Nekromanti [Pathfinder/D&D3] Om höglevelgubbar

Necross

Swashbuckler
Dante said:
... och att en nyskapad höglevelgubbe nästan alltid överglänser de gubbar som spelats upp till samma level till exempel.
Ja, det där har jag också märkt. Knepigt.

Übereil

Swashbuckler
Necross said:
Dante said:
... och att en nyskapad höglevelgubbe nästan alltid överglänser de gubbar som spelats upp till samma level till exempel.
Ja, det där har jag också märkt. Knepigt.
Jag kan tänka mig att det beror på att det är lättare att opta när man bygger från grunden. Dels för att man får mer översikt. Dels för att det inte spelar någon roll hur balancerad man är på låga levels eftersom man ändå inte ska spela då vilket gör att man kan vänta med att ta viktiga feats/skills/klasser tills när det ger som mest poäng.

För att ta ett par konkreta exempel (som iof inte kommer från D&D) så finns Diablo II-taktiken att inte sätta ut några poäng innan level 30 eftersom det är först då man får de skills man vill ha. Ett annat är Star Wars: Knights of the Old Republic där man ville genomlida hela första världen utan att levla upp eftersom maxleveln var 20 och varje level man gick upp på första världen var en man senare inte kunde gå upp som Jedi. I en Tabletop-kampanj så skulle såna här taktiker med största sannorlikhet få en dödad (även om just dessa taktiker troligen inte ger något i D&D - men se det snarare som att man väljer bort feats som gör att man kan överleva för att ta feats som fortare gör en riktigt bra).

Dessutom så misstänker jag att man inte känner sig tvingad av fiktionen att göra vissa val för att det passar ens koncept. Vill man t ex spela någon slags spellsword så är man kanske sugen att multiclassa till Wizard tidigt trots att man egentligen tjänar mer på att hålla sig till fighter tills man kommit upp ett antal levels (obs - påhittat exempel).

Übereil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Utbruten diskussion

Denna lilla deldiskussion hängde ursprungligen på detta inlägg, men har för ordningens skull nu fått ett hem här på D&D-forumet.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har aldrig, aldrig satt mig ner med alla mina 3.5 böcker, ett par PDF:er och SRD:n och planerat ut mina karaktärer från level 1 till kampanjens maxlevel. Det hade ju varit fruktansvärt och minmaxande och alldeles underbart att spela :gremlaugh:

Ärligt talat är det svårt att se över feat chains och grejer om man inte planerar i förväg, speciellt om man vill multiclassa eller ha någon speciell prestige klass. Man borde kanske låta alla göra om sina karaktär från grunden var 5 level, då skulle man undvika en massa extra jobb i början när man planerar sin karaktär...

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Jag har aldrig, aldrig satt mig ner med alla mina 3.5 böcker, ett par PDF:er och SRD:n och planerat ut mina karaktärer från level 1 till kampanjens maxlevel. Det hade ju varit fruktansvärt och minmaxande och alldeles underbart att spela :gremlaugh:

Ärligt talat är det svårt att se över feat chains och grejer om man inte planerar i förväg, speciellt om man vill multiclassa eller ha någon speciell prestige klass. Man borde kanske låta alla göra om sina karaktär från grunden var 5 level, då skulle man undvika en massa extra jobb i början när man planerar sin karaktär...
Vissa Prestige-klasses KRÄVER ju det här om man ska kunna ta dem innan level 16...

(Nähe, jag kan inte ta den, för jag skulle visst ha valt feat X som jag egentligen inte har använding för och satt 3 skill ranks i Profession: Soldier för att få bli denna prestige klass...)

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Det var den här planeringen av ens karaktärs hela karriär vid skapandet samt förmågan att tillverka vilka föremål man vill som fick mig att överge Pathfinder helt och hållet (plus griden också förstås).

God45

#PrayersForBahakan
Rob said:
God45 said:
Det var den här planeringen av ens karaktärs hela karriär vid skapandet samt förmågan att tillverka vilka föremål man vill som fick mig att överge Pathfinder helt och hållet (plus griden också förstås).
Lite samma för mig. Karaktärerna har för mycket grejer med feats och skills och spells och themes och... Det blir för mycket helt enkelt, det tar till och med bort det roliga med att bygga karaktärer. Så när jag kör 3.5 eller Pathfinder tar jag bort feats från alla utom fightern, begränsar magikerna till 1 magi skola och tar bort skills helt. Gör det mycket lättare att ha att göra med :gremsmile:

Botulf

Hero
Det där med att plcoka bort feats för alla utom fightern lät som något värt att använda. Men är skills inte lite svårt att bara plocka bort ur systemet? Jag har fått intryck att de är för djupt inbyggda i systemet för att kunna plockas bort utan att massa annat krånglar? Visserligen så kan man köra på snabbmetoden från SRDn: Man har lika mycket rank i alla sina class skills som sin level. Bara bocka för och köra.

God45

#PrayersForBahakan
Schtajner said:
Det där med att plcoka bort feats för alla utom fightern lät som något värt att använda. Men är skills inte lite svårt att bara plocka bort ur systemet? Jag har fått intryck att de är för djupt inbyggda i systemet för att kunna plockas bort utan att massa annat krånglar? Visserligen så kan man köra på snabbmetoden från SRDn: Man har lika mycket rank i alla sina class skills som sin level. Bara bocka för och köra.
När man tar bort skills har jag upplevt att Rougen blir blåst på en av sina bästa grejer. Så vill någon spela en rouge låt henne spela en halv-drake eller något annat cool hon alltid velat spela.

Sedan använder jag det gammla systemet där man rullar 1d20 och får man lika med eller under den aktuella abilityn har man lyckats. 1:or är alltid lyckade och 20:or alltid misslyckade.

Men förutom rougen har jag inte märkt att det påverkat så mycket förutom att det är snabbare :gremsmile: