklaste alternativet.

Mvh Victor Palm...

...Som inte vet ett smack om mundanska (eller jordiska) vapen.

fusk

Warrior

ja, man får nog trä på dem seperat tror jag, det var det jag tänkte på iallafall. men man skulle ju kunna göra så att de två skidorna är fästa på ett speciellt bälte som de kan glida på ganska lätt, de skall dessutom kunna rotera i anordningen(enkel läder"ring" borde funka) som sitter fast i bältet. sedan drar man de båda seperata skidorna så långt ifrån varandra som dolkens två spetsar sitter ifrån varandra och sedan trycker man bara ner dom i skidorna(skidorna borde vara förstärkta där de vassa sidorna, om de finns sådana, kommer att trycka på). om man sedan vill ha ut den drar man bara i dolken och de båda skidorna ställer sig på rätt avstånd ifrån varandra och man kan lätt(nåja) få ner den igen. man skulle nog kunna göra en ganska smidig annordning med lite läder och sådant...
personligen tycker jag det låter bättre med en sådan där man kan fälla in de båda bladen om jag kommer nog använda mig av sådana i mitt mundana...

fusk

Warrior

ifall du läser orginalinlägget så ser du att han inte frågade efter "(Och då menar jag inte i en låda uppe på vinden.)", dessutom om du tänker på att gå omkring med en låda hela tiden så vågar jag ju påstå att det inte direkt är det smidigaste sättet! en låda är stor, otymplig, väger mycket och är i allämnhet väldigt opraktiskt att bära på! jag håller nog på mitt sätt att bära den, eller helt enkelt på att man kan fälla ihop bladen.

Cohen

Swordsman
ett hett tips:

varför inte stoppa in den i en bok?
Eller bokformad låda rättare sagt?

Den väger inte särskilt mycket och tar inte stor plats. Att dra dolken kan ta lite tid dock.