Vitulv said:
Du lägger fram det som någon sorts sanning.
För mig är en bok (detta gäller alla böcker, inte bara rollspelsböcker) otymplig om jag inte kan ligga på rygg i sängen och läsa den.
För mig går gränsen för otymplighet, för "A4"-storlek som de flesta rollspel har, vid c:a 300-350 sidor.
Det är inte bara frågan om att det är svårt att läsa i sängen, över den storleken börjar det bli svårt (men långt ifrån omöjligt) att läsa även på andra platser med enligt mig.
Jag har svårt att tänka mig att någon bokförläggare resonerar så här:
"ha ha, nu ska vi ge ut en bok som är så otymplig att våra läsare får problem..."
Vitulv said:
Är du på riktigt nu, eller trollar du? Menar du att Pathfinder blir ett datorspel om man slår upp reglerna i sin telefon, padda eller på datorn?
För mig är bordsrollspel att man sitter vid ett bord med kompisar och använder papper, penna och tärningar.
All elektronisk utrustning på bordet förstör min spelupplevelse.
De gånger det inte förstört spelupplevelsen är när de inte använts - och då kan man ju undra varför de fanns på bordet från början.
Vitulv said:
Så det är mer oartigt att läsa reglerna på sin padda än att läsa dem i en bok?
Jag tycker att det är oartigt att läsa regler vid bordet över huvud taget - utom när man rullar gubbe.
De gånger jag som spelledare måste bläddra i någon bok vill jag helst be mina spelare om ursäkt för jag tycker att jag är oartig.
Vitulv said:
Min pappa är väldigt sjuk just nu. Om han eller hans fru ringer när vi spelar rollspel så kommer jag att svara.
Det du talar om är ett viktigt telefonsamtal som kan komma när som helst.
Det jag talar om är folk som väntar "viktiga" telefonsamtal under själva spelmötet - då har man gjort en miss i sin planering.
Så du är ursäktad.
Får man ett viktigt telefonsamtal får man ta det men:
- det ursäktar inte att man tar andra samtal än just det viktiga telefonsamtalet.
- och det ursäktar inte spelare som inte väntar viktiga samtal att sin mobil på.
- och det ursäktar inte personer som får viktiga telefonsamtal att ta telefonsamtalet vid spelbordet istället för att ursäkta sig och lämna rummet.
Att ha ringande mobiltelefoner på middagar, sammaträden, teatrar, bio eller spelmöten är extremt oartigt.
Ja, jag jämställer ett spelmöte med ett teaterbesök och jag är säker på att alla här har mobilen i tyst läge på en teater.
Vitulv said:
Självklart finns det saker som är långt viktigare än rollspel.
Självklart finns det.
Därför gör man de sakerna först och spelar rollspel sen.
Och självklart finns det viktigare saker än rollspel under själva spelmötet - som att det börjar brinna. Men har spelmötet väl börjat ska det till extrema saker, som t.ex. brand, för att avbryta.
Vitulv said:
Jag levde då, och vet precis hur folk klarade sig. Vad är din poäng?
Min poäng är att 99,9 % av jordens befolkning klarar sig utan utan mobil i 4 timmar om de planerat in dessa 4 timmar i sin kalender. Hade det inte varit så hade t.ex. inte flyget fungerat.
Vitulv said:
Det jag skrev om folk är ett
reellt problem
Det jag skrev om spelledare hade en
efter sig. Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig.
Jag kan bara säga att jag aldrig någonsin haft en angenäm spelupplevelse med en spelledare som använt sig av elektroniska hjälpmedel - och det faktumet har färgat min syn på saken.
Framtiden får utvisa om jag, genom praktisk erfarenhet, ändrar uppfattning.