Nekromanti Passande fonts?

solvebring

Superhero
Hejsan!!!

Jag funderar på att försöka knåpa ihop en tributsida till Drakar & Demoner, huvudsakligt inriktad på 91 där jag främst kommer att presentera en massa husregler. Skall börja påta i Dreamweaver om en stund för att få till grunden. Men nu är det så här - en DoDsida skall ha sina passande fonter. Har googlat en stund men hittar inget sådär fantasy-rollspel-bra som jag inte behöver betala för. :gremgrin:
Kan någon hjälpa mig?
Det skall vara lite dragon/medeltid/evil/snygg-stuk på det hela...
Det skall vara en font som är självklar för uppgiften att utgöra rubriker och menuer på en DoDsida.

Sedan undrar jag någon vet hur man kan få tag i originalloggan - den spetsiga som kom 91?
Kan man kontakta någon och få ta del av den?
Försökte leta reda på den fonten, ifall någon gjort en kopia, men icke. :gremfrown:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sedan undrar jag någon vet hur man kan få tag i originalloggan - den spetsiga som kom 91?
Kan man kontakta någon och få ta del av den?
Försökte leta reda på den fonten, ifall någon gjort en kopia, men icke.
Jag hade för mig att Dante visste vilket typsnitt det var på loggan till DoD 91, och jag hade rätt. (Och om jag varit bara några sekunder snabbare hade jag hunnit svara innan han gjorde det själv.)

Det hjälper rätt lite, eftersom den kostar pengar, men nu vet du i alla fall vilket typsnitt det är.

/tobias

solvebring

Superhero
Tack så mycket bägge två, hör ni. Men främst Dante som så fint visade mig 91:ans loggo. Och ja, det är sant, på svenska heter det >>typsnitt<<, men det tar längre tid att skriva - plus att jag tror nästan att fler relaterar lättare till "font"?
:gremgrin:

solvebring

Superhero
Ja, men det hjälpte in så mycket. Jag tänker inte betala 200:- för att få ett nytt typsnitt, det är ju absurt! Har letat runt hur länge som helst på google nu utan att finna en enda sida som erbjuder den fonten gratis.
Nån som vet några liknande typsnitt, eller några som just skulle var snyggt passande till ett fantasyrollspel? :gremsmile:

solvebring

Superhero
Dante, du brukar ha koll på sådant. Om jag tar kort på loggan och klipper bort allt runt om, så att det bara blir den rena Drakar & Demoner-loggan kvar, då har jag kopierat och därmed gjort ett lagbrott va?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det finns massor av människor som rippar existerande typsnitt, döper om dem och lägger upp dem för gratis nerladdning.

Det är i sig inte olagligt, eftersom typsnitt bara kan namnskyddas, inte mönsterskyddas. Däremot är det förstås moraliskt tvivelaktigt.

Det du ska göra är alltså inte att googla efter »weiss rundgotisch«, utan leta reda på webbplatser som erbjuder gratistypsnitt och kika efter ett som ser ut som Weiss Rundgotisch men heter något helt annat.

Om webbplatserna delar in typsnitten i kategorier kan du leta bland »gothic«, »blackletter«, »old english« eller »historical«.

Några webbplatser att börja med:
Simply the Best Fonts
dafont.com
1001 Free Fonts
Download Free Fonts

solvebring

Superhero
Okej, jag bara undrade, vad som gäller och inte. Nej, jag skulle inte gjort så, för jag kan ändå inte göra typsnittsfiler, men jag tänkte bara allmänt. Okej, tak så mycket för hjälpen, jag skall kika kring lite.

Dante

Staff member
Njä, jag tvivlar på att DoD91-loggan har verkshöjd.

Däremot kan den förstås vara varumärkesregistrerad hos Patent- och registreringsverket, men jag tvivlar även på det.

Hursomhelst tänker du ju inte använda loggan eller namnet på ett sånt sätt att det kan anses som varumärkesintrång, så jag (med mina ytterst begränsade juridiska kunskaper [som inskränker sig till 5 p marknadsrätt]) tycker inte att det borde vara ett problem.

Vill du vara på den säkra sidan kan du alltid fråga Riotminds som äger varumärket »Drakar och Demoner« idag.

solvebring

Superhero
Okej, jo jag funderade redan i de banorna att höra av mig till Magnus eftersom de idag har rättigheterna till Drakar & Demoner, och därmed borde kunna tillåta mig göra något sådant eller ej.
Skall fundera lite, kan vänta till det att jag börjat me grunderna på sidan, så får jag se sedan. Men nu vet jag i alla fall vilka vägar jag kan ta när detta är aktuellt.

Arfert

Facit
Re: Passande fonts? OT

Tack Dante, nu slapp jag skriva det... en FONT är INTE, jag repeterar, INTE ett typsnitt!

Fonten kommer ursprungligen från fotosättningen, då den var den fysiska »plastremsa« typsnittets alla tecken fanns på, som man stoppade in i fotosättningsmaskinen. I en dator är fonten en typsnittsfil... ordet ska användas som man använder ord som »tiff-bild« som beskriver förpackningen snarare än innehållet. En fontfil innehåller alltså ett typsnitt, eller en del av ett typsnitt, som »Maiola Bold Condensed«.

(rätta mig gärna Dante om jag missat nåt...)

Får utslag varje nån jag hör ordet font användas istället för typsnitt!

Dante

Staff member

Jag har visserligen hört olika förslag på vad »font« är tänkt att beteckna nuförtiden, men det enda jag kan invända emot är att jag vill minnas att teckenuppsättningen fanns på svindyra glasskivor (som man behandlade närmast andäktigt). Fast det kanske berodde på vilket system man använde sig av.

Troberg

Sinister eater

Vad kallas då ett engelskt typsnitt? I engelskan används väl ordet font för hela teckensnittsschlabangen?

Eksem

Champion

Men vad är då ett teckensnitt? Jag vill minnas att jag hört att teckensnitt och typsnitt är utbytbara som uttryck, men att teckensnitt skulle representera det nya digitala, medan typsnitt refererar till de gamla blytyperna?

Arfert

Facit

Teckensnitt är (som du är inne på) ett ord som en del försöker införa istället för typsnitt, för att det egentligen skulle passa bättre för att beskriva vad ett typsnitt är i den nya digitala miljön osv...

...mot det står då århundranden av tradition och att det faktiskt heter typografi, inte teckengrafi... Vi får se hur det går. Men det är inte helt fel att säga teckensnitt.. fast jag är själv ite så förtjust i det ordet.

Arfert

Facit

typeface. typography... ungefär som i svenskan och tyskan, Gutenbergs språk, (Typograhie)...

Arfert

Facit

Glaskivorna kom först, sen kom billigare fotosättare där bokstäverna fanns i neg på svarta plastfilmer... Sen har vi ju rubriksättningen som var en egen historia... det var sjukt dyrt att sätta en rubrik.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Teckensnitt är (som du är inne på) ett ord som en del försöker införa istället för typsnitt, för att det egentligen skulle passa bättre för att beskriva vad ett typsnitt är i den nya digitala miljön osv...

...mot det står då århundranden av tradition och att det faktiskt heter typografi, inte teckengrafi... Vi får se hur det går. Men det är inte helt fel att säga teckensnitt.. fast jag är själv ite så förtjust i det ordet.
Skönt att höra. Jag har alltid funnit teckensnitt klumpigt i jämförelse med typsnitt.

Dewil