Nekromanti Pathfinder Beginners Box

Storuggla

Champion
Okej, vad vet vi? En låda där man kan spela Krigare, Tjuv, Präst eller Trollkarl upp till level 5, kommer med regler, en battlemat och 70 "pawns", vilket verkar vara pappfigurer man ställer i ett litet ställ så de står upp. Och tärningar. Och rollformulär.
Ärligt talat, hade det vart mer klasser än de fyra grundklasserna hade jag helt klart köpt det och använt det istället för grundboken.

Men nu när det saknar nästan hälften av klasserna i grunboken känns det lite ointressantare. Vad tycker ni?

Storuggla, om ens alla regler är med

Björn Wärmedal

Björning Wheel
De har ju med de vanligaste grundklasserna, igenkännliga från andra spelsammanhang. Mycket väl avvägd beginner's box, skulle jag säga.

Botulf

Hero
Hade det varit ett komplett spel, nerbantat till sådär en tredjedel av vanliga PF, och samtidigt täckt alla klasser(förenklade), raser och levels hade hade jag inte tvekat en sekund att köpa det. Ett riktigt Pathfinder Lite hade varit toppen. Men inte bara en introbox vars förustättning är att man måste köpa orginalet för att få hela spelet.

Basenanji

Postd20modernist
För mig ter sig slika produkter som mjölk som fått stå framme några dagar den varmaste veckan i juli – och därför blivit alla flugors motsvarighet till BVC.

Men för mina barn och deras kompisar är det här nog helt rätt.

Om inte någon hysto-glad snubbe/snubba på Games Workshop hinner före... :gremsuck: (De måste få extra betalt på lönen när ålderssnittet på besökarna passerar under nio år? Väl?)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
Okej, vad vet vi? En låda där man kan spela Krigare, Tjuv, Präst eller Trollkarl upp till level 5, kommer med regler, en battlemat och 70 "pawns", vilket verkar vara pappfigurer man ställer i ett litet ställ så de står upp. Och tärningar. Och rollformulär.
Ärligt talat, hade det vart mer klasser än de fyra grundklasserna hade jag helt klart köpt det och använt det istället för grundboken.

Men nu när det saknar nästan hälften av klasserna i grunboken känns det lite ointressantare. Vad tycker ni?

Storuggla, om ens alla regler är med
För mig är det helt ointressant, men å andra sidan är du och jag lika lite i målgruppen som islamister i en gayparad.

Varför skulle du ens fundera på att köpa en PF beginners box annat till en tjock brorson? Va!? Va!? Svara!

Eksem

Champion
Plastgubbar = Instabuy!
Pappgubbar = Glöm 'et!

Jag har ju redan en 3.5 introduktionsbox, och den kom det plastgubbar med. Alltså en strikt bättre produkt.

CapnZapp

Myrmidon
M.Steiner said:
Hade det varit ett komplett spel, nerbantat till sådär en tredjedel av vanliga PF, och samtidigt täckt alla klasser(förenklade), raser och levels hade hade jag inte tvekat en sekund att köpa det. Ett riktigt Pathfinder Lite hade varit toppen. Men inte bara en introbox vars förustättning är att man måste köpa orginalet för att få hela spelet.
Låter som att Paizo gjort samma miss som WotC alltid gjort med sina introlådor.

Nämligen att vara paniskt rädda för att introlådan ska äta av försäljningssiffrorna hos huvudprodukten, och därmed begränsa introlådan till fullständig irrelevans.

Se på Essentials - som ju inte led av detta förödande handikapp (det var ju halvt om halvt ny upplaga och WotC accepterade att många köpte Essentials istället för PHBn).

En riktig introlåda ska givetvis locka till köp av tungviktarböckerna, men det ska då komma sig naturligt av att man fastnat för sin nya hobby.

Inte för att man mitt i sitt andra futtiga äventyr slår i taket av artificiella begränsningar. Då går det ju som vanligt: introlåda efter introlåda som kastas på historiens sophög.

Botulf

Hero
Kunde inte sagt det bättre.

"Låter som att Paizo gjort samma miss som WotC alltid gjort med sina introlådor."

Ja, även i led ända tillbaka till TSR på 90-talet när de skrotade D&D(dåvarande Rules Cyclopedia versionen som då var aktuell) för att endast satsa på AD&D. Sedan dess har ingen av dem verkat kunna förlikas med tanken på en förenklad version som står på egna ben. Essentials kanske till hälften av det jag hört.

Botulf

Hero
En fråga jag inte riktigt hittat något svar på: Har det kommit några indikationer på att PF Beginners Box skulle kunna vara start för en serie boxer som i längden tjänar som fullgot alternativ till PF Core/Beastiary? Alltså deras motsvarighet till D&D Essentials.

Har bara hört det som rykte, men finns det något uttalande från Paizo som faktiskt stödjer det? Själv hade jag tycket det varit skitbra om det skulle vara sant men har itne funnit någon info som stödjer påståendet.

För övrigt så har jag efter de förhandstittar på materialet i boxen gjort mig allt mer sugen. Bara statblocks för monster får mig att tänka att det här faktiskt ser till och med ut att vara tillräcklikt lätt för mig att kunna spelleda.

rjonas

Hero

Det ser ju faktiskt väldigt rart ut. Undras om de utlovade äventyren är äventyr eller om det bara hägrar äventyr över hela grejen?

chrull

Stockholm Kartell
rjonas said:
Det ser ju faktiskt väldigt rart ut. Undras om de utlovade äventyren är äventyr eller om det bara hägrar äventyr över hela grejen?
Paizo brukar ju inte skriva dåliga äventyr, så vi får hoppas på att det är riktigt bra nybörjaräventyr det handlar om.