Nekromanti [Pathfinder] Förändring av constitution

Lukas

Mannen i Gult
Snabb fråga, Om man förändrar sin constitution score av någon anledning exempel genom level, gift eller magi. Skall man då förändra en karaktärs HP?
Så om man ändrar CS i när man kommer upp på level fyra så att man har +2 istället för +1, skall man då få ett extra HP för varje level som varit?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lu-kaazh said:
Snabb fråga, Om man förändrar sin constitution score av någon anledning exempel genom level, gift eller magi. Skall man då förändra en karaktärs HP?
Så om man ändrar CS i när man kommer upp på level fyra så att man har +2 istället för +1, skall man då få ett extra HP för varje level som varit?
Japp.

Lukas

Mannen i Gult
Gubbster T. Pokémon said:
Lu-kaazh said:
Japp.
Följdfråga: om man förlorar con på grund av gift minskar man nuvarande mångden HP (som man tagit skada) eller är det bara totala mängden man kan ha som minskas?

Fienden

Hero
Lu-kaazh said:
Följdfråga: om man förlorar con på grund av gift minskar man nuvarande mångden HP (som man tagit skada) eller är det bara totala mängden man kan ha som minskas?
Svar på fråga ett: Det är inte Level du går efter, det är Hit Dice. ±1 HP per HD med varje modifier-förändring. Vanligen jämställt med level såvida inte karaktären har Level Adjustment. :gremsmile:

Ang följdfrågan så kan jag faktiskt inte svara på det. Det ändrar ju gränsen för Max-HP, men jag tror att det är allt som står. Jag skulle säga att det ökar/minskar nuvarande HP med lika mycket, men det kanske kan klassas som helt brutet av vissa. Det är så jag har gjort det ändå!

anth

Vetefan
Lu-kaazh said:
Tänk inte på hur mycket hp du har just nu, utan hur din nuvarande hp skiljer sig från din max-hp.

Säg att du är en level 5 fighter med CON 16 och 45 hp.
Först tar din fighter 15 i skada av en björn och har följaktligen 30 hp kvar.
Sen blir fightern biten av en orm och förlorar 2 i CON, max är nu 40 hp och fightern har tagit 15 i skada och har därför 25 hp.

De flesta CON-förluster är ju CON-damage som man får tillbaka. CON-drain är väldigt ovanligt.

Fienden

Hero
anth said:
Säg att du är en level 5 fighter med CON 16 och 45 hp.
Först tar din fighter 15 i skada av en björn och har följaktligen 30 hp kvar.
Sen blir fightern biten av en orm och förlorar 2 i CON, max är nu 40 hp och fightern har tagit 15 i skada och har därför 25 hp.
Jag tror att det var så här jag gjorde det! Anledningen att jag hade svårt att svara var eftersom jag alltid räknar HP uppåt, as in "Skada tagen". Det är enklare att anteckna, och när max-HP sänks så sänks helt enkelt gränsen för skada som måste tas innan -10.

anth

Vetefan
Kraetyz said:
]Jag tror att det var så här jag gjorde det! Anledningen att jag hade svårt att svara var eftersom jag alltid räknar HP uppåt, as in "Skada tagen". Det är enklare att anteckna, och när max-HP sänks så sänks helt enkelt gränsen för skada som måste tas innan -10.
Ditt sätt fungerar också, jag ville bara visa den bakomliggande mekaniken.