Nekromanti Parodier i bokform

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad tycker ni om parodier i bokform? Inte särskilt vanligt förvisso, men både Harry Potter och Sagan om ringen har parodiserats. Någon som har läst dessa parodier för övrigt?
Personligen föredrar jag parodier på film eller böcker som är roliga utan att vara det på någon annans bekostnad. Hellre en drift med klicheér än en bok som bara är rolig om man läst den bok som den skämtar om(och inte ens då är man garanterad ett skratt).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har sett de där parodierna och blivit extremt osugen på att läsa dem. Från utsidan ser de ut som Mads filmparodier, som kan vara roliga när de är tre sidor långa (och knappt då heller), men för att jag ska läsa en hel bok krävs det mer än så.

/tobias

Nightowl

Champion
Personligen föredrar jag parodier på film eller böcker som är roliga utan att vara det på någon annans bekostnad.
En parodi är per definition rolig på någon annans bekostnad... :gremtongue:
Jag har läst Bored of the Rings, och den har sina stunder, men humor dateras fort. Den funkar faktiskt bättre som parodi på Tolkien-kopior (kartan är humor i kvadrat!). The Tough Guide to Fantasy av Diana Wynne Jones gör ett mycket bättre jobb med att bryta benen på fantasy, men så är den mer generell. För att twista ditt sista påstående: det är enklare att vara rolig om man driver med något alla känner till, men det hindrar inte att folk försöker. Det blir nog enklare om man kombinerar det med annat; jag är mäkta förtjust i Kapten Stofil, och en stor del av charmen med den serien är att den är uppbyggd precis som gamla Stålmannen-serier från när jag var liten. Trots detta finns det en massa skämt som inte har ett smack med gamla Stålis att göra.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycker ni om parodier i bokform?
Visst, det är faktsitk skoj att läsa lite parodier på sånt man läser.. Är på nått sätt lite befriande att göra det innimelalnåt. Speciellt på sådana saker som man känner igen.
Håller med dig onm att dt ska ske på ett "bra " sätt.. Ska ju inte ske på någon anans bekostnad.. Då blir det bra trist..

Feuflux

omjonasson.se
Vad tycker ni om parodier i bokform?

Tror inte jag läst någon... jag har läst baksidetexten till "Härsken på ringen" och känner mig rätt nöjd så. Blev inte sugen alls på att läsa den. Annars kan jag gilla parodier rätt mycket så jag borde kanske ge bokparodier en chans.

Tittar vi på filmer så älskade jag t.ex. Hot Shots 2 enormt mycket (var väl förvisso ett bra tag sedan jag såg den för första gången, skulle kanske inte vara lika road nu för tiden). För övrigt så är Lord of the G-String en till och från riktigt rolig parodi.

Smirnof (Gandalf): Run you fools.
Dildo Saggins (Frodo): *äsch, kommer inte ihåg repliken*
Smirnof: Run for help, this guy is kicking my ass. No wait, come back here and help me.

Annars funkar filmen rätt bra att skratta åt över de dassiga scenerna också. :gremlaugh: