Nekromanti [Pathfinder] Gör jag fel med XP

Lukas

Mannen i Gult
Jag leder för tillfället "Kingsmaker" och det är kul, men efter två spelmöten så är spelarna inte ens halvvägs till level 2.
så jag börjar undra om jag gör något fel när jag räknas XP eller om spelet skall vara så seg levlat.

Hur jag gör: Varje gång spelarna gör något som är värt xp som att döda en fiende, klara ett sidoquest, etc så skriver jag ner värdet. I slutet av spelmötet tar jag och adderar ihop värdena och delar på antalet spelare.

är det korrekt sätt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du gör rätt när du räknar ut XP.

Däremot går det olika fort för olika grupper. Mycket rollspelande och utforskande leder till långsammare levling.

Vår grupp under ledning av Vitulv levlade mycket snabbare i Kingmaker än vad Basenanjis/Magnus Seters grupp gör – för att grupperna har olika spelstil.

Antalet rollpersoner i gruppen spelar såklart också in. Fler RP = långsammare levling.

God45

#PrayersForBahakan
Vilken advancement track använder du? Det finns en snabb, en långsam och en mellan track. Du kan hitta dem i Pathfinder grundboken. Jag minns inte vilken som Kingmaker använder men det står i början av den första Kingmaker boken. Om du använder fel track kan levlandet bli för långsamt.

wallahad

Swordsman
Sant, den mätbara Exp skalan går snabbare ju fler motståndare du nedlägger.

Däremot inte sagt att det måste vara så.
Vid spel/kampanjer där interaktion är av större vikt kan man tänka sig att en förhandling med Hertig X likställs en strid, om än verbal och icke dödlig.

Vidar så kan man belöna gott rollspelande och återkommande försök att lyfta fram passiva/oerfarna personer till diskussionerna.

Gäller generellt i alla rollspel jag ägnat mig åt.
Hur mycket? Vad är skäligt?
Den detaljen måste man nog själv känna efter på. Men rimligen bör en duktig förhandling vara lika värdefull som en bra strid.
För slipper man dra in sina risk resurser (Vapen) så slipper man riskera sina tillgångar (HP)?

CapnZapp

Myrmidon
Gubbster T. Pokémon said:
Däremot går det olika fort för olika grupper. Mycket rollspelande och utforskande leder till långsammare levling.
Mja, jag skulle snarare säga att D&D fokuserar på monsterdödande, och att det därför blir så att om du inte spenderar dina rollspelssittningar med att döda monster så får du färre XP.

Det finns dock inget bra skäl varför rollspelande och utforskande ska straffas med långsammare levling.

Prova att göra som vi gör: strunta i att räkna XP överhuvudtaget och levla var fjärde sittning. Punkt slut. Du kommer bli överraskad över hur mycket tid och arbete du sparar, och hur väldigt lite du kommer sakna XP-harvandet! :)

Hemligheten (berätta inte för någon!) är nämligen att XP är helt onödigt från och med 3rd Edition! I gamla AD&D krävdes olika antal XP för att en krigare, tjuv och trollkarl skulle nå en viss level (säg level 7).

Men i alla upplagor efter det används XP i praktiken bara till att skapa magiska föremål, och till och med det har 4th Ed undanröjt genom att uppfinna "resiiduum".