Nekromanti Pathfinder animate dead fråga

God45

#PrayersForBahakan
Om jag zombifierar en karaktär med klass levels behåller då zombien förmågorna från sin klass? Spelar det någon roll om jag kontrollerar zombien eller inte?

anth

Vetefan
God45 said:
Om jag zombifierar en karaktär med klass levels behåller då zombien förmågorna från sin klass? Spelar det någon roll om jag kontrollerar zombien eller inte?
Zombier är hjärndöda och behåller inga klassförmågor.
Framför allt har de bara HD från base creature - och eftersom zombie har 2d8 måste man upp på 3HD-varelser, t.ex. bugbear, för att zombien ska bli mäktigare än grundzombien i bestiary.

chrull

Stockholm Kartell
Zombien behåller weapon proficiencies. I övrigt tappar den alla specialattacker, alla feats, alla skill ranks, alla defensive abilities, sin class HD...

Den får också +2 STR -2 DEX, CON och INT 0. WIS och CHA 10.
Skillnaden mellan en level 20 fighter och en level 1 wizard som blir en zombie är alltså vilka vapen som zombien kan använda, samt STR och DEX-värden.

God45

#PrayersForBahakan
Tack för svaren :gremsmile:

Om jag vill skapa en inteligent odöd som behåller sina klassförmågor vilken spell är det jag bör använda? Går det ens?

God45

#PrayersForBahakan
Jag hittade att man kan skapa varianter av zombier om man räknar dubbla deras HD när man kastar spellen. Magus Zombie behåller sin inteligens och sin spellcasting vilket är vad jag mest är ute efter. Har jag förstått det här fel?

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:

Om jag vill skapa en inteligent odöd som behåller sina klassförmågor vilken spell är det jag bör använda? Går det ens?
Create greater undead kanske går att fixa till att skapa någon av följande templates?
Zombie Lord, Wight, Vampire, Undead Lord, Dune Mummy

God45

#PrayersForBahakan
chrull said:
God45 said:

Create greater undead kanske går att fixa till att skapa någon av följande templates?
Jag är bara level 5 och en Cleric så det är lite långt bort... Jag försöker få tillbaks min npc polare som brann till döds förra sessionen. Det jag mest är ute efter är att han kommer var inteligent så han kan fortsätta ge oss uppdrag och grejer. Klass förmågorna är mest en bonus.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
chrull said:
God45 said:

Jag är bara level 5 och en Cleric så det är lite långt bort... Jag försöker få tillbaks min npc polare som brann till döds förra sessionen. Det jag mest är ute efter är att han kommer var inteligent så han kan fortsätta ge oss uppdrag och grejer. Klass förmågorna är mest en bonus.
Jag tror att de flesta intelligenta låg-levels undead skapas utan spells, av saker som "Stort hämndbegär", "blev hängd för brott den inte begått" etc. Och i de flesta fall är de bara intelligenta som i "kan forma tankar och planer" och inte som i "minns sitt tidigare liv".

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att de flesta intelligenta låg-levels undead skapas utan spells, av saker som "Stort hämndbegär", "blev hängd för brott den inte begått" etc. Och i de flesta fall är de bara intelligenta som i "kan forma tankar och planer" och inte som i "minns sitt tidigare liv".
Well crap. Har någon några andra tips på hur jag kan fixa honom? Hjärna i en låda, spöke, golem cyborg? Finns det några alternativ?

chrull

Stockholm Kartell
Jag tror att det är lättare att helt enkelt reinkarnera honom.

Sodivra

Champion
God45 said:
Well crap. Har någon några andra tips på hur jag kan fixa honom? Hjärna i en låda, spöke, golem cyborg? Finns det några alternativ?
Kan en schaman stoppa hans själ i en pryl?