Nekromanti Pathfinder är ju bättre än 3.0

Bassejr

Hero
Hej! Behöver övertyga en kompis om att Pathfinder är bättre än Dungeons and Dragons 3.0 (Vadå hans åsikt? Han har ingen rätt att ha en åsikt, Det är ju min åsikt som är rätt höhö)

I alla fall, vad bör jag ta fram och argumentera med för att övertyga honom om att Pathfinder är ett bättre system (även om det är en åsiktssak). Jag har till helgen på mig. Han är bekant med 3.0, och i liten utsträckning 3.5, men har aldrig faktiskt läst eller hört talas om Pathfinder.

Tacksam för hjälpen.

Max Raven

T12-kultist
Brukar inte höra några argument om att PF är överlägset. Inte så ofta att 3.X är bättre heller.

Det skiljer sig väl inte direkt mycket? PF kanske har nerfat martials aningen mer?

Jag är iofs helt fel person för det här.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • med snabbare regler för grapple
  • man får något kul på varje level
  • det kostar inte XP att tillverka saker
  • turn undead är inte längre krångligt

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
Kostade det XP att tillverka saker i 3.0? :gremshocked:
Jepp! Antar att det handlade om att man ville stävja att magikunniga gjorde sig stora förmögenheter på att sätta sig ner och serietillverka magiska pryttlar.

/Anders

God45

#PrayersForBahakan
  • med snabbare regler för grapple
  • man får något kul på varje level
  • det kostar inte XP att tillverka saker
  • turn undead är inte längre krångligt

anth

Vetefan
Först släpptes DnD 3.

Sen släpptes DnD 3.5, som är en buggfix av trean.

Sen släpptes Pathfinder, som även brukar kallas DnD 3.75 (googla dnd3.75 så får ni bara massor med pathfinderlänkar) - och det är givetvis en buggfix av tre-femman.

Nu är frågan: vill man spela originalet? Eller vill man spela en buggfix av en buggfix av originalet?
Pathfinder är helt enkelt så bra som DnD3 kan bli.

Cyberhest

Konträr kverulant
Jag förstår att det här kan verka som en mindre detalj, men min skepsis mot Pathfinder bygger framförallt på att Core rules är i en enda volym. Tycker det är sjukt drygt. Redan spelarhandboken och DM-guiden var för sig tyckte jag var lite för tjocka i 3.5.

Hade gärna betalat mer pengar för att få samma mängd text fördelat över två eller tre volymer, men jag verkar vara ganska ensam om att rida denna käpphäst.

God45

#PrayersForBahakan
cyberhest said:
Jag förstår att det här kan verka som en mindre detalj, men min skepsis mot Pathfinder bygger framförallt på att Core rules är i en enda volym. Tycker det är sjukt drygt. Redan spelarhandboken och DM-guiden var för sig tyckte jag var lite för tjocka i 3.5.

Hade gärna betalat mer pengar för att få samma mängd text fördelat över två eller tre volymer, men jag verkar vara ganska ensam om att rida denna käpphäst.
Bara kolla det i SRD:n online, så slipper du tjocka böcker.

Vitulv

cyberhest said:

Åh? Själv tycker jag det är jätteskönt att ha alla regler på samma plats, men smaken är som baken.

I ärlighetens namn använder jag ändå oftast PFR på min iPad Mini när vi spelar. Överlägsen app!

anth

Vetefan
cyberhest said:
Core rules är i en enda volym.
God45 said:
Bara kolla det i SRD:n online, så slipper du tjocka böcker.
Vitulv said:
I ärlighetens namn använder jag ändå oftast PFR på min iPad Mini när vi spelar
Cyberhests kritik är definitivt relevant.
PF Core är otymplig och borde ha delats upp i två böcker.

Dessutom saknar försvaret av boken relevans: "det gör inget att boken är tjock för vi använder dator istället".
- Så ni menar att Paizo kunde ha skitit i att trycka boken över huvud taget?

Jag spelar bordsrollspel - om ni vill spela datorspel så är ni välkomna att göra det, men blanda inte in mig. :gremsmile:

För mig är rollspel en social aktivitet och att sitta och titta på en elektronisk apparat istället för de man samtalar med ser jag som direkt oartigt.
Jag har inga som helst planer på att börja använda dator vid bordet och ska börja kräva av mina spelare att de stänger av all elektronisk utrustning innan de sätter sig vid bordet.

