Nekromanti Parkering i Stockholm

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hej och hallå!

Den 7 december ska jag och syrran till Stockholm och Cirkus för att lyssna på Regina Spektor (någon mer som ska dit?). Vi tänkte åka bil upp från Linköping/Norrköping, men biltullar och parkeringsavgifter gör det lite knöligt att åka ända fram (eller?). Vi kommer söderifrån på E4an och jag tänkte höra om ni känner till någonstans relativt nära E4an (på södersidan), relativt nära en tunnelbanestation eller busshållplats, där det är gratis (eller åtminstone billigt) att parkera?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag kan inte garantera att du hittar gratis parkering i Midsommarkransen, men dyrt är det med all sannolikhet inte. Där finns tunnelbana för vidare transport in mot stan.

Organ

Out of time, out of mind
Fast konserten är väl på kvällen? Efter kl. 18.30 är det inga biltullar. Sedan skulle nog jag, nbär jag tänker efter, trots allt ta bilen hela vägen. Dels med tanke på hur mycket smidigare det är, oh dels för att den insparade parkeringspengen snabbt äts upp av kollektivtrafiksavgiften. Det brukar finnas gott om parkeringsplatser längs vägen om man fortsätter förbi cirkus/skansen ett par hundra meter. Med tanke på att ni är två som betalar så borde det gå på ett ut ungefär.

Om du ändå vill parkera utanför och åka kommunalt in så finns det en gratisparkering precis bredvid fruängens T-banestation. Parkeingen ligger på Elsa brändströms gata 201. Bara att söka på eniro.

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej, det verkar vara smidigt att ta sig dit. Billigt fungerar också. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Oj... humm... Parkeragratis har några tips, men de platserna är väldigt få. Jag vet en väldigt bra parkeringsplats som är billig, men gratis är svårare. Speciellt om det ska vara nära E4. Nu slår det mig att det förvisso finns gratis platser runt Alviks tunnelbanestation, men de brukar de boende sno åt sig väldigt snabbt. Vilka tider på dygnet pratar vi om?

Storuggla, tror sig sett en plats

Ackerfors

Alas, your rapids!
Insläpp är 18.30 och vi har ståplatsbiljetter så vi behöver nog vara där tidigare än så. Jag vet inte exakt hur det fungerar med biltullarna. Om man rullar in Vid 17 snåret och ut vid 24, hur räknar de då? :gremsmile:

Anledningen till att vi funderade på den här lösningen är för att vi har sådana där flotta åkremsor så vi inte behöver spendera mer kosing för den sakens skull. Men du har kanske rätt att det är bättre att åka hela vägen, det är fortfarande ett alternativ.

Fruängen verkar också smidigt. Tack!

Organ

Out of time, out of mind
Martin Ackerfors said:
Jag vet inte exakt hur det fungerar med biltullarna. Om man rullar in Vid 17 snåret och ut vid 24, hur räknar de då?
Det kostar en slant, hur stor varierar med tidpunkten (dyrare vid rusningtid, billigare mitt på dan), varje gång man passerar en tull. Så i ditt fall så blir det en gång, jag skulle gissa på till en kostnad av 20 spänn. Betalningen är mycket smidig. Du kommer i slutet av månaden, ifall du nu står som ägare av bilen, få en avi på posten att betalas på vanlig väg. De lägger inte till något extra utöver tullkostnaden.

Mer info om stockholms biltullar finns här.

/Anders

Patrick Bateman

Warrior
Jag vill också rekommendera kvarteren vid T Blåsut (grön linje mot Farsta Strand). Där bodde min sambo och jag förut. Det brukar finnas platser runt t-korsningen Röda backens väg-Guldsmedsvägen. Använd Google maps, Eniro ville inte hitta Guldsmedsvägen. T Blåsut ligger sen bara ett stenkast på andra (norra) sidan Sofielundsvägen. Det här är ingen regelrätt parkeringsplats, jag vet bara att det brukar finnas platser där.

Du åker E4 mot Stockholm som vanligt. När du närmar dig staden (Årsta ungefär) tar du avfart mot väg 73, Nynäshamn. Följ väg 73 mot Nynäshamn genom nästan hela Södertunneln. När du är på väg att lämna tunneln väljer du avfart mot (OBS!) Globen. Du kommer direkt upp i en rondell. Tag avfart mot Kärrtorp och åk av på Sofielundsvägen. Röda backens väg är första avtagsvägen på höger hand, direkt innan viadukten.

Låter det krångligt? Det är det inte. =) Om du använder Google maps för att hitta färdväg och plats för parkering bör det inte vara några problem.

Tänk på att den 7:e är en måndag och tunnelbanan inte går hela natten, ifall ni får en sen kväll.

Edit: Om jag minns rätt slipper du också passera några biltullar med min lösning.