Nekromanti parry

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
En sak jag saknar i DnD är att man inte kan parrera eller undvika eller såna saker..
Ja jag vet att det är inräknar i Dex-bonusen man får man jag tycker mer om när man får välja vad man ska göra..

Once upon a time there was a mutated goat.
RIP
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Du kan ju...

använda defensive stance eller vad det nu heter och få +2 på AC.
Det är inte så mycket, men alltid något...
Du skulle kunna skapa en Feat motsvarande Power Attack som gör att man lägger attack bonusen på AC i stället.
Eller en ny Feat som "Defensive fighting style" vilken gör att din Str bonus läggs till AC under en hel strid, om du så väljer.
Bara några lösa förslag...

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
* Du kan använda manövrar som ex Fighting Defensively eller Total Defense
* Du kan köpa Feats som ex Dodge, Off-Hand Parry eller Twin-Sword Style.
* Du kan ta levels i vissa Prestige Classes som ex Duelist.

Alla ovanstående förslag ger variation och valmöjlighet att påverka Armor Class. Att offra en hel attack i D&D för att ha "pareringsschans" mot 1 attack från 1 motståndare skulle nog vara rätt kackigt med tanke på övriga game mechanics i spelet. Generell boost på AC är mer värt. Total Defense är väl det närmaste man kan komma antar jag.
 
G

Guest

Guest
Re: Du kan ju...

Det finns ju redan en sån feat som heter Expertise som gör att man kan minska sin attack och lägga till bonusen till AC istället. Kolla sidan 82 i PHB.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Sant...

men för de som inte har int 13+ kan det ju behövas något. varför måste man vara extra intelligent för att fighta defensivt? Det behöver man förståss inte. Men med hjälp av Expertise så kan man skifta från runda till runda om man vill vara defensiv eller inte, och det kan ju kräva int 13+ då
Men säg om du går in i en strid med defensiv redan från början och håller det genom hela striden? Det skulle kunna vara en ny feat.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Sant...

Visst kom med förslag speltestar jag har inget emot att speltesta lite nya ideer.
Annars rekomenderar jag att kolla lite i Eon där man delar in striden i Anfallare och försvarare, tror inte det skulle vara allt för svårt att göra en enkel adaption av Eon systemet till D&D. :)

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 
G

Guest

Guest
Re: Sant...

Enkelt sätt så kan man säga att i Eon att de stridande(de direkt inblandade) slår ett intitiativslag i början av striden. Den som vinner blir anfallare och den som förlorar blir försvarare. Anfallaren för göra anfallshandlingar och försvararen får göra försvarshandlingar (typ parera). Nästa runda slår bara försvararen ett slag för att se om han lyckas vinna över striden på sin sida och bli anfallare. Och man förtsätter med det tills striden är slut.

Det kanske enklaste sättet är att genomföra detta är att man slår initiativ mellan de inblandade, den/de som för högst blir anfallare och nästa runda slår båda ett nytt slag och vinner försvararen så blir han anfallare.

Pareringen kan man genommföra på det sättet att man helt enkelt slår ett motsatt anfallsslag och blir det högre än anfallarens anfallsslag så har man parerat. Dock tycker jag att man kan tillåta försvararen att om han vill göra ett mothugg efter anfallarens parering istället för att parera med kanske med en minus modifikation på ca 1 till 5 på anfallet och kanske minus 2 på AC eftersom han skippar försvaret. Du får gjärna komma med krititk angående det här snabbt påtänkta nya stridsystemet.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Sant...

Hmmm

Jag tycker nog att man måste bestämma dig innan stridsrundan ifall man vill göra ett anfall eller vara defensiv. Det känns lite onaturligt att låta spelaren bestämma sig mitt under rundan hur han vill agera.

I Eon kanske det passar att ge ett minus (mitt under rundan) ifall man tillåter ett anfall med lägre initiativ. Men jag tror inte det är en bra sak att ha i D&D om man bara låter någon strida defensivt.

Men jag vet inte...

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Sant...

Kanske det jag kör på enligt D&D reglerna som de är så länge inte spelarna klagar så finner jag ingen orsak till att ändra reglerna.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
k jag tror jag har fått tillräckligt med tips på vad jag kan göra..
Synd bara att jag ska sluta spela med den gruppen, SL =
IQ-stövelsula

Once upon a time there was a mutated goat.
RIP
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag håller med dig att det vore bättre ifall man fick parera själv eller ngt iden stilen dock tror jag att man från Wotc sida vill att spelet ska gå snabbare vilket det gör. (hänvisar till initiativereglerna)

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 
Top