Personer som säger att de måste ha telefonen på för att de väntar viktiga telefonsamtal ska inte spela rollspel - för vad de säger är att telefonsamtalet är viktigare än rollspelet.
För ett par decennier sen fanns knappt mobiler - hur tror ni folk klarade sig då?
Folk som inte kan klara sig et par timmar utan sina elektroniska leksaker ska söka hjälp. Och det gäller även spelledare :gremsmile:

Vitulv

anth said:
Cyberhests kritik är definitivt relevant.
Ja? Det är väl ingen som sagt att den inte är relevant?

anth said:
PF Core är otymplig och borde ha delats upp i två böcker.
Du lägger fram det som någon sorts sanning. Jag tycker annorlunda, och gillar att reglerna är samlade till en bok.

anth said:
Dessutom saknar försvaret av boken relevans: "det gör inget att boken är tjock för vi använder dator istället".
Jag använder iPad "oftast", precis som jag skrev. Inte för att boken är för tjock, utanför att det för mig går snabbare att slå upp något i en databas.

anth said:
- Så ni menar att Paizo kunde ha skitit i att trycka boken över huvud taget?
Nej, vad får du det ifrån?

anth said:
Jag spelar bordsrollspel - om ni vill spela datorspel så är ni välkomna att göra det, men blanda inte in mig. :gremsmile:
Är du på riktigt nu, eller trollar du? Menar du att Pathfinder blir ett datorspel om man slår upp reglerna i sin telefon, padda eller på datorn?

anth said:
För mig är rollspel en social aktivitet och att sitta och titta på en elektronisk apparat istället för de man samtalar med ser jag som direkt oartigt.
Så det är mer oartigt att läsa reglerna på sin padda än att läsa dem i en bok?

anth said:
Jag har inga som helst planer på att börja använda dator vid bordet och ska börja kräva av mina spelare att de stänger av all elektronisk utrustning innan de sätter sig vid bordet.
Good for you.

anth said:
Personer som säger att de måste ha telefonen på för att de väntar viktiga telefonsamtal ska inte spela rollspel - för vad de säger är att telefonsamtalet är viktigare än rollspelet.
Ja? Min pappa är väldigt sjuk just nu. Om han eller hans fru ringer när vi spelar rollspel så kommer jag att svara. Ska jag då avhålla mig från att delta i några som helst sociala aktiviteter medan han är sjuk? (han har varit det i ca åtta år).

Självklart finns det saker som är långt viktigare än rollspel. Det betyder inte att du har någon sorts jävla rätt att raljera över att jag "inte ska spela rollspel".

anth said:
För ett par decennier sen fanns knappt mobiler - hur tror ni folk klarade sig då?
Jag levde då, och vet precis hur folk klarade sig. Vad är din poäng?

anth said:
Folk som inte kan klara sig et par timmar utan sina elektroniska leksaker ska söka hjälp. Och det gäller även spelledare :gremsmile:
Snyggt. Riktigt snyggt.

Jag vill inte att du ska vara moderator på det här forumet längre.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:
Jag vill inte att du ska vara moderator på det här forumet längre.
Kvickt klargörande: anth är moderator så till vida att han kan nåla trådar, låsa ämnen och liknande på det forum han är knuten till, föreningsforumet. Han har, likt alla andra brandgula moderatorer, inga befogenheter att stänga av användare, avgöra hur reglerna ska appliceras eller liknande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Att hävda att folk inte ska spela rollspel eller borde söka hjälp ligger utanför den samtalston vi vill ha här på forumet. Uttryck dig trevligare i fortsättningen. Detta är en officiell varning.

Arfert

Facit
Vitulv said:
cyberhest said:

Åh? Själv tycker jag det är jätteskönt att ha alla regler på samma plats, men smaken är som baken.

I ärlighetens namn använder jag ändå oftast PFR på min iPad Mini när vi spelar. Överlägsen app!
Håller med på båda punkterna. Skönt att man bara behöver en bok. En av PF:s bästa features. Sen är det skönt att ha en app på en platta för att snabbt kunna söka efter till exempel en specifik spell. En platta är ju i princip som en bok på spelbordet, jag skulle nog inte vilja ha en vanlig bärbar dator där.

Angående mobiler: det är väl bra att folk är nåbara av olika själ. Plus att man kan ha rollspelshjälpmedel där. Jag har t.ex. en app för stämningsmusik och ljudeffekter.

anth

Vetefan
Vitulv said:
Du lägger fram det som någon sorts sanning.
För mig är en bok (detta gäller alla böcker, inte bara rollspelsböcker) otymplig om jag inte kan ligga på rygg i sängen och läsa den.
För mig går gränsen för otymplighet, för "A4"-storlek som de flesta rollspel har, vid c:a 300-350 sidor.
Det är inte bara frågan om att det är svårt att läsa i sängen, över den storleken börjar det bli svårt (men långt ifrån omöjligt) att läsa även på andra platser med enligt mig.

Jag har svårt att tänka mig att någon bokförläggare resonerar så här: "ha ha, nu ska vi ge ut en bok som är så otymplig att våra läsare får problem..." :gremsmile:

Vitulv said:
Är du på riktigt nu, eller trollar du? Menar du att Pathfinder blir ett datorspel om man slår upp reglerna i sin telefon, padda eller på datorn?
För mig är bordsrollspel att man sitter vid ett bord med kompisar och använder papper, penna och tärningar.
All elektronisk utrustning på bordet förstör min spelupplevelse.
De gånger det inte förstört spelupplevelsen är när de inte använts - och då kan man ju undra varför de fanns på bordet från början. :gremsmile:

Vitulv said:
Så det är mer oartigt att läsa reglerna på sin padda än att läsa dem i en bok?
Jag tycker att det är oartigt att läsa regler vid bordet över huvud taget - utom när man rullar gubbe.
De gånger jag som spelledare måste bläddra i någon bok vill jag helst be mina spelare om ursäkt för jag tycker att jag är oartig.

Vitulv said:
Min pappa är väldigt sjuk just nu. Om han eller hans fru ringer när vi spelar rollspel så kommer jag att svara.
Det du talar om är ett viktigt telefonsamtal som kan komma när som helst.
Det jag talar om är folk som väntar "viktiga" telefonsamtal under själva spelmötet - då har man gjort en miss i sin planering.
Så du är ursäktad.

Får man ett viktigt telefonsamtal får man ta det men:
- det ursäktar inte att man tar andra samtal än just det viktiga telefonsamtalet.
- och det ursäktar inte spelare som inte väntar viktiga samtal att sin mobil på.
- och det ursäktar inte personer som får viktiga telefonsamtal att ta telefonsamtalet vid spelbordet istället för att ursäkta sig och lämna rummet.

Att ha ringande mobiltelefoner på middagar, sammaträden, teatrar, bio eller spelmöten är extremt oartigt.
Ja, jag jämställer ett spelmöte med ett teaterbesök och jag är säker på att alla här har mobilen i tyst läge på en teater.

Vitulv said:
Självklart finns det saker som är långt viktigare än rollspel.
Självklart finns det.
Därför gör man de sakerna först och spelar rollspel sen.
Och självklart finns det viktigare saker än rollspel under själva spelmötet - som att det börjar brinna. Men har spelmötet väl börjat ska det till extrema saker, som t.ex. brand, för att avbryta.

Vitulv said:
Jag levde då, och vet precis hur folk klarade sig. Vad är din poäng?
Min poäng är att 99,9 % av jordens befolkning klarar sig utan utan mobil i 4 timmar om de planerat in dessa 4 timmar i sin kalender. Hade det inte varit så hade t.ex. inte flyget fungerat.

Vitulv said:
Snyggt. Riktigt snyggt.
Det jag skrev om folk är ett reellt problem
Det jag skrev om spelledare hade en :gremsmile: efter sig. Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig.

Jag kan bara säga att jag aldrig någonsin haft en angenäm spelupplevelse med en spelledare som använt sig av elektroniska hjälpmedel - och det faktumet har färgat min syn på saken.
Framtiden får utvisa om jag, genom praktisk erfarenhet, ändrar uppfattning.

MattiasLejbrink

Swordsman
Arfert said:
Håller med på båda punkterna. Skönt att man bara behöver en bok. En av PF:s bästa features. Sen är det skönt att ha en app på en platta för att snabbt kunna söka efter till exempel en specifik spell. En platta är ju i princip som en bok på spelbordet, jag skulle nog inte vilja ha en vanlig bärbar dator där.
Instämmer! Referensdokument, även på padda, är bra som just referensdokument. Jag slår upp grejer där när det behöver gå snabbt.

I övrigt har jag faktiskt slutat använda digitala hjälpmedel som spelledare, men det är inget jag anser att andra ska göra. Jag har upptäckt att så fort jag ska slå upp något tar det längre tid än jag tror och stör mitt "flow" som spelledare. Så jag tar bara en notering om att läsa på det till nästa gång och så improviserar jag och går vidare.

Förresten, undantaget musik. Där är digitala hjälpmedel kung.

Anarchclown

Swashbuckler
SRDn är jättebra. Önskar att jag kunde skita i reglerna mer när jag spelleder Pathfinder men det sitter i ryggmärgen att använda reglerna efter över 1000 sessioner av 3.? och reglerna är krångliga så ibland tjafsas det om hur de fungerar.

Pathfinder är bättre än 3.0 men blir ännu mer resource management och ännu mer konstiga småbonusar att hålla reda på. Det finns dock fler "bra" karaktärsval än i 3.0. I alla fall upp till en viss nivå.