Nekromanti Pathfinder äventyr

Ramius

Veteran
Halloj! Ev Spoiler för mina spelare!!

Min spelgrupp har börjat spela Pathfinder och vi typ älskar det. Först så spelade vi DnD 3.5 å sedan 4:an och tröttnade rätt snabbt men Pathfinder har stått sig..
Vi är veteraner på EON och CoC å har spelat eller spelar kanske man ska säga massor med andra spel. Anyhow så har jag tycker i alla fall jag en rätt schysst idé till ett äventyr.

Men jag är helt grön på att spelleda Pathfinder, och min första undran är för er som redan gör det, hur är det med alla encounters? alltså alla monster, för en sak som jag kanske kan tycka är lite trist är att i början när man startar på lvl 1 så typ antar man som spelare redan att alla monster är det också, ev nån boss som kanske e högre vad vet jag jag är bara en nybörjare.. Men imina äventyr så brukar jag dela in dem i typ akter eller kapitel, och i detta till Pathfinder så kunde ja ju lägligt göra så att i akt 1 så är det lvl 1 och i akt två lvl 2 osv.. Men undrar om det kan va så farligt att spelarna liksom nosar lite på akt 2 innan de helt är klara med akt 1? tanken med det är ju att spelarna har en förmåga att göra lite som de vill och allra minst som jag vill ^^

Men att känslan - de e luuugnt grabs! de e iaf bara lvl 1 encounters, vi klarar oss nog - ska försvinna så äventyret känns mer dödligt. Hur brukar ni göra? eller är det ens ngt att fundera över?

Hej! Ja visst är Pathfinder underbart? :gremsmile:

Klart det du tar upp är värt att fundera över! Jag tror nog de flesta åtminstånde lite mer inbitna spelledare någon gång hamnar i dessa bryderier.

Här är mina tankar kring det, ta till dig det du vill eller inget :gremsmile:

Disclamer: Allt nedan är vad användaren "lasergreger" tycker och anser och är inte på något vis menat som en genuin förklaring på vad rollspel är för alla andra.

Jag brukade alltid skriva äventyr som du gör nu, akter, scener, efter en linje. Likt en linjär film, bok eller serie. Detta har såklart sina fördelar, det är enkelt att bygga en story, man kan klart se vart man ämnar etc. Men det finns som du upptäckt nackdelar med det, dina spelare kan råka gå fel. Grejen är, att detta är mer en regel än undantag, spelarna vet aldrig vad du har tänkt och du vet aldrig när du skriver (hur mycket du än tror det) hur spelarna ska tänka. Detta leder till oplanerade sidaspår. Det värsta man kan göra här är att trycka tillbaka spelarna in i DIN utänkta linje igen, väldigt få männsikor gillar detta. Mitt tips är att du släpper upp ditt äventyrsbygge lite. Ha en början, ha ett slut, men var flexibel där i mellan och om spelarna kutar iväg åt något håll, spela med och tillslut lovar jag att du kan sakta föra tillbaka dom mot målet, men ha ÄNNU roligare längs vägen.

Detta fungerar med encounters med. Var flexibel, ändra dina encounters efter vad spelarna gör. MEN! Detta betyder INTE att du ska göra allt enklare för att anpassa dem till deras level, går de in i en trollgrotta på level ett ska de få en rungande snyting av ett CR5 troll så de lär sig! Men... du ger dem kanske chansen att fly med svansen mellan benen? Eller! Så kommer de förvåna dig med sin klurighet och faktiskt LYCKAS bekämpa/lura/charma/fånga/omvända trollet med en vansinnig plan?!

Rollspel är inte bara ett sätt för spelledaren att berätta sin story. Rollspel bör användas för att berätta en story tillsammans.

När spelarna inte vet vad de kommer stöta på inne i grottan; är det goblins eller är det en ogre? Och spelledaren inte redan "skrivit" hur de ska klara detta, det är då riktigt underbara äventyr skapas.

Disclamer: Allt ovan är vad användaren "lasergreger" tycker och anser och är inte på något vis menat som en genuin förklaring på vad rollspel är för alla andra.

Ramius

Veteran
Hej!
Asså d där lät hur nice som helst! jag har helt klart gått i just den tanken som du nämner med grottan..
Och jag drar mig till minnet en encounter vi själva hade när ja va spelare som hände i söndags när vi spelade Pathfinder och vi stötte på en G.. eh kmr inte ihåg va d heter just nu nånting på G.. det är en gigantisk snigelvarelse med tentakler, Den gick typ inte att döda (vi var alla lvl 1 och hade väldigt banala vapen) och nu när du säger det så fick vi kuta därifrån utan att orsaka en attack of oportunity vilket ja tror borde varit fallet. Ja tänkte lägga upp lite av mitt äventyr så får folk se lite hur d e uppbyggt!

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att det är en jättebra fråga som jag också grunnat mycket över.

Det som jag gillar med Pathfinder/DnD 3.x är att systemet är uppbyggt för att vara balanserat: en level 1 PC ska alltså kunna klara en CR 1 encounter utan alldeles för mycket besvär. Å andra sidan blir det ju oerhört förutsägbart och tråkigt om alla encounters är precis så lätta att man alltid klarar dem! Så hur ska vi gå tillväga då?

I Pathfinder så används begreppet APL ('Average Party Level', dvs ett sorts snitt för vilken level gruppen är på) och det kan du ställa mot olika encounters/CR (Challenge Rating). Om APL motsvarar CR så ska gruppen klara utmaningen utan allt för stora besvär.

Det betyder att du inte alltid är tvungen eller rekommenderad att använda APL som motsvarar den level som de flesta gruppen har, utan ibland kan du ställa rollpersonerna mot svårare eller lättare utmaningar. Tittar vi i regelboken så föreslår författarna en varians på APL -1 till APL +3 (Core Rulebook, s. 397). Det innebär att du kan skapa encounters för dina spelare som är olika svåra! En grupp där de flesta är level 1 rollpersoner kan alltså möta ett monster med CR 4 (APL+3) för en riktigt tuff utmaning.

Ett annat sätt att tänka kring encounters/CR är att man kan göra de svårare på andra sätt än bara genom Hit Points eller höga attack/rustningsvärden.

Några exempel på hur man kan ”tuffa till” en CR 1 encounter kan vara:

–Striden utspelar sig i en terräng som motståndarna känner till väl och kan utnyttja så de får cover/concealment. +4 AC kan vara rätt användbart...

–Motståndarna kanske använder sig av ”Alchemist Fire”, ”Thunderstones” eller ”Tanglefoot Bags” (CRB, s. 158). Då får de range touch-attacks som är perfekta mot tungt rustade PC’s med högt AC men lågt Touch AC. Thunderstone är effektivt mot spellcasters men kräver (oftast) inte mer än en Range Attack (Base Attack Bonus + Dex bonus) mot DC 10.

–Motståndarna kan använda sig av ”Defensive Fighting” (CRB, s.184), ”Total Defense” (CRB, s. 186) och ”Aid Another” (CRB, s. 197) för att på olika sätt dra taktiska fördelar av striden. Jag har sett bra exempel på hur flera mindre motståndare hjälps åt för att besegra en stor PC eller åtminstone hålla denne upptagen.

–En grundprincip efter mina erfarenheter är att det alltid är svårare med flera motståndare än endast en och att olika svaga förmågor kompletterar varandra bättre än man kan tro. Alltså är det svårare att möta två stycken CR1-monster än ett CR2-monster och knepigare att besegra både en ghast (paralyseringsattack), två orcher med några bra combat feats (kan göra hög skada) och en nekromantiker som kastar spells (dränerar ev. strength) än endast en motståndare med motsvarande CR.
Men det är min erfarenhet...

Jag är övertygad om att communityt här på rollspel.nu kan hjälpa dig med flera uppslag.

Lycka till!

Ramius

Veteran
Va sweet att fler hade funderat på detta. ja kmr defenitivt att köra flera motståndare än endast en. d e liksom lite så ja funkar och eftersom ja spelat spelare så är min erfarenhet också av samma som din. iof är det lite extra skoj nu eftersom vi i gruppen inte är fyra st utan högst tre spelare och alla väljer classer som känns roligast rollspelsmässigt med betonibg på roll. MEN. en kille i gruppen är veteran även i pathfinder så han är väldigt taktisk av sig ibland går det ut över vårt roll spelande när vi i gruppen älskar att integrera å agera in character.. men d e en annan historia. antagligen kmr ja att göra d enkelt för oss alla i början av äventyret. liksom så både ja å spelarna får känna sig för. å med d mebar ja väldigt enkla encounters. (visserligen kmr dom möta typ tre goblins ledda av en stor barsk orch med piska) så hur enkelt d blir återstår väl å se meb ja ska definitivt kika på d där med APL å leka med det. får se när ja kan posta lite basic av mitt äventyr skulle va sjukt skoj å få ngn respons över d med positiv aom negativ